vereffening-verdeling

rafc01
Topic Starter

vereffening-verdeling

#1 , 12 jan 2010 11:58

Is er een wettelijke termijn voorzien om tot een minnelijke vereffening-verdeling te komen?
Na meer dan 1 jaar aanmodderen ziet het er niet naar uit dat dit nog tot de mogelijkheden behoort en verlopen de contacten tussen de erfgenamen uiterst moeilijk. OWV discussie over het huwelijkscontract kan de juiste omvang van de nalatenschap niet bepaald worden en kan er dus ook niet verdeeld worden.
Is het zinvol dat er nu reeds aangestuurd wordt op een gerechtelijke vereffening-verdeling of moet er eerst een bepaalde termijn verstrijken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 12 jan 2010 15:11

Daar bestaat geen regel voor. Als u het beu bent vraagt u via een advocaat aan de rechtbank om tot een 'gerechtelijke verdeling' over te gaan. En ook die kan soms lang duren. Misschien eerst eens zeggen aan de andere partij dat als ze niet binnen x tijd tot een overeenkomst komen, dat u dan naar de rechtbank stapt.

Iedereen heeft belang om in de rechtbank weg te blijven, dat kost toch alleen maar geld. Dus wie weet, helpt uw 'aanmoediging'?

Creatief

#3 , 12 jan 2010 20:46

We zijn bijna 2 jaar aan het modderen. Aangezien ik alleen het bankonderzoek heb uitgevoerd neemt dat veel tijd in beslag. Van de mede-eiser moet ik niet veel inspanning verwachten. Tot op heden heb ik nog niet op alles een antwoord gekregen en zeker niet wat betreft de tak21 en tak23-verzekeringen. Over deze laatste zitten de ombudsdiensten van Assuralia en KBC rond de tafel. Deze heren laten op zich wachten om een antwoord te geven.

Wil je naar de nalatenschap voor de rechtbank laten verdeel, zorg er dan voor dan je picobello bent voorbereid.

Indien het knelpuntje bij het huwelijkscontract zit, dan kan misschien een notaris een oplossing aanbrengen.

Reclame

3399AAaa

#4 , 13 jan 2010 07:33

aan creatief: wij hebben ook een tak achterhaald en het contract zeer makkelijk bij Fortis vastgekregen. Fortis was trouwens zeer coöperatief in het verschaffen van alle info.

Wat betreft KBC, die doen inderdaad moeilijk over sommige zaken. Wat betreft een TAK komt dat wellicht omdat dat een contract is waarbij de begunstigde 'iure proprio' (volgens een eigen verworven recht) optreedt als de gever overlijdt. Hij treedt voor die TAK dus niet op als erfgenaam, zodat zij redeneren dat u daar eigenlijk geen zaken mee heeft... Sommige banken geven enkel info vrij als u hun een vonnis onder de neus duwt.
Plus est en vous

Creatief

#5 , 13 jan 2010 21:56

Wat betreft een TAK komt dat wellicht omdat dat een contract is waarbij de begunstigde 'iure proprio' (volgens een eigen verworven recht) optreedt als de gever overlijdt. Hij treedt voor die TAK dus niet op als erfgenaam, zodat zij redeneren dat u daar eigenlijk geen zaken mee heeft...
@3399AAaa
Kan je dit laatste misschien iets beter uitleggen als je weet dat
- mijn vader reeds 15 jaar dood was
- mijn moeder als laatste ouder overleed
- mijn broer eigenlijk zo goed als alles had van de nalatenschap
- diezelfde broer de volmacht had over moeders rekeningen
- mijn broer overschrijvingen voor tak23-verzekeringen deed
- tak23-verzekeringen leeghaalde met zijn handteken

3399AAaa

#6 , 14 jan 2010 07:44

Wat betreft een TAK komt dat wellicht omdat dat een contract is waarbij de begunstigde 'iure proprio' (volgens een eigen verworven recht) optreedt als de gever overlijdt. Hij treedt voor die TAK dus niet op als erfgenaam, zodat zij redeneren dat u daar eigenlijk geen zaken mee heeft...
@3399AAaa
Kan je dit laatste misschien iets beter uitleggen als je weet dat
- mijn vader reeds 15 jaar dood was
- mijn moeder als laatste ouder overleed
- mijn broer eigenlijk zo goed als alles had van de nalatenschap
- diezelfde broer de volmacht had over moeders rekeningen
- mijn broer overschrijvingen voor tak23-verzekeringen deed
- tak23-verzekeringen leeghaalde met zijn handteken
Met die volmachten, dat is een andere zaak natuurlijk: heeft hij daar nooit verantwoording over afgelegd?
Plus est en vous

Creatief

#7 , 14 jan 2010 13:36

Dat zal hij nog voor de rechtbank moeten doen. In ieder geval ... steeds dezelfde bankier (financieel adviseur) van KBC speelde met hem mee.

Wat betreft een TAK komt dat wellicht omdat dat een contract is waarbij de begunstigde 'iure proprio' (volgens een eigen verworven recht) optreedt als de gever overlijdt. Hij treedt voor die TAK dus niet op als erfgenaam, zodat zij redeneren dat u daar eigenlijk geen zaken mee heeft... Sommige banken geven enkel info vrij als u hun een vonnis onder de neus duwt.

Kan je me over het vet gedrukte deel iets meer uitleg over verschaffen. Het is voor mij onbegrijpelijke taal.

3399AAaa

#8 , 14 jan 2010 14:54

art 121 Wet landverzekeringsovereenkomsten - levensverzekeringen: "de begunstigde heeft door het enkele feit van zijn aanwijzing recht op de verzekeringsprestaties....."

art. 124 In geval van overlijden van de verzekeringnemer, zijn de premies die hij heeft betaald, niet aan inbreng of inkorting onderworpen, behalve voor zover het betaalde KENNELIJK BUITEN VERHOUDING STAAT tot zijn vermogenstoestand, in welk geval de inbreng of inkorting het bedrag van de opeisbare prestaties niet mag overschrijden.

Hof van Cassatie 16 januari 2006: "Door het feit van zijn aanwijzing verkrijgt de derde-begunstigde een eigen en rechtstreeks recht op de verzekeringsprestaties en kunnen de verzekeringnemer noch, in de regel, zijn erfgenamen, enig recht op die prestatie doen gelden." (tenzij dus het criterium. Consulteer hierover evt. L. SCHUERMANS Grondslagen van het Belgisch Verzekeringsrecht (2008) die daarover uitgebreid schrijft, oftewel F. BOUCKAERT het artikel "Rechten van de begunstigde van een levensverzekering versus de rechthebbende van de nalatenschap van de verzkeringnemr", in T. Not. 2004 op pag 697.

Bankiers kennen dat Cassatie-arrest maar al te goed. Er is daarover discussie geweest tot Cassatie 26 juni 2008 uitsprak dat om het misbruik en de benadeling van de andere erfgenamen te herstellen dat kapitaal wel op het actief van de erfenis moet komen en de levensverzekering dus als een schenking aanzien wordt. Maar als u dat laatste niet weet, ...de bankier zal het u niet vertellen, wellicht. U kan de cassatie-arresten raadplegen op www.juridat.be
Plus est en vous

Creatief

#9 , 14 jan 2010 20:49

Van deze wet was ik reeds op de hoogte bij het ontstaan ervan.
De tak23-polissen zijn opgenomen in het actief van de nalatenschap.
In ieder geval, bedankt voor je antwoord.

3399AAaa

#10 , 15 jan 2010 06:01

Ik begrijp niet goed wat dan uw probleem is: u zegt dat u nog niet over alles mbt die TAK info heeft gekregen, maar het is wel in het actief opgenomen; Wat is dan het probleem?
Plus est en vous

Creatief

#11 , 15 jan 2010 19:07

De begunstigde van alle tak23-verzekeringen was steeds éénzelfde erfgenaam (broer), die ook volmacht had over de rekeningen.
Alhoewel de tak23-verzekeringen "persoonlijk" zijn en toebehoorden aan ons moeder, haalde onze broer met zijn volmacht enkele oude tak21-verzekeringen leeg (hier hebben we een bewijs van met zijn handteken) en hij herbelegde het geld in nieuwe tak23-verzekeringen. Dit gebeurde in 2007 toen ons moeder al in ons ogen volledig dement was en opgenomen was in een zorginstelling.

We hebben een poging ondernomen om een kopie van de ondergetekende tak23-verzekeringen te bekomen via de zetel van KBC. Zij vinden die ondergetekende contracten niet meer of ze doen alsof.

Momenteel bemoeit de ombudsdienst van Assuriala zich met dit dossier bij de ombudsdienst van KBC. Sinds september zijn we aan het wachten op een antwoord, maar na lang aandringen hebben we nog geen kopie van de vernieuwde ondergetekende tak23-verzekeringen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”