echtheid van handgeschreven testament

dadie
Topic Starter

echtheid van handgeschreven testament

#1 , 11 jun 2010 13:39

mijn grootmoeder was zachtjes gezegt een apart geval. ze had geen of bijna geen contact met haar kinderen en kleinkinderen (ik inclusief). Vorig jaar heb ik contact met haar opgenomen. Onze 'relatie' liep stroef, maar toch heb ik alles gedaan om het leven van mijn grootmoeder aangenamer te maken. ze was 90 en fysiek er niet zo goed aan toe.
ik heb de nodig instanties gebeld voor bejaardenhulp om haar leven gemakkelijker te maken. ze wilde niet naar een home want dan kon haar hondje niet mee.
onverwachts sterft een neef van mijn grootmoeder, deze had wel wat centen en mijn grootmoeder was een erfgename. en ineens duikt mijn tante op! zijn neemt alle touwtjes in handen en zorgt ervoor dat geen enkel familielid en vrienden nog enig contact kan opnemen met de grootmoeder. ze heeft een volmacht op haar rekeningen. mijn grootmoeder beland in het ziekenhuis voor een maand en daarna gaat ze met mijn tante mee naar huis. nog een maand later sterft ze. Via via zijn we te weten gekomen dat ze gestorven is, we weten zelfs nog steeds niet waar ze begraven is. blijkt dat er een handgeschreven testament is waar mijn tante wonder boven wonder alles zou erven. ikzelf en de andere erfgename hebben ernstige twijfels over de echtheid van het testament. het testament is op 2 feb 2010 opgesteld, op 3 feb wordt mijn grootmoeder gehospitaliseerd en op 4 feb sterft de neef van mijn grootmoeder. terwijl er voor 2 feb geen sprake was van mijn tante, mijn grootmoeder heeft er zelfs geen goed woord over vertelt tegen mij. Wij denken dus dat het testament op een vroegere datum is opgesteld. veel vertrouwen in de notaris hebben we ook niet, we hebben vermoeden dat hij bepaalde dingen achter houd. zo wist ik van een zichtrekening van mijn grootmoeder waar ong. 5000 euro op stond. daar werd achter gevraagd bij de notaris en die heeft daar gewoon geen antwoord op gegeven. zelf heel simpele vragen; hoe komt het dat de andere kinderen en kleinkinderen niet verwittigd zijn geweest van haar overlijden en haar begrafenis. waar is het hondje naartoe, waar is het overlijdingsacte?... de inboedel 'krijgen' we van mijn tante maar weer zijn er vermoedens dat zijn al het waardevolle weggehaald heeft. mijn grootmoeder had wel wat cash geld in huis liggen. maar als we nu haar huis betreden, om te kijken wat er allemaal verdwenen is, zouden we automatisch akkoord gaan met het testament volgens de notaris. Hoe kunnen we dit aanvechten, bewijzen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 11 jun 2010 15:44

Wij denken dus dat het testament op een vroegere datum is opgesteld. Wat bedoelt u hiermee?
Hoeveel kinderen had grootmoeder? Die (of hun erfopvolgrs) kunnen nooit volledig onterfd worden via testament omdat het reservataire erfgenamen zijn. Iets in het verhaal klopt waarschijnlijk niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dadie
Topic Starter

#3 , 11 jun 2010 16:47

'Wij denken dus dat het testament op een vroegere datum is opgesteld'
We denken dat het testament is opgemaakt tijdens haar verblijf bij mijn tante, na haar ziekenhuisopname, maw een aantal weken later dan de opgegeven datum. Mijn grootmoeder heeft vier kinderen. omdat de erfgenamen niet akkoord gaan met dit testament. zou volgens de notaris een 'standaard' toegepast worden waarbij iedere erfgename een minimum krijgt maar de tante krijgt meer omdat ze als enige in het testament vermeld is. We willen bewijzen dat dit testament ongeldig is zodat het vorig testament terug van kracht is.

Reclame

roharro

#4 , 11 jun 2010 17:39

'Wij denken dus dat het testament op een vroegere datum is opgesteld'
We denken dat het testament is opgemaakt tijdens haar verblijf bij mijn tante, na haar ziekenhuisopname, maw een aantal weken later dan de opgegeven datum.
Het is uiteraard mogelijk maar niet te bewijzen vrees ik. Ook niet relevant indien voor de rest testament aan de vormvereisten voldoet.

Mijn grootmoeder heeft vier kinderen. omdat de erfgenamen niet akkoord gaan met dit testament. zou volgens de notaris een 'standaard' toegepast worden waarbij iedere erfgename een minimum krijgt maar de tante krijgt meer omdat ze als enige in het testament vermeld is. Wat de notaris wil doen is correct. Hij wil er voor zorgen dat ondanks bestaan testament iedere erfgenaam zijn voorbehouden minimum deel krijgt.

We willen bewijzen dat dit testament ongeldig is zodat het vorig testament terug van kracht is.Dan moet u kunnen aantonen dat het testament vals is of dat er vormfouten in voorkomen. Als er met het testament op zich niets mis is kunt u niets eisen buiten de correctie van het reservataire (voorbehouden) gedeelte waarover de notaris reeds gesproken heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 11 jun 2010 19:45

Dadie ,

binnengaan in het huis van grootmoeder zou gelijk staan met de erfenis aanvaarden. Dit vind ik wel ver gezocht.
Indien de notaris niet wil , vraag dan zelf een overzicht van de bankverrichtingen van het laatste half jaar. Indien er onregelmatigheden opduiken , kan U de volmachthouder rekenschap vragen. Idem voor de inboedel.
Wat de vormvereisten betreft van het testament , controleer eerst of het wel degelijk grootmoeder is geweest die het testament heeft geschreven. Een handtekening plaatsen onder iemand anders zijn geschrift is niet voldoende. Was grootmoeder op die bewuste datum wel in staat om zo iets te beslissen én uit te voeren?
Wat de notaris wil doen , is het testament aanpassen aan de wetgeving : 3/4 wordt verdeeld tussen alle kinderen , het resterend 1/4 is voor de tante. Maar : als U kan bewijzen dat zij tegoeden achterhoudt , wordt zij uitgesloten uit de erfenis.

U hoeft niet zo maar akkoord te gaan met wat tante of notaris voorstelt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 12 jun 2010 17:41

Dadie ,

binnengaan in het huis van grootmoeder zou gelijk staan met de erfenis aanvaarden. Dit vind ik wel ver gezocht.
Indien de notaris niet wil , vraag dan zelf een overzicht van de bankverrichtingen van het laatste half jaar. Indien er onregelmatigheden opduiken , kan U de volmachthouder rekenschap vragen. Idem voor de inboedel.
Wat de vormvereisten betreft van het testament , controleer eerst of het wel degelijk grootmoeder is geweest die het testament heeft geschreven. Een handtekening plaatsen onder iemand anders zijn geschrift is niet voldoende. Was grootmoeder op die bewuste datum wel in staat om zo iets te beslissen én uit te voeren?
Wat de notaris wil doen , is het testament aanpassen aan de wetgeving : 3/4 wordt verdeeld tussen alle kinderen , het resterend 1/4 is voor de tante. Maar : als U kan bewijzen dat zij tegoeden achterhoudt , wordt zij uitgesloten uit de erfenis.

U hoeft niet zo maar akkoord te gaan met wat tante of notaris voorstelt.
Wanton, is het niet zo dat tante enkel geen recht meer heeft op de gelden, goederen, e.d., die ze achterhield, maar de rest wel?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”