Notariskostenverdeling nalatenschap

Giant
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Notariskostenverdeling nalatenschap

#1 , 07 okt 2019 09:23

Beste,

In de nalatenschap van mijn vader hebben we de volgende situatie. In totaal zijn er 4 kinderen en tevens de wettelijk samenwonende partner met een bijzonder legaat namelijk een vast Euro bedrag en inboedel. De overige middelen worden gelijk verdeeld over de 4 kinderen. Bij de berekening van de successierechten is wel rekening gehouden dat de partner een ander (hoger) deel moet betalen. Echter voor de notariskosten en ook de begrafeniskosten is dit niet het geval.
Bij de vereffening zijn namelijk de notariskosten, begrafeniskosten en het bijzonder legaat opgenomen bij het passief. Het netto actief (actief -/- passief) wordt daarna over de 4 kinderen verdeeld. Bij de netto uitbetaling worden dan nog de successierechten in mindering gebracht. Zie voorbeeld hieronder met fictieve bedragen:
ACTIEF: 620 PASSIEF: 220 (200 bijzonder legaat, 20 Erelonen+kosten aangifte) Netto te verdelen over 4 kinderen = 400 ofwel 100 per kind.
Hierdoor komen de notariskosten en begrafeniskosten volledig ten laste van de 4 kinderen. Voor de begrafenis kosten kan ik me daar nog iets bij voorstellen maar zouden de notaris kosten niet in verhouding tot wat iedereen ontvangt betaald moeten worden? Hetzelfde is namelijk het geval met de successierechten.
Dus in mijn voorbeeld zou dat het volgende bedragen:
ACTIEF: 620 PASSIEF: 200 NETTO: 420 over voor de 4 kinderen ofwel 105 bruto per kind -/- 4 Notariskosten (20/5) = 101 per kind

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 07 okt 2019 11:58

Begrafeniskosten: het is in feite een vorm van de onderhoudsplicht van de kinderen, klopt dus
Notariskosten: degene die de opdracht geeft aan de notaris betaalt
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Giant
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2019 10:04

Hartelijk dank voor de reactie, voor zover ik weet heeft iedereen opdracht gegeven. Begrijp ik dan ook goed dat de wettelijk samenwonende partner een groter bedrag moet bijdragen in verhouding met wat zij bruto gaat ontvangen?
In een andere vraag omtrent notariskosten verdeling (zie hier: viewtopic.php?t=42727) werd er gesteld dat de notariskosten van de massa werden afgetrokken maar omdat iedere erfgenaam een % van de massa kreeg werden de kosten dus eigenlijk ook evenredig verdeeld. In onze situatie is het iets anders daar de wettelijk samenwonende partner geen percentage maar een vast bedrag ontvangt. Hoe zit het dan?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”