(Frauduleus) failliet

jf3
Topic Starter

(Frauduleus) failliet

#1 , 07 apr 2015 13:09

Ben in alle staten... Na een rechtszaak i.v.m. een bouwzaak, die 8 jaar heeft aangesleept, met heel veel stress en zware financiële problemen, heeft de rechter me gelijk gegeven en 40.000 euro toegekend. Zelfs niet genoeg om de kosten van de advocaat, en de experten te dekken...
Maar nu komt het: de ondernemer die dat bedrag moet betalen is zogezegd 3 weken geleden failliet verklaard... Ben er zeker van dit fraude is en dat die binnenkort onder een andere naam gaan beginnen. En het is waarvoor ik al die tijd gevreesd heb. En de mogelijkheid werd altijd maar afgewimpeld door mijn advocaat. Ik heb het geld broodnodig om de putten van de laatste jaren te dempen. Is er iemand die hier raad kan geven (eventueel in pb)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 apr 2015 15:42

Dat is altijd miserie natuurlijk. Het gebeurt vaak dat een vennootschap failliet gaat en meteen onder een andere naam terug begint. Het zal dan afwachten zijn hoe frauduleus het is en vooral, of er nog iets in zit.

k.b.

#3 , 07 apr 2015 15:55

Ik wil wel eens weten hoe uw advocaat deze "mogelijkheid" afwimpelde en welke "bewoordingen" hij hiervoor gebruikte ...

Volgens mij heb je dit nagenoeg elke keer "aan je been" als de schade hoog oploopt en als deze niet onder een verzekering van de (kleinere) aannemer valt ...
Ergens anders vindt ik verwijzingen naar de "aangerekende uurlonen" en ik moet wel zeggen dat ik deze op zijn minst " stevig " vindt ...
Ik zou verwachten dat er voor langlopende zaken , waar geregeld wat tijd inkruipt toch mogelijkheden moeten zijn om dit voor een "schappelijke prijs" te doen ...

En had je dan geen ABR polis met rechtbijstand ?

k.b.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 apr 2015 15:59

Ben er zeker van dit fraude is en dat die binnenkort onder een andere naam gaan beginnen.

Dit zal het parket wel uitmaken!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#5 , 07 apr 2015 16:32

Heeft uw advocaat geen bewarend beslag laten leggen??

jf3
Topic Starter

#6 , 07 apr 2015 17:25

Ik wil wel eens weten hoe uw advocaat deze "mogelijkheid" afwimpelde en welke "bewoordingen" hij hiervoor gebruikte ...

Volgens mij heb je dit nagenoeg elke keer "aan je been" als de schade hoog oploopt en als deze niet onder een verzekering van de (kleinere) aannemer valt ...
Ergens anders vindt ik verwijzingen naar de "aangerekende uurlonen" en ik moet wel zeggen dat ik deze op zijn minst " stevig " vindt ...
Ik zou verwachten dat er voor langlopende zaken , waar geregeld wat tijd inkruipt toch mogelijkheden moeten zijn om dit voor een "schappelijke prijs" te doen ...

En had je dan geen ABR polis met rechtbijstand ?

k.b.
De advocaat zei dat het bedrag voor een bedrijf niet de moeite was om failliet te gaan. En de aangerekende uurlonen waren idd enorm, maar ik dacht dat het geen zin had een andere advocaat te nemen omdat die dan vanaf 0 zou moeten beginnen. Eén van de technische experts was ook het advies van de advocaat. Heeft me zo een 23.000 euro gekocht (waarvan in het begin werd gezegd dat ik die kosten zou recupereren), het gerecht heeft 5.000 euro toegewezen.
Na het kortgeding zijn de tegenpartijen in beroep gegaan. Advocaat had gezegd dat hij enkel de rechtszittingen daarvoor zou rekenen, maar vroeg op het einde plots 6% van de opbrengst omdat hem dat meer zou motiveren... En nee, rechtsbijstand had ik niet.

jf3
Topic Starter

#7 , 07 apr 2015 17:28

Heeft uw advocaat geen bewarend beslag laten leggen??
Hij heeft de eis tot vergoeding naar de curator gestuurd en zegt dat we moeten wachten wat die ervan zegt? Klopt het dat we moeten afwachten of kan hij doen wat u voorstelt? Ik heb ook de juridische dienst van TestAankoop gecontacteerd en die zeggen ook dat er weinig kan gedaan worden?

jf3
Topic Starter

#8 , 07 apr 2015 17:30

Ben er zeker van dit fraude is en dat die binnenkort onder een andere naam gaan beginnen.

Dit zal het parket wel uitmaken!
De vraag is of die alle geldstromen kunnen traceren?

denlowie

#9 , 07 apr 2015 19:21

Zeker alle geldstromen van de laatste 6 maanden worden altijd in kaart gebracht, maar men verklaart je zomaar niet failliet hoor, daar moeten schulden tegenover staan als de vennootschap je eis niet kan betalen is het maar normaal dat de vennootschap de boeken neerlegt.

Mijn ervaring heeft me geleerd dat niemand zomaar de boeken neerlegt, daar zullen nog wel andere schulden bij betrokken zijn, RSZ, Belastingen, BTW, leveranciers, banken enz...

Mocht is u zijn dan zou ik toch geen kosten meer maken, want de kans is zeer klein dat je ooit één eurocent ziet.

Patrick M.

#10 , 07 apr 2015 22:00

Ik ken een zelfstandige loodgieter die al 2 maal failliet is gegaan en 3 maal een nieuwe loodgietersfirma is begonnen en allemaal op hetzelfde adres.
Dit kan precies ook.

jf3
Topic Starter

#11 , 07 apr 2015 22:07

Ik ken een zelfstandige loodgieter die al 2 maal failliet is gegaan en 3 maal een nieuwe loodgietersfirma is begonnen en allemaal op hetzelfde adres.
Dit kan precies ook.
En die heeft nooit zijn schulden moeten betalen???

denlowie

#12 , 08 apr 2015 07:17

Dit kan precies ook.
En die heeft nooit zijn schulden moeten betalen???

Ik geloof dat hier zeer veel mensen het verschil tussen een vennootschap en een éénmanszaak niet kennen

jf3
Topic Starter

#13 , 08 apr 2015 20:49

Nog enkele vragen:
- Ik lees het volgende op http://dyzo.be/faq-overzicht/faillissement#n173" onclick="window.open(this.href);return false;:
" Na het faillissement van een vennootschap zijn vennoten en bestuurders soms ook aansprakelijk op hun persoonlijk vermogen, dus ook op hun beroepsinkomsten uit een nieuwe activiteit."
Wat betekent dit als het bedrijf dat failliet ging een NV is? Is er via deze weg een kans dat ik mijn geld nog krijg?
- Ik las ook dat er een databank bestaat van failliet gegane bedrijven, waar je kan nagaan wie al meerdere keren failliet ging. Waar is die te raadplegen?
- Kan ik achteraf nagaan waar en wanneer de huidige bestuurder een nieuw vennootschap opricht?

denlowie

#14 , 08 apr 2015 21:09

Nog enkele vragen:
- Ik lees het volgende op http://dyzo.be/faq-overzicht/faillissement#n173" onclick="window.open(this.href);return false;:
" Na het faillissement van een vennootschap zijn vennoten en bestuurders soms ook aansprakelijk op hun persoonlijk vermogen, dus ook op hun beroepsinkomsten uit een nieuwe activiteit."
Wat betekent dit als het bedrijf dat failliet ging een NV is? Is er via deze weg een kans dat ik mijn geld nog krijg?
- Ik las ook dat er een databank bestaat van failliet gegane bedrijven, waar je kan nagaan wie al meerdere keren failliet ging. Waar is die te raadplegen?
- Kan ik achteraf nagaan waar en wanneer de huidige bestuurder een nieuw vennootschap opricht?

Dit heeft geen enkele zin!

De bestuurders of de zaakvoerders kunnen alleen aansprakelijk gesteld worden wanneer er bestuurders fouten zijn gemaakt, en alleen de rechter kan dit uitspreken.

Hoeveel keer een bestuurder of zaakvoerder zijn vennootschap failliet is gegaan dit is nooit aan de orde, het is de vennootschap die failliet is niet de zaakvoerder, dit zijn twee totaal verschillende personen.

Er is maar op één plaats dat je met zekerheid kan nagaan of iemand in faillissement is verklaart en dit is te raadplegen in het staatsblad.

Het is niet omdat vennootschap X in faillissement is dat ook zijn zaakvoerders in staat van faillissement is.

Probeer eens te begrijpen dat een vennootschap een eigen leven leid, en dat dit een rechtspersoon is.
Na het faillissement van een vennootschap zijn vennoten en bestuurders soms ook aansprakelijk op hun persoonlijk vermogen, dus ook op hun beroepsinkomsten uit een nieuwe activiteit.
Daar zal je meer dan goede papieren moeten voor hebben, ieder faillissement is reeds door het parket grondig doorgelicht, op bestuurders fouten en zeker op fraude !

jf3
Topic Starter

#15 , 16 mei 2015 11:41

Ik heb gehoord (van de advocaat van een andere schuldeiser) dat de mogelijkheid bestaat dat ik bij de bevoorrechte schuldeisers zou kunnen horen omdat het bedrijf dat me die 45.000 € verschuldigd is reeds werd veroordeeld door de rechtbank van eerste aanleg tot het betalen van een groot bedrag? Klopt dit? Ze zijn dan in beroep gegaan, uiteraard om de zaak te rekken (heeft dan nog 2 jaar extra aangesleept).

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”