Hoger beroep na cassatie?

Onvindbaar
Topic Starter

Hoger beroep na cassatie?

#1 , 10 mar 2012 11:50

Beste lezers,

Excuseer mijn gebruikersnaam, maar de tegenpartij is handig met Google, daarom zal ik ook hier en daar spaties of punten gebruiken om de vindbaarheid te minderen. :lol: .

Het verhaal in een notendop:
grootvader leent een relatief groot bedrag (4 nullen) aan ons zodat zijn zoon zich bij ons in Belgie kon vestigen om bij ons in de zaak te komen werken.
Dit gebeurde in het jaar 20.06, zijn zoon betaald dit bedrag terug aan de verweerder.
Verweerder stortte de betaalde gelden echter terug aan zijn zoon omdat hij eiste dat wij het over zouden maken.
Het geld dat terug gestort is naar de zoon hebben wij echter nooit ontvangen en wij weigeren natuurlijk een 2e keer te betalen.

Wij starten een rechtszaak en worden in gelijk gesteld.
Verweerder gaat in hoger beroep en verweerder krijgt gelijk aangaande artikel 1,2.3:7" B,.W/ dat bepaalt dat de verweerder kan eisen dat de schuld niet door een derde voldaan mag worden, indien de verweerder hier belang bij heeft.

Wij gaan in cassatie en de zaak is voor geweest.
Wij worden in gelijk gesteld omdat de verweerder bedrog heeft gepleegd en duidelijk geen belang bij heeft om te eisen dat de schuld niet door een derde voldaan mag worden

De vraag luidt: moet de verweerder nu in hoger beroep gaan of staat dit vrij? En wat is het termijn dat hij in beroep mag gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2012 12:49

Ik begrijp de zaak niet goed. U bent een procedure gestart? Wat hebt u gevorderd?

Ik vermoed dat het Hof van Cassatie het arrest van het hof van beroep vernietigd heeft en de zaak verwezen heeft naar een ander hof van beroep. In dat geval zal de zaak daar maar behandeld worden als een partij dit vraagt. Dit gebeurt door de tegenpartij te dagvaarden voor het hof van beroep waarnaar de zaak verwezen is.

Zowel u als de tegenpartij kan dus door een dagvaarding de zaak verderzetten voor het hof van beroep waarnaar de zaak verwezen werd.

Onvindbaar
Topic Starter

#3 , 10 mar 2012 13:22

Ik begrijp de zaak niet goed. U bent een procedure gestart? Wat hebt u gevorderd?

Ik vermoed dat het Hof van Cassatie het arrest van het hof van beroep vernietigd heeft en de zaak verwezen heeft naar een ander hof van beroep. In dat geval zal de zaak daar maar behandeld worden als een partij dit vraagt. Dit gebeurt door de tegenpartij te dagvaarden voor het hof van beroep waarnaar de zaak verwezen is.

Zowel u als de tegenpartij kan dus door een dagvaarding de zaak verderzetten voor het hof van beroep waarnaar de zaak verwezen werd.
Nee, de tegenpartij heeft de zaak gestart om het geld een 2e keer van ons te eisen, dit hebben wij gewonnen.
Het Hof van Cassatie heeft inderdaad het arrest vernietigd en doorverwezen naar een ander hof.

Hoe lang heeft de tegenpartij tijd om in beroep te gaan?

Reclame

scorpioen

#4 , 10 mar 2012 17:42

Er is geen termijn binnen dewelke de zaak opnieuw moet aanhangig gemaakt worden voor het hof van beroep waarnaar de zaak verwezen werd.

Als u dat wil kan u hiertoe trouwens ook zelf het initiatief nemen.

fid

#5 , 28 aug 2013 16:41

Er is geen termijn binnen dewelke de zaak opnieuw moet aanhangig gemaakt worden voor het hof van beroep waarnaar de zaak verwezen werd.

Als u dat wil kan u hiertoe trouwens ook zelf het initiatief nemen.
Hoe kan dit dan?

Het Ger.w. zegt dat de zaak op dezelfde manier aanhangig wordt gemaakt als een gewone zaak dus maw door het aantekenen van hoger beroep.

Maar hoe doe je dat als je gelijk kreeg in eerste aanleg?

scorpioen

#6 , 28 aug 2013 17:18

Na cassatie wordt de zaak opnieuw aanhangig gemaakt door dagvaarding. Dat is ook mogelijk als je in eerste aanleg gelijk gekregen hebt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”