Indien al wat ze bezitten verworven is tijdens hun huwelijk dan heeft ieder 50 percent aandeel in die gemeenschappeljke bezittingen.
Alles is gemeenschappelijk, ook de persoonlijke spaarboekjes.
Bij het eerste overlijden valt er dus 50 percent in de erfenis, bij het tweede de rest.
De erfgenamen van de man zijn de drie kinderen. De erfgenamen van de vrouw zijn haar broers en zussen.
eerste geval: Als de man eerst overlijdt erven zijn kinderen 50 percent van het gemeenschappelijke bezit van de twee echtgenoten in NAAKTE eigendom.
De echtgenote erft daarvan het vruchtgebruik. Bij overlijden echtgenote worden de kinderen volle eigenaar van hetgeen ze hebben geërfd van hun vader.
Van hun stiefmoeder erven ze niets, Die erfenis gaat naar haar broers en zussen.
tweede geval: Als de vrouw eerst overlijdt erft de man (jullie vader) haar 50 percent in volle eigendom (omdat ze zelf geen eigen kinderen/kleinkinderen heeft).
Bij overlijden vader erven jullie alles wat hij op dat ogenblik (nog) bezit.
Bedankt voor je snelle reactie roharro ..... ik denk dat ik het min of meer begrijp. Maarre ... ik ben niet één van de kinderen hoor, ik ben de 65 plusser, de vader dus
Als ik nog effe mag, mijn vrouw begrijpt niet goed wat er precies gebeurt als zij eerst zou sterven. Ik zal maar uit de biecht praten en vertellen dat wij een zeer gelukkig koppel zijn, dat mijn vrouw als stiefmoeder héél goed met mijn kinderen kan opschieten en dat zij dus liever niet heeft dat er geld van ons naar haar zussen en broers gaat maar wél naar mijn kinderen. Ik weet het, het klinkt wat ongeloofwaardig, maar het is zo.
Ikzelf meen begrepen te hebben dat dit inderdaad zo is, haar deel komt mij toe als ze eerst zou sterven en als ik daarna het loodje leg is al wat er nog overgebleven is voor mijn kinderen. Graag bevestiging, waarvoor heel veel dank.