Ik ben 70 jaar en heb een hospitalisatieplan bij AG. Ik ben bij dat plan aangesloten via een groepsverzekering van mijn ex-werkgever (Amerikaanse multinational). Ik ben al heel lang bij dit plan aangesloten, zowel tijdens mijn actieve periode tot 1999 en daarna via een nieuw contract voor niet-actieven. In beide gevallen zegt het contract dat gezinsleden ook zijn aangesloten. In dat laatste contract geldt dat alleen voor die gezinsleden die ook al waren aangesloten bij het initiële contract. In mijn geval is dat zo voor mijn vrouw waar ik al sinds 1982 mee ben getrouwd. So far so good.
Van dat laatste contract hebben wij nog nooit gebruik hoeven te maken. Nu moest mijn vrouw (nu 64 jaar) vorige week een daghospitalisatie ondergaan voor een epiduraal en dus heb ik de verzekering opgebeld om ons de juiste papieren toe te sturen om aangifte te doen. Nu blijkt dat mijn vrouw nooit verzekerd is geweest onder het laatste contract voor niet-actieven (wel onder het eerste contact toen ik daar nog werkte) door een vergetelheid van of mijn ex-werkgever die de naam van mijn vrouw nooit heeft doorgegeven aan AG of misschien een fout bij AG zelf. De juiste toedracht kan ik niet achterhalen. Dus kreeg zij nul op request. De premies die één keer per jaar werden aangeboden zijn altijd op tijd betaald. Maar blijkbaar hebben wij nooit betaald voor de aansluiting van mijn vrouw want nooit een factuur gekregen. Het bedrag op de factuur was alleen voor mijzelf. Maar dat heb ik al die tijd niet geweten en kon dat ook niet weten. Het contract (wat niet uitdrukkelijk de naam van mijn vrouw vermeldt) zegt wel dat alle gezinsleden ook aangesloten zijn.
Na heel wat heen-en weergepraat zowel met de ex-werkgever als AG komen ze met een wat mij betreft onacceptabel voorstel van "regularisatie" af. Ik moet de premies 10 jaar terug in de tijd betalen en dan kan mijn vrouw weer opgenomen worden in het hospitalisatieplan, mits natuurlijk een aanpassing van de premie.
Twee vraagjes:
1) Zijn jullie het mij eens dat dit onacceptabel is? Waarom betalen voor een dienst (verzekering van mijn vrouw) die nooit heeft plaatsgehad.
2) Kan de firma of AG die volgens hen "achterstallige" betalingen alsnog opeisen?
Wie kan mij hier op antwoorden?