Hallo iedereen,
Onlangs zijn ik en mijn zus bij de notaris uitgenodigd omdat onze ouders ons een schenking gingen doen.
Volgens de documenten die ik voordien via de notaris toegezonden kreeg stond er dat mijn zus een stukje grond aangrenzend aan haar huis zou krijgen ter waarde van 60.000 euro. Ik zou 40.000 euro van mijn ouders krijgen en 10.000 euro van mijn zus ter compensatie van de meerwaarde van het stuk grond dat zij zou krijgen. Het stuk grond is trouwens bouwgrond en minimum 80.000 euro waard maar ze hebben het met opzet lager laten schatten om minder belastingen te moeten betalen.
Het ogenblik dat de notaris bij het gedeelte van de 10.000 euro die mijn zus aan mij zou moeten betalen kwam begon hij ineens iets in de tekst bij te schrijven en werd het stil. Ik vroeg meer uitleg en blijkbaar kwam het erop neer dat die 10.000 euro gewoon vermeld werd om problemen met belastingen etc te verwijderen maar dat dit niet betaald moest worden. Ik heb wel moeten aftekenen dat ik dit bedrag zou ontvangen.....
Mijn zus krijgt dus eigenlijk 60.000 euro en ik 40.000... lijkt me niet echt helemaal gelijk
Is dit een normale procedure?
Wat mij ook zorgen over maak is dat er een soort clausule werd vermeld dat indien ik zou overlijden binnen de 3 jaar na de schenking het geld teruggegeven moet worden. Is een mogelijk gevolg dat mijn vriend 10.000 euro zou moeten betalen aan mijn zus?
Wat raden jullie aan? Dat mijn zus meer krijgt vind ik wel vreemd maar lig ik niet van wakker, wel dat mijn vriend ooit misschien zal moeten betalen voor iets dat we nooit gekregen hebben.
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)