AANKOOP L200

lighttruck
Topic Starter

AANKOOP L200

#1 , 07 nov 2009 19:17

Hallo,

Kan je een verkoop van een voertuig anuleren als die verkoop gebeurt tussen autohandelaar en garagehouder?
Op 6/11 heb ik nl een voertuig gekocht bij die handelaar wagen was volgens hem technisch in orde.Op het eerst zicht bleek dit ook zo.
Maar bij het naar huis rijden begon opeens de motor serieus in temperatuur te stijgen een collega heeft mij dan gedepanneerd.
Thuis gekomen heb ik de motor grondig gekontroleerd met speciaal apparatuur en bleek de cilinderkop of de cilinderkoppakking gescheurd
Mijn vermoeden bestaat erin dat de handelaar produkt in het koelwater heeft gedaan om dit probleem te verdoezelen.(maar kan dit moeilijk bewijzen)
Heb wel dezelfde dag een aangetekend schrijven gedaan met volgende eisen oftewel annulatie van de verkoop of een bedrag storten zodat ik deze wagen degelijk kan herstellen of dat hij het voertuig zelf hersteld.(
Kan ik deze verkoop anuleren met het argument dat dit voertuig een verborgen gebrek heeft
IKheb gehoord dat als een klacht binnen de acht neerlegd over een verborgen gebrekdat je dan recht kan halen ook tussen autohandelaars

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 nov 2009 09:07

“Art.1644.In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.Art.1648.De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen een korte tijd, al naar de aard van de koopvernietigende gebreken en de gebruiken van de plaats waar de koop gesloten is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij levering kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

U dient te bewijzen dat het gebrek bestond bij levering .

Bij verkoop tussen autohandelaar en garagehouder zijn de art.1649bis-octies B.W. inzake consumentenkoop niet van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”