mede-eigenaar betaalt blokpolis niet

prutser
Topic Starter

mede-eigenaar betaalt blokpolis niet

#1 , 20 jul 2015 20:45

Beste,

Ik ben eigenaar van een appartement in een gebouw met 2 appartementen zonder syndicus. De blokpolis is verdeeld volgens ieders aandeel in het gebouw. Er zat nu een ingebrekestelling van de gerechtsdeurwaarder in de brievenbus (gericht aan de mede-eigenaars) omdat de premie van de blokpolis niet is betaald. Ik heb nochtans mijn deel betaald. Hoe moet ik nu verder om te voorkomen dat ik de niet betaalde kosten van de buurman moet betalen en om te voorkomen dat de verzekeringsmaatschappij de blokpolis stopzet?
Laatst gewijzigd door prutser op 20 jul 2015 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 jul 2015 20:46

Aan wie hebt u uw deel betaald?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prutser
Topic Starter

#3 , 20 jul 2015 20:52

Ik heb mijn deel betaald via overschrijving aan de verzekeringsmakelaar

Reclame

roharro

#4 , 20 jul 2015 20:59

Ik neem aan dat er geen syndicus is?
Is er een Vereniging van Mede-Eigenaars?
Aan wie van de twee eigenaars werd de ingebrekestelling bezorgd? Welke namen staan erop vermeld?

prutser
Topic Starter

#5 , 20 jul 2015 21:45

- we zijn maar met 2 eigenaars en er is geen syndicus
- er is een algemene vergadering. Van de vereniging van mede eigenaars vind ik niets in de akte
- ingebrekestelling werd gericht aan beide mede-eigenaars, maar er werd wel maar één brief verstuurd

roharro

#6 , 20 jul 2015 21:50

Waarom wil de andere eigenaar niet betalen?

U kunt twee dingen doen:

1) de andere eigenaar aanmanen direct te betalen; doet hij dat niet dan:
2) teneinde schorsing van de polis te voorkomen betaalt u ook zijn deel en vordert u het terug, desnoods via vrederechter.

prutser
Topic Starter

#7 , 20 jul 2015 22:21

Waarom de mede-eigenaar niet wil betalen weet ik niet, maar hij heeft wel vaker deurwaarders aan de deur.

Ik vind het wel een vreemde zaak dat de wanbetaling van een andere persoon eigenlijk betekent dat degene die wel betaalt gestraft wordt.

roharro

#8 , 20 jul 2015 22:31

Waarom de mede-eigenaar niet wil betalen weet ik niet, maar hij heeft wel vaker deurwaarders aan de deur.

Ik vind het wel een vreemde zaak dat de wanbetaling van een andere persoon eigenlijk betekent dat degene die wel betaalt gestraft wordt.
Dat gaat zo in gedwongen mede-eigendom....
Zo zit ik met een gevelrenovatie/balkonrenovatie waar de kost voor sommige appartementen oploopt tot 40 000 EUR.
Verschillende eigenaars willen niet betalen of kunnen niet betalen.
De andere eigenaars moeten dat bijbetalen en daarna hopen het geld ooit eens terug te krijgen...

prutser
Topic Starter

#9 , 21 jul 2015 00:52

En is het dan geen mogelijkheid dat ik individueel een brandverzekering afsluit, zodat ik tenminste verzekerd ben zonder voor de wanbetalingen van anderen op te draaien?

roharro

#10 , 21 jul 2015 11:35

En is het dan geen mogelijkheid dat ik individueel een brandverzekering afsluit, zodat ik tenminste verzekerd ben zonder voor de wanbetalingen van anderen op te draaien?
Ja maar dan betaal je evenveel, het hele gebouw dient te worden verzekerd.

naicwill

#11 , 21 jul 2015 13:56

Dit is waarschijnlijk hier het geval,controleer uw statuten.

"Het beheer van een mede-eigendom moet geschieden conform de wetgeving in deze materie (wet 12 juni 2010). Er bestaat een uitzondering voor de kleine mede-eigendommen bestaande uit een zeer klein aantal appartementen (vaak kleine gebouwen met 2 à 4 appartementen) die niet verplicht moeten beheerd worden conform deze wetgeving op voorwaarde dat alle mede-eigenaars instemmen om af te wijken van de wet."
"Wat als het beheer van het gebouw niet conform de wet
georganiseerd wordt?
Voor een klein gebouw dat uit slechts enkele (2 tot 4) appartementen bestaat, voorziet de wetgeving niet in bijzondere verplichtingen wat betreft het beheer van het gebouw. Voor dergelijke gebouwen volstaat immers een beperkt beheer. De organisatie van de mede-eigendom volgens de bepalingen die de mede-eigendom definiëren worden daarbij als te zwaar en te log ervaren, gelet op de aard en de eenvoud van de te regelen problemen. De mede-eigenaars kunnen onderling overeenkomen, zonder dat dit formeel moet vastgesteld worden zoals voorzien in de wetgeving, hoe ze hun gebouw gemeenschappelijk zullen beheren. In dat geval neemt meestal één van de mede-eigenaars dit beheer ter harte namens alle mede-eigenaars.
In dat geval zijn er twee mogelijkheden wat betreft de verzekering van het gebouw:
 De mede-eigenaars komen overeen om een collectieve verzekeringsovereenkomst te sluiten. Die overeenkomst moet dan volledig conform de voorschriften zijn betreffende een collectieve overeenkomst die mede-eigendommen verzekert overeenkomstig de wetgeving. Let wel: ook hier moet iedere mede-eigenaar individueel nog zijn inboedel verzekeren.
 Iedere mede-eigenaar sluit een individuele overeenkomst die de schade dekt aan zijn privatieve gedeelte (zijn appartement en eventueel zijn garage) alsook zijn quotiteit in de gemeenschappelijke delen en zijn aansprakelijkheid voor schade die hij zou kunnen veroorzaken aan derden door zijn goederen. Iedere quotiteit in de gemeenschappelijke gedeelten vertegenwoordigt meestal de totaliteit van de gemeenschappelijke gedeelten gedeeld door het aantal appartementen. In dit geval kunnen de dekkingen "woning" en "inboedel", voor iedere mede-eigenaar, in eenzelfde overeenkomst opgenomen worden. Daar het om verschillende overeenkomsten en dus verschillende verzekerden gaat, worden de verschillende mede-eigenaars per definitie als derden ten opzichte van elkaar beschouwd."
http://www.assuralia.be/fileadmin/conte ... 28A%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

prutser
Topic Starter

#12 , 21 jul 2015 23:19

Het is inderdaad dat eerste: collectieve verzekeringsovereenkomst van de mede-eigenaars.

Nog een vraagje. Als ik nu zou willen verkopen, dan moet de nieuwe koper met de mede-eigenaar die momenteel weigert te betalen, een nieuwe blokpolis afsluiten ten laatste tegen de dag dat de akte verlijd wordt. Als de mede-eigenaar dat weigert, betekent dit dan dat het appartement niet kan verkocht worden?

naicwill

#13 , 22 jul 2015 09:24

Ga spreken met uw verzekeringsagent om een individueel
contract af te sluiten aangezien mede eigenaar niet betaald.

Vandebos

#14 , 22 jul 2015 10:45

U zal de eigenaar van de andere flat aangetekend in gebreke dienen te stellen en bij volharding voor de vrederechter dienen te dagen.

naicwill

#15 , 22 jul 2015 11:17

Voor de toekomst zou ik toch een individuele verzekering nemen ,dan
Bent u niet meer afhankelijk van uw mede eigenaar en ook bij
verzekeraar Axa kunt u slechts een Blokverzekering krijgen
vanaf 3 appartementen.

Buildimo verzekert de bescherming van gebouwen met meer dan 3 appartementen, die uitsluitend als woning of gemengd als woning en kantoorruimte worden gebruikt. Zonder handelszaken*.
https://www.axa.be/ab/NL/particulieren/ ... ldimo.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemeen”