BA auto - 2x in fout (1x zelf, 1x echtgenoot)

tHiro
Topic Starter

BA auto - 2x in fout (1x zelf, 1x echtgenoot)

#1 , 28 nov 2014 12:40

Beste,

Op dit moment heb ik een verzekering met bonus malus 10 (rijbewijs sinds 2010).
Auto: 82kW, diesel, bouwjaar 2011 (cataloguswaarde ong 20kEUR)
Gebruik auto: enkel privé (geen woon-werk)

Het afgelopen jaar was een pechjaar:
Zelf veroorzaakte ik 1 ongeval in fout. Schade tegenpartij was weliswaar miniem (<1.000 EUR), alhoewel ik verstaan heb dat de omvang van de schade er niet toe doet. Mijn bonus malus zal op basis hiervan dus +5 stijgen

Niet veel later veroorzaakte mijn echtgenoot ook een ongeval in fout met mijn wagen (ook hier banale schade, maar toch in fout). Aangezien dit met mijn voertuig gebeurd is zal mijn bonusmalus nogmaals +5 stijgen?

Van de verzekering heb ik intussen vernomen dat mijn premie zal toenemen tot 1200 eur/jaar (is nu ong 800 eur). Dit vind ik best veel voor een wagen die ik amper gebruik.

Ik heb verschillende vragen:
- Als ik wil veranderen van verzekering, is mijn bonus malus dan effectief 19 (10 +5 +5 -1) of 14 (zonder ongeval echtgenoot meegerekend)?
- Indien 19: kan ik de stijging in bonus malus, veroorzaakt door mijn vriendin, op enige manier ontwijken? (bv. verandering van verzekeraar, verkoop/aankoop nieuwe wagen + verandering verzekeraar... )
- Wat indien ik mijn auto verkoop en een aantal jaar niet meer met mijn auto rij? Daalt mijn bonus malus dan verder? En tot welk niveau?

Ik kan hier geen duidelijk antwoord op vinden. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2014 12:45

De eerste schade had u beter zelf gewoon betaald.. zonder verzekering.
Nu zal de stijging veel meer geld kosten.

Uw nieuwe verzekering vraagt aan uw oude verzekering de gegevens op ( u dient een attest mee af te geven).
Het zakken in BM systeem duurt iets langer alhoewel het in principe toch niet meer wordt gebruikt wettelijk afgeschaft sedert 2004.
Hier eens lezen :
http://www.verzekeringen.be/bonus-malus ... vanaf-2004" onclick="window.open(this.href);return false;

tHiro
Topic Starter

#3 , 01 dec 2014 08:51

Jammer dat jullie de vraag zelf niet goed begrepen hebben.
Enfin, ik begrijp dat de materie niet zo eenvoudig is, en verder gaat dan verzekeringsrecht alleen.
Toch bedankt voor de gedane moeite

(ik ben er intussen al aan uit: slotje mag)

Reclame

Terug naar “Algemeen”