Onduidelijkheden ivm rookwetgeving

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: Onduidelijkheden ivm rookwetgeving

#16 , 25 jul 2011 16:01

.

Blijkbaar zijn voor de wetgever poetsvrouwen en huispersoneel geen werknemers...
Natuurlijk niet, want ze werken gewoonlijk in 't zwart. :mrgreen: :lol: En de Polen roken gewoonlijk nog harder dan de Turken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#17 , 26 jul 2011 10:20

hoe zit het eigenlijk met huizen van lichte zeden? valt dat ook onder horeca?

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 26 jul 2011 10:51

Er wordt (soms) toch ook drank verkocht, dus Horeca.
Misschien moet de sector zijn naam veranderen in Horecabo :lol:

Reclame

float

#19 , 26 jul 2011 11:14

Ik zou van de veronderstelling uitgaan dat dat een werkplaats is en maw niet gerookt mag worden.

jojan

#20 , 26 jul 2011 11:19

Hier in Gent hangt er onder de venstertjes een soort (dranken)prijslijst. Toch zie ik de aanwezige werkneemsters er soms roken! Dus duidelijk een overtreding? Waar moet ik dit melden? ;-)

float

#21 , 26 jul 2011 11:48

Klachten en informatie over het rookverbod op openbare plaatsen:
Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Tel. 02 524 74 50 • apf.inspection@health.fgov.be

Rookverbod op de werkvloer:
Federale overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
Tel. 02 233 41 11 • fod@werk.belgie.be

Rookverbod op de trein:
Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Tel. 02 277 35 58 • info.trans@mobilit.fgov.be

Rookverbod in de horeca:
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV )
Tel. 0800 13 550 (gratis nummer) • meldpunt@favv.be

jojan

#22 , 26 jul 2011 12:01

een rokende prostitutuee valt mogelijk onder de veiligheid van de voedselketen....

C&J
Topic Starter

#23 , 26 jul 2011 12:10

Als je een mailtje stuurt naar de dienst van de Federale Overheid waar je terecht kunt met onduidelijkheden doen ze zelfs de moeite niet om te antwoorden!
Ik had een foldertje ontvangen waar duidelijk op stond dat je daar met al je vragen tercht kan...

Mariette

#24 , 26 jul 2011 12:25

Dat klopt, nochtans zegt Art. 12.: Elke werknemer heeft het recht te beschikken over werkruimten en sociale voorzieningen, vrij van tabaksrook.

Blijkbaar zijn voor de wetgever poetsvrouwen en huispersoneel geen werknemers...
poetsvrouwen die werken met dienstencheques - althans het bedrijf waar ik klant ben - stelt dat de werknemer kan vragen dat de klant niet rookt terwijl zij aan het poetsen zijn. Dit lijkt me een correcte toepassing van de wet.

jojan

#25 , 26 jul 2011 12:49

Dat klopt, nochtans zegt Art. 12.: Elke werknemer heeft het recht te beschikken over werkruimten en sociale voorzieningen, vrij van tabaksrook.

poetsvrouwen die werken met dienstencheques - althans het bedrijf waar ik klant ben - stelt dat de werknemer kan vragen dat de klant niet rookt terwijl zij aan het poetsen zijn. Dit lijkt me een correcte toepassing van de wet.
Helaas niet van de wet, want de wet geldt immers niet in privewoningen. Wel een correcte toepassing van elementaire beleefdheid.

Marco Polo

#26 , 14 nov 2011 16:57

Maar hoe worden de boetes berekend?
Men spreekt van 150 tot 1.650€.
150 zal voor de 1ste overtreding zijn, maar hoe verloopt dat verder?
Met welke frequentie verhogen die?
Die hogere bedragen zullen waarschijnlijk voor de uitbater zijn.
En kan zijn zaak eventueel gesloten worden?
Zal het waarschijnlijk zo ver niet laten komen met die hoge boetes....

Mariette

#27 , 17 nov 2011 13:33

Helaas niet van de wet, want de wet geldt immers niet in privewoningen. Wel een correcte toepassing van elementaire beleefdheid.
indien ik als roker in mijn privéwoning verblijf, dan zie ik niet in waarom ik "uit beleefdheid" zou moeten gaan buitenstaan als ik wil roken.

jojan

#28 , 17 nov 2011 15:23

Dan zie ik ook niet in waarom ik als niet-roker in uw privewoning aanwezig moet zijn om er uw boeltje proper te houden. Het gaat over respect toch? Ik vind dat je als roker ook al is het je eigen woning toch nog altijd kan vragen of het stoort dat je rookt als je bezoek hebt en al zeker als je in je woning iemand laat werken.

Mariette

#29 , 17 nov 2011 15:37

Dan zie ik ook niet in waarom ik als niet-roker in uw privewoning aanwezig moet zijn om er uw boeltje proper te houden. Het gaat over respect toch? Ik vind dat je als roker ook al is het je eigen woning toch nog altijd kan vragen of het stoort dat je rookt als je bezoek hebt en al zeker als je in je woning iemand laat werken.
U hoéft dat helemaal niet te doen hoor. Als jij niet wil werken dan betaal ik wel iemand anders. U kan dan gerust boven een of ander mangat een tank gaan uitkuisen, is veel gezonder.

Ik ben trouwens al jaren gestopt met roken, maar ben wel zo gastvrij dat mijn BEZOEK nog steeds mag roken in mijn woning. Ik neem dan maar aan dat minder gastvrije of beleefde mensen die daar zo'n vreselijk probleem van maken, wel buiten zullen staan wachten tot MIJN bezoek hun sigaretje is opgerookt.

WP002

#30 , 17 nov 2011 20:23

Ik ben trouwens al jaren gestopt met roken, maar ben wel zo gastvrij dat mijn BEZOEK nog steeds mag roken in mijn woning. Ik neem dan maar aan dat minder gastvrije of beleefde mensen die daar zo'n vreselijk probleem van maken, wel buiten zullen staan wachten tot MIJN bezoek hun sigaretje is opgerookt.
Bij mij mag bezoek nochtans niet roken. De geur nestelt zich vast in huis, in de kleren, de electro-apparaten worden erdoor beschadigd, én dan zwijgen we nog over de passieve gezondheidsschade. Ik vind het zelfs in principe onbespreekbaar. Wie zich daar niet in kan vinden is bij ons thuis niet welkom.

Terug naar “Actuele Thema's”