erfenis vraag

opa
Topic Starter

erfenis vraag

#1 , 17 nov 2019 11:18

Mijn echtgenote is pas overleden, wij zijn gewoon gehuwd zonder huwelijkscontract. wij bezitten samen een huis en 120000€ spaargeld.
Er zijn 2 kinderen en 2 kleinkinderen, dinsdag heb ik een afspraak met de Notaris. Om een beetje voorbereid te zijn heb ik hier een paar vragen.
Hoe wordt het geld verdeeld, wat krijgt iedereen?
En hoe zit het met de verdeling van met het huis?
Als het huis later verkocht wordt hoe is dan de verdeling?
De kinderen vragen niet naar hun deel en willen wachten met de verdeling tot ik er ook niet meer ben.
Wat is het voordeligst?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 17 nov 2019 11:39

De helft van de goederen wordt vererfd door de 2 kinderen.

Uw 2 kinderen erven samen de helft van het huis in blote eigendom en u erft het vruchtgebruik. De andere helft van het huis blijft uw volle eigendom. Voorts erven ze Samen de helft van Het spaargeld in blote eigendom. U houdt het vruchtgebruik. Het beste open je hiervoor een “nalatenschapsrekening” zodat bij uw overlijden er niet nogmaals successie op betaald wordt.

Als alternatief kan je kiezen om de kinderen de waarde van de blote eigendom van het geld uit te betalen en zelf de waarde van het vruchtgebruik te ontvangen.

Het lijkt een eenvoudige successieaangifte waardoor je door t zelf te doen een aardige som kan uitsparen ... Daar er geen testament noch huwelijkscontrakt is volstaat een attest van erfopvolging dat je gratis kan opvragen bij registratie. Voorts langsgaan bij je bankrelatie(s) om fiscale attesten op te vragen etc. Huis schatten kan je ev laten doen door een door de overheid goedgekeurde schatter. Voorts passiefposten opgeven (kosten begrafenis etc)

wanton

#3 , 17 nov 2019 12:29

Weet dat in dit land het vruchtgebruik van de gezinswoning to. de langstlevende partner heilig is. Daar kan niet van afgeweken worden : u kan in de woning zo lang blijven als u zelf wilt, u kan het verhuren. Uw kinderen kunnen hun deel in geld niet opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

opa
Topic Starter

#4 , 17 nov 2019 15:58

Bijkomende vraag. Wat als de kinderen zeggen laat alles zoals het is?
We zullen later wel zien als jij er niet meer zijt.
Erf ik dan alles en kan ik dan een schenking doen.
Alvast voor de antwoorden.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2019 16:44

Als u niets doet betalen de kinderen op het deel van het geld dat van uw echtgenote was tweemaal successierechten.

"Belastingstarief, zowel onroerend als roerend, is 3% tot 150.000€"

Neen. Schenkingsrecht roerend: daar staat geen plafond op, is altijd 3 percent zonder limiet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

opa
Topic Starter

#6 , 18 nov 2019 07:32

Bedankt iedereen, nu ben ik wat voorbereid om naar de notaris te gaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”