Achterstand justitie.

Chaccamacca
Topic Starter

Achterstand justitie.

#1 , 03 nov 2014 11:09

Vandaag weeral in het nieuws, justitie heeft in de steden Hasselt,Gent en Mechelen een betaal achterstand van 1.670.000€ om de tolken te betalen. Maar als de gewone werkman zijn rekeningen niet betaald moet hij voor justitie komen om het uit te leggen en word hij beboet. Ook weeral in het nieuws, in het hele land 450 griffiers te kort en rechters moeten zaken uit stellen. Nochtans is het probleem van de griffiers al heel lang bekend. Graag enkele reacties.

LeenW
Topic Starter

#2 , 03 nov 2014 12:00

Justitie is dan ook afhankelijk van het budget dat ze van de politiek krijgen.

Ik ken zelf ook het verhaal van een zelfstandige schade-expert die voor Justitie werkt. Al de facturen blijven maanden onbetaald, en die man moet telkens de btw uit eigen zak voorschieten bij de Staat.

Maar goed, wat is het alternatief? Wachten tot er budget is om zaken te behandelen?

LeenW
Topic Starter

#3 , 03 nov 2014 12:35

Ik ken zelf ook het verhaal van een zelfstandige schade-expert die voor Justitie werkt. Al de facturen blijven maanden onbetaald, en die man moet telkens de btw uit eigen zak voorschieten bij de Staat.
Wat ik me dan afvraag is waarom die mensen dat blijven doen ?
De man in kwestie vloekt af een toe eens serieus, maar heeft liever een vast werk heeft dat laat betaalt dan werkonzekerheid als hij ermee zou stoppen.

Ik vermoed dat het bij tolken idem is. De markt daar is oververzadigd en het zijn dan ook vaak de minder goede die bij Justitie willen werken.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 nov 2014 12:49

Deel van de fout is structureel, de aanstelling van een tolk verloopt lokaal, de verloning van diens arbeid centraal. Laatste wat ik heb gehoord is dat eraan gewerkt wordt doch dat er eerste een paar bestaande structurele problemen dienen opgelost te worden. Ontdubbeling rechtbanken BHV was er daar één van.

Chaccamacca
Topic Starter

#5 , 04 nov 2014 12:39

En vandaag weeral in het nieuws, het is slecht gesteld met het onderhoud van de gebouwen van justitie en de rechtbanken. Het is niet brandveilig en niet inbraak veilig want als er word ingebroken of er is brand dan wordt dit niet gedetecteerd. Onderhoud brandsystemen is nochtans jaarlijks verplicht door de overheid, de overheid(waartoe justitie behoord) kan dus hun eigen wetten niet toepassen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 nov 2014 12:56

En vandaag weeral in het nieuws, het is slecht gesteld met het onderhoud van de gebouwen van justitie en de rechtbanken. Het is niet brandveilig en niet inbraak veilig want als er word ingebroken of er is brand dan wordt dit niet gedetecteerd. Onderhoud brandsystemen is nochtans jaarlijks verplicht door de overheid, de overheid(waartoe justitie behoord) kan dus hun eigen wetten niet toepassen.
Gelukkig kan Justitie zichzelf veroordelen zonder daar nog eens gerechtskosten voor te maken.....
een vorm van DIY.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 nov 2014 15:10

Wij lezen de krant ook, zonder dat we dezelfde tekst hier nog eens op JF tegen moeten komen

LeenW
Topic Starter

#8 , 04 nov 2014 16:40

Waarom steeds de uitdrukking "Vandaag weeral in het nieuws"? Als het weeral is, is het toch geen nieuws meer?

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 04 nov 2014 17:14

Maar als de gewone werkman zijn rekeningen niet betaald moet hij voor justitie komen om het uit te leggen en word hij beboet.
Dienen we hieruit af te leiden dat u vindt dat geen enkele handelaar zich nog tot de rechtbank mag wenden omdat justitie budgettaire problemen kent?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Chaccamacca
Topic Starter

#10 , 05 nov 2014 09:47

Op het VRT nieuws, gerechtsdokter heeft nog geen enkele factuur van 2014 betaald gekregen. Als ik mijn facturen niet betaal word ik voor het gerecht gedaagd en moet ik de kosten mee betalen want ik ga dat proces zeker verliezen. Justitie is een deel van de overheid, de overheid betaald de facturen niet.Maar hoe kunt ge iemand veroordelen over iets wat ge zelf doet? En handelaars mogen zich zeker tot de rechtbank wenden want iedereen moet voor zijn of haar werk betaald worden. Maar die budgettaire problemen bij justitie bestaan al langer.

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 nov 2014 10:10

@Chaccamacca: Als wij willen kunnen wij ook de krant lezen en TV kijken. Daarom moet dat hier niet herhaald worden. Je lijkt wel een papegaai.

Chaccamacca
Topic Starter

#12 , 05 nov 2014 11:20

mava105, dit is toch de rubriek praatcafé, praat er dan over.

Vandebos

#13 , 05 nov 2014 11:22

Nope. Valt immers niets over te zeggen.

Chaccamacca
Topic Starter

#14 , 05 nov 2014 11:48

Het is zo precies als het over justitie en de overheid gaat dat dit een heilig boontje is waar niet aan geraakt kan en mag worden. Overheid en justitie zijn ook maar mensen en mensen maken nu éénmaal fouten maar praat er dan over ipv het dood te zwijgen. Ik durf met jullie aan één tafel zitten en er over praten, durven jullie?

LeenW
Topic Starter

#15 , 05 nov 2014 11:59

Praten zonder inhoud is nutteloos.

Terug naar “Praat café”