discriminatie tussen ouders zelfde geslacht

ganapathi tantra
Topic Starter

discriminatie tussen ouders zelfde geslacht

#1 , 21 apr 2011 09:42

Een adoptie voor een homo koppel is vele malen moeilijker dan het verkrijgen van een kind voor een lesbo koppel
Ook heeft een homokoppel het vele malen moeilijker omzelfs via een draagmoeder een "eigen kind" te bekomen.
Zelfs voor een hetero koppel is dat moeilijk

Is dit een discrminatie ? Is dat positieve discriminatie ? Kan je dan lesbo koppels verplichten om alleen kinderen te adopteren
of moet de wetgeving inzake draagmoeders dringend worden aangepast
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

artemis

#2 , 21 apr 2011 10:55

Ook heeft een homokoppel het vele malen moeilijker omzelfs via een draagmoeder een "eigen kind" te bekomen.
Zelfs voor een hetero koppel is dat moeilijk

Is dit een discrminatie ? Is dat positieve discriminatie ? Kan je dan lesbo koppels verplichten om alleen kinderen te adopteren
of moet de wetgeving inzake draagmoeders dringend worden aangepast
Een lesbisch koppel zal altijd het voordeel hebben dat ze met twee in de mogelijkheid zijn om zwanger te kunnen worden. Als de ene vruchtbaarheidsproblemen heeft is er altijd nog de andere, dubbel kans dus.
Zolang mannen niet zwanger kunnen worden, en sommigen vinden dat al een vorm van discriminatie, zullen lesbiennes altijd dat voordeel hebben.

Ik heb mijn homovrienden daar nog nooit een probleem van weten maken. Voor hen is het inderdaad moeilijker om kinderen te hebben maar dat is de natuur en dat aanvaarden ze. Er is vandaag veel hokus pokus pats mogelijk maar een aantal zaken kan je nog niet veranderen. Het zou absurd zijn om lesbiennes te verbieden zich te laten insemineren enkel omdat een homo en een hetero-vrouw die geen kind kan dragen dat niet kunnen. Wat dan met alleenstaande vrouwen, los van hun geaardheid, die zich kunstmatig laten bevruchten of IVF doen?

ganapathi tantra
Topic Starter

#3 , 21 apr 2011 11:35

ik stelde gewoon de vraag omdat een gediscrimineerde groep binnen zijn eigen groep ook discriminaties toelaat. Hoe los je die dan op ?
Zelf heb ik idd ook homovrienden maar nog nooit de vraag gesteld.
Waarom zou je een bepaalde groep iets niet kunnen verbieden om disriminatie uit te roeien. Wat is het belangrijkste in onze maatschappij.

De vrije wil of gelijkheid ?

Reclame

artemis

#4 , 21 apr 2011 12:03

ik stelde gewoon de vraag omdat een gediscrimineerde groep binnen zijn eigen groep ook discriminaties toelaat. Hoe los je die dan op ?
Zo zie ik het niet, tenzij je stelt dat de natuur discrimineert en daar heeft seksuele geaardheid zelfs niets mee te maken.
Je zou dan net zo goed kunnen stellen dat een alleenstaande vrouw zich niet mag laten bevruchten want dat zou discriminatie zijn tegenover alleenstaande mannen die dat niet kunnen.

Hoe was het toen IVF en draagmoederschap nog niet bestonden? Net hetzelfde.
Het verschil is enkel dat er nu meer technische mogelijkheden zijn maar dat een man geen kind kan dragen.

In feite heb jij het er moeilijk mee dat enkel vrouwen kinderen kunnen baren en vind jij dat de natuur daar discrimineert. Heeft voor mij niks met homo of hetero te maken.

ganapathi tantra
Topic Starter

#5 , 21 apr 2011 12:25

ik denk dat we verder moeten kijken dan alleen vanuit onze natuurlijke oorsprong.

Lightning

#6 , 21 apr 2011 12:36

Als u verder wil kijken dan de natuur, dan moet u eigenlijk adoptie door 2 mannen vergelijken met adoptie door 2 vrouwen alvorens uitspraken te doen over discriminatie.

artemis

#7 , 21 apr 2011 13:29

Waarom zou je een bepaalde groep iets niet kunnen verbieden om disriminatie uit te roeien. Wat is het belangrijkste in onze maatschappij.

De vrije wil of gelijkheid ?
Je lijkt het dus fundamenteel unfair te vinden dat mannen geen baarmoeder hebben en dat vrouwen baas zijn in eigen buik?
Je ontwijkt ook mijn vergelijking met alleenstaanden die net zo goed voor dezelfde mogelijkheden of beperkingen staan.

Hoe dan ook zou je zoiets (inseminatie van lesbiennes) nooit in praktijk kunnen verbieden omdat je dan weer op een andere manier zwaar gaat discrimineren. Zoiets mag niet afhangen van geaardheid.
Vrouwen kunnen dat in sommige gevallen trouwens perfect zelf doen, zonder medische hulp. Ik ken een vrouw (toevalling hetero) die zichzelf thuis heeft geïnsemineerd door een kwakje zaad van een bereidwillige man in te spuiten. Het is haar niet van de eerste keer gelukt maar na lang genoeg proberen wel.
Evenzeer denk ik dat er genoeg lesbiennes zijn die - als het niet anders zou kunnen - zich wel zouden laten bevruchten op de natuurlijke manier door een man.

Of je het nu graag hebt of niet, vrouwen zullen altijd dat voordeel hebben.
Als u verder wil kijken dan de natuur, dan moet u eigenlijk adoptie door 2 mannen vergelijken met adoptie door 2 vrouwen alvorens uitspraken te doen over discriminatie.
Helemaal mee eens.

ganapathi tantra
Topic Starter

#8 , 21 apr 2011 14:32

maar er is voor zover ik weet geen vergelijking te maken tussen de adoptie door 2 mannen of 2 vrouwen anders ga je discrimineren.
Mijn standpunt gaat er eingelijk over dat een koppel bestaande uit 2 vrouwen de moeilijkheid of weigering van een adoptie / draagmoeder
kan ontwijken door inseminatie. Iets wat een homokoppel dus niet kan en net daar zit de discriminatie.
Het is evident dat de vrouw in deze altijd een voordeel zal hebben dat kan je niet ontkennen. Vraag is alleen of je bepaalde zaken kan of
mag verbieden om een bepaalde groep niet te discrimineren. Want zoals je zelf aanhaalt: als je het ene verbied dan ga je ergens weer anders
discrimineren. Maar ik dacht dat discriminatie werd opgelegd door gedachten en niet door vrije keuze

Lightning

#9 , 21 apr 2011 14:50

Vraag is alleen of je bepaalde zaken kan of mag verbieden om een bepaalde groep niet te discrimineren. Want zoals je zelf aanhaalt: als je het ene verbied dan ga je ergens weer anders discrimineren. Maar ik dacht dat discriminatie werd opgelegd door gedachten en niet door vrije keuze
1. Dat mannen zelf geen kinderen kunnen ter wereld brengen en vrouwen wel is geen discriminatie.
2. Uw idee om lesbische vrouwen te verbieden om zich te laten bevruchten en op die manier een kind te krijgen is dat wel, namelijk op basis van GEAARDHEID (en eventueel geslacht).

artemis

#10 , 21 apr 2011 15:49

Laat ik het erbij houden dat lesbische vrouwen wat dat betreft een natuurlijk voordeel hebben dat hen onmogelijk kan ontnomen worden. C'est simple comme bonjour.

Dit soort onderwerpen komt geregeld ter sprake bij mijn homovrienden en ik heb nog nooit enig signaal van aanvoelen van discriminatie tegenover lesbiennes opgevangen wat dit betreft. Mede daardoor verraste de vraag mij. Dat lesbiennes het makkelijker hebben wat dat betreft is klaar als water en dat er daardoor meer lesbiennes de stap naar het ouderschap zetten is zeker een feit. Dat wil nog niet zeggen dat homo's zich daardoor gediscrimineerd voelen. Net zoals ik de alleenstaande man (laat hem in dit voorbeeld hetero zijn) nog moet ontmoeten die zich gediscrimineerd voelt omdat een alleenstaande vrouw makkelijker een kinderwens kan vervullen.

Dat het voor sommigen frustrerend kan zijn is mogelijk, maar ik kan me geen homo voorstellen die vindt dat een lesbienne zich niet zou mogen laten insemineren omdat hijzelf dat niet kan.
Ik denk dat je een probleem ziet dat zich niet stelt. Vraag het eens aan je homovrienden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 apr 2011 16:05

eeuh en van wie komt het inseminatie zaad....is het geen discriminatie dat een vrouw geen zaad kan geven.... :mrgreen:

ganapathi tantra
Topic Starter

#12 , 21 apr 2011 18:13

Zoals ik vermelde heb ik de vraag zelf nog nooit gesteld aan mijn homo vriende/kennissen maar wel al hier en daar de ondertoon gevoeld. Ik denk dat het
dus wel degelijk leeft. Ik ken toch wel een homo koppel dat betreurt dat het hen zo moeilijk wordt gemaakt mbt het draagmoederschap. Ean ander homo koppel dat ik ken heeft ondertussen wel al beslist om af te zien van adoptie omdat ze gemerkt hebben dat zelfs in die
procedure er gediscrimineerd wordt. Het mag niet maar gebeurt wel. Idee is daarbij nog altijd dat vrouwen beter zouden kunnen zorgen voor kinderen
dan mannen. Ik weet het mag niet maar laten we realistisch zijn. Het zou handig zijn om hier een antwoord te krijgen van een homofiel. Maar dat zal
waarschijnlijk nooit/niet gebeuren
Nu eigenlijk maakte ik misschien wel de fout door mij te beperken tot een koppel vrouwen versus koppel mannen. Als je het uitbreid is er idd een blijvende
discriminatie vanwege de oorsprong tussen mannen en vrouwen. Nochtans zijn er ook al films geweest en waarschijnlijk boeken (ik ben niet zo'n lezer) die dit
probleem in meer of mindere mate hebben aangekaart . Vraag is echter nog altijd of je in een evoluerende maatschappij dit kan/mag blijven bestaan.
Zit er hier nergens geen Vermeersch ?

Terug naar “Praat café”