Hi,
Ik zit met een situatie waarvan ik geen idee heb hoe alles juridisch in elkaar steekt, vandaar dat ik hoop op dit forum wat informatie te winnen. Ik zal de situatie zo gestructureerd mogelijk proberen te beschrijven.
- Ik ben Nederlander, en heb een stiefvader in België (dus geen bloedband)
- Ik ben enige erfgenaam van stiefvader, maar stiefvader heeft nog wel een broer (geen erfgenaam).
- Stiefvader is al 80 en gaat steeds verder achteruit (licht dementerend) en zit nu in een verzorgingstehuis.
- De broer van stiefvader (ook in 80) wil 'opeens' alles regelen mbt stiefvader, financiën, juridische zaken etc.
- De broer van stiefvader wil nu (reden onduidelijk) mijn stiefvader handelsonbekwaam laten maken en zelf 100% bewindsvoerder worden.
- De erfenis (huis + spaargeld), wil hij(broer) vermoedelijk zsm toe-eigenen gezien de broer al plannen maakt om het huis van mijn stiefvader zsm te verkopen zodra hij bewindsvoerder wordt. (de broer weet dat ik enige erfgenaam ben)
- Mijn stiefvader vertrouwd zijn broer en heeft er allemaal niet zo veel zin meer in, dus gaat makkelijk mee in de plannen van zijn broer om van het gedoe af te zijn. (en stiefvader zal zich daarom waarschijnlijk ook makkelijk onbekwaam laten testen omdat zijn broer hem inpraat dat het dan allemaal makkelijker wordt, zonder daarvan echt de consequenties van in te zien).
- De broer van stiefvader probeert er ook alles aan te doen om iedereen die hier enigszins een stokje voor kan steken 'weg te werken', zo heeft hij al een contactverbod geregeld voor de (ex)buren van stiefvader, die zeer goede vrienden waren/zijn, maar kritisch op de broer. Eén verkeerde opmerking en ook ik heb vermoedelijk een contactverbod.
Zoals gezegd heeft de broer vrij haast met al zijn plannen, hij probeert mij ook te weren van bezoeken (terwijl stiefvader dat allemaal niet zo door heeft). Gezien ik op 200km afstand zit, en zijn broer op 10minuten lopen is de contact-verhouding voor mij niet echt gunstig.
Mijn angst is natuurlijk dat zijn broer bewindsvoerder wordt en vervolgens de spaarrekening leeg trekt, huis verkoopt en ook dat geld toe-eigent, met als resultaat geen erfenis meer voor mij als enige erfgenaam wat wel de wens was van mijn stiefvader. Stiefvader houdt zich ook een beetje van de domme (icm dat hij alles vertrouwd wat zijn broer doet) omdat hij allemaal geen zin meer heeft in 'gedoe'.
Moet ik me daadwerkelijk zorgen maken, heeft de broer het recht om bijvoorbeeld het huis te verkopen voor eigen gewin? Wat zijn mijn opties hier?
Bedankt voor mogelijke reacties.