Juridisch advies onwettige (?) inbeslagname‏

Sketch
Topic Starter

Juridisch advies onwettige (?) inbeslagname‏

#1 , 27 jan 2012 12:48

Ik open deze topic n.a.v. een actie van de politie op 14/12/2011 die mij schade berokkend heeft.
Twee agenten hebben nl. mijn bromfiets in beslag genomen van mijn vriendin omdat deze als gestolen zou opgegeven zijn.
De gestolen bromfiets zou echter geel van kleur zijn terwijl de mijne overduidelijk zwart is. Er bestaat geen mogelijkheid dat deze overschilderd is, daar het plastic onderdelen betreft aan de buitenkant.
Bij de inbeslagname hebben ik noch mijn vriendin geen bewijs van inbeslagname ontvangen!
Ik heb een verklaring afgelegd waarin ik o.a. verklaard heb dat ik dit voertuig ter goeder trouw gekocht heb.
Ik heb deze ook gestuurd naar politiezone Zwevegem die deze gebruikt heeft om de officiele verklaring op te maken.

Nu heb ik vernomen dat aangezien ik dit voertuig aangeschaft heb ter goeder trouw men het recht niet had dit in beslag te nemen.
De politie heeft mij verteld dat ik dit voertuig pas na maanden of jaren zou terugkrijgen en dat hier niets aan te doen valt (zo staan er o.a. inbeslaggenomen brommers al 6 jaar in de standplaats zonder enig gevolg).
Ik en mijn vriendin ondervinden hier immense hinder van.

Wat valt hieraan te doen? Kan ik de brommer terugeisen en zo ja, hoe?
We hebben deze echt nodig...
Laatst gewijzigd door Sketch op 28 jan 2012 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2012 17:57

Er is PV opgesteld vermoed ik.
Gestolen opgegeven wil zeggen dat de nummers van de bromfiets vermeld staan.
Politie heeft blijkbaar een reden gehad om deze na te zien?
Of de bromfiets geel of zwart is doet er niet toe .... de nummer zal kloppen dus gestolen.
U bent en ook uw vriendin zijn over de feiten gehoord en hebben een copie (geen afschrift) van uw verklaring gekregen?
Staat daar niet in dat u kenniskrijgt dat voertuig met beslag wordt gelegd?
..
PV wordt overgemaakt aan parket en deze beslissen verder.
Ter goeder trouw gekocht... u hebt dan gezegd van wie u hebt gekocht? Waren daar de originele documenten bij?
Politie zal ook nagaan van wie uw verkoper de bromfiets heeft gekocht....
Het is dus het parket dus de procureur des Konings van uw arrondissement die beslist wat er verder zal gebeuren.
Indien schade kan u deze altijd van de (mogelijke) dief terugeisen.
Uw schade zal net zo goed als de schade van de originele eigenaar kunnen gevorderd worden bij een veroordeling.

En wat is hier onwettig aan??

Sketch
Topic Starter

#3 , 28 jan 2012 11:09

Er is PV opgesteld vermoed ik.
Gestolen opgegeven wil zeggen dat de nummers van de bromfiets vermeld staan.
Politie heeft blijkbaar een reden gehad om deze na te zien?
Of de bromfiets geel of zwart is doet er niet toe .... de nummer zal kloppen dus gestolen.
U bent en ook uw vriendin zijn over de feiten gehoord en hebben een copie (geen afschrift) van uw verklaring gekregen?
Staat daar niet in dat u kenniskrijgt dat voertuig met beslag wordt gelegd?
..
PV wordt overgemaakt aan parket en deze beslissen verder.
Ter goeder trouw gekocht... u hebt dan gezegd van wie u hebt gekocht? Waren daar de originele documenten bij?
Politie zal ook nagaan van wie uw verkoper de bromfiets heeft gekocht....
Het is dus het parket dus de procureur des Konings van uw arrondissement die beslist wat er verder zal gebeuren.
Indien schade kan u deze altijd van de (mogelijke) dief terugeisen.
Uw schade zal net zo goed als de schade van de originele eigenaar kunnen gevorderd worden bij een veroordeling.

En wat is hier onwettig aan??
Politie zag deze nummers na omdat iemand anders dacht dat het de zijne was (wat ook zo niet bleek te zijn) maar mijn nr was wel opgegeven als gestolen. Alles is plastic en niet herschilderbaar, nummer stond op motorblok en op enkele onderdelen. Ze vermoeden dat bij de aangifte een fout gebeurd is.
Wij hebben enkel moeten onze uitleg doen toen die agent bij ons thuis kwam, geen kopie van verklaring ontvangen, nooit. Geen bewijs van inbeslagname.
Inbeslagname zou blijkbaar niet mogen aangezien ter goeder trouw gekocht vertelde een student rechten me. Ze mogen hem enkel in beslag nemen als wij als dief zouden kunnen aangewezen zijn, maar die denkpiste heeft men onmiddellijk verworpen.
Ik zou toch op zijn minst mogen weten waar hij staat en wie ik kan contacteren hieromtrent?...
Worden mijn rehten hier niet geschonden? Als vanavond die agent ermee naar huis rijdt kan ik nooit bewijzen dat het de mijne was, ze hebben de papieren en alles en god mag weten waar hij nu staat.

Reclame

mava105

#4 , 28 jan 2012 12:39

Mogelijks werden er stukken aan die brommer vervangen (de plastiekdelen) of werd uw motorblok (met nummer) op een andere brommer gemonteerd.

Franciscus

#5 , 28 jan 2012 18:10

U weet toch welk politiezone?
U hebt een PV nr gekregen? - geef dit eventueel eens hier op.
Wie was aanwezig bij de beslagname? Uzelf of uw vriendin.
De bestuurder zal wel gehoord zijn. Als u niet in dezelfde zone woont kant het wel eventjes duren voor dossier naar uw politiezone wordt gestuurd.
Het is het PARKET dus een magistraat die beslist wat er met het voertuig zal gebeuren.
In nogal wat arrondissementen heeft parket procedures naar waar zulke voertuigen moeten gebracht worden. ( In principe ter griffie in werkelijkheid bij een firma die opslagruimte heeft en eventueel technisch onderzoek doet).
Vraag aan die politiedienst .... ondertussen wel een maand geleden een copie van uw verhoor. Na een maand zijn ze niet meer verplicht dit te geven.
Het voertuig of onderdelen staan gesignaleerd als gestolen dus worden ze in beslag genomen.
Daar kan je niets aan veranderen.
Zolang het onderzoek duurt en dat is niet de bevoegdheid van de politie maar van het parket blijven de goederen met beslag bezwaard.
U beweert dat u ter goeder trouw bent .... kan u dat ook bewijzen? wel dat zal onderzocht worden.
Het terugzoeken naar beginpunt kan wel wat tijd vergen.
Aan diegene waar u het van gekocht hebt zal gevraagd worden waar deze het voertuig gehaald heeft en zo verder ....
Nu gezien iedereen nu eerst zijn advocaat mag raadplegen kan dat voor iedere schakel gemakkelijk een maand of 2 duren voor men kan verhoren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”