info voor beginnen aan deur aan deur verkoop

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: info voor beginnen aan deur aan deur verkoop

#16 , 07 apr 2016 14:42

neen de bedoeling is gewoon simpel. de dag voor dat we gaan verkopen gaan we alle gebak bakken en de dag zelf verkopen we dat gebak gewoon aan huis.
Zo simpel is dit niet hoor, er moet maar één persoon bellen als je niet in orde bent en dan, wie gaat de torenhoge boetes betalen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#17 , 07 apr 2016 15:46

Was om aan te geven dat er ook een aansprakelijkheid is ook voor die drie jongeren die gebakjes gaan verkopen zonder enige vergunning ( tot op heden). Indien nog minderjarig ouders aansprakelijk ... indien meerderjarig eigen BA verzekering ...maar die zal wel geen commerciële activiteiten dekken.
Quid dat ze gebruik mogen maken van de wagen van een van de ouders...
Ik hou mijn hart vast.
Ik ken nog enkele andere cases waar jongeren in een feitelijke vereniging zaken hebben uitgestoken op de openbare weg / plaats en waar er achteraf een meer dan serieuze discussie is geweest over wie aansprakelijk was.

In dit geval zijn het al zo wie zo inbreuken op een aantal wetgevingen .
Om te beginnen stellen van daden van verkoop en handel.

Zorgen dat men in orde is met alle wetgevingen en dan is er geen probleem.
PS voorwaarden voor een warme bakker ook eens opvragen.

denlowie

#18 , 07 apr 2016 16:18

Het is zeker een gereglementeerd beroep waarvoor je een diploma of aantal jaren praktijk moet hebben

Brood- en banketbakker

Bakker en banketbakker zijn beschermde beroepen in België. Wie de activiteit van brood- en banketbakker wil uitoefenen moet naast een basiskennis bedrijfsbeheer ook zijn beroepsbekwaamheid bewijzen. Enkel dan kan je ingeschreven worden in de Kruispuntbank van ondernemingen als brood- en banketbakker.

Met brood- en banketbakker bedoelt de wetgever iemand die gewoonlijk of zelfstandig voor rekening van derden één van volgende producten bereidt:

- Broodproducten

- Bakkerijproducten

- Bepaalde banketbakkerijproducten, namelijk:

Producten op basis van soezenbeslag en bladerdeeg,
Schuimgebakjes,
Diverse vetdegen,
Biscuit- en cakebeslagsoorten,
Petits fours,
Taarten en taartjes,
Gebak.

Reclame

Jimm_250
Topic Starter

#19 , 07 apr 2016 17:40

Kijk ik weet dat we niet gewoon op de weg kunnen verkopen zonder enige zaken inorde te brengen anders had ik het hier niet gevraagd en nu al bezig geweest zijn met bakken om simpelweg 'illegaal' te gaan verkopen. We zien dit echt zitten maar willen dit ook legit doen en we willen dit doen ter bijverdienste voor onze studies. We weten gewoon niet goed hoe en wat we moeten doen om dit waar te maken los van het feit dat we er LATER misschien een zaak van willen starten, NU willen we dit gewoon doen als een legale bijverdienste, zoals een vakantiejob maar dan dat we zelf kunnen kiezen wat we doen.

LeenW

#20 , 07 apr 2016 17:48

Er zijn verplichtingen als zelfstandige, of het nu eenmanszaak, feitelijke vereniging of vennootschap is, daar ga je niet buiten kunnen.

Jimm_250
Topic Starter

#21 , 07 apr 2016 17:58

dat begrijp zeer goed ik weet als we zoiets starten dat we verplichtingen en verantwoordelijkheden hebben en ik ben bereid om deze te nemen en volgen

LeenW

#22 , 07 apr 2016 18:28

Fiscaal gaat het voor de feitelijke vereniging het aanvragen van een btw-nummer en en het voeren van het boekhouding zijn. Iedereen gaat dan ook een leurderskaart nodig hebben. Voor de voedselveiligheid mag iemand anders antwoorden, daar ben ik niet zo in thuis.

denlowie

#23 , 07 apr 2016 19:28

Voor de voedselveiligheid zal je een gekeurde werkplaats moeten hebben die voldoet aan de eisen, die kan je terug vinden op hun website van het voedselagentschap
Maar het voornaamste waar je niet over spreekt is je praktijk ervaring want het is wel degelijk een gereglementeerd beroep je zal een diploma moeten hebben of 5 jaar praktijk en als student heb je dit zeker niet !
Als iedereen zomaar taarten gaat bakken dan moet er geen regels meer zijn en zeker geen gereglementeerde beroepen meer zijn dan mag je morgen ook al apotheker of dokter spelen !
De regels zijn er om de consument te beschermen en iedereen moet de regels volgen !

LeenW

#24 , 07 apr 2016 19:31

Is dat niet enkel als ze de beroepsbenaming gebruiken? Dan zou bv. een zelfgemaakt taartje bij de koppie in een broodjeszaak toch ook niet mogen?

denlowie

#25 , 07 apr 2016 19:51

Is dat niet enkel als ze de beroepsbenaming gebruiken? Dan zou bv. een zelfgemaakt taartje bij de koppie in een broodjeszaak toch ook niet mogen?
Er zijn enkele uitzonderingen zoals in een restaurant mag men hun taarten zelf bakken, ook in een koffie zaak mag men een gebakje zelf vervaardigen als hun inrichting dit toelaat, alle staat of valt met de inrichting en ook als men het ter plaatse verbruikt of niet, een koffie zaak mag geen gebak verkopen voor het meenemen naar huis, men speelt hier wel met de gezondheid van de consument, worden die bewaard in een aparte koelkast, dit is maar één van de vragen.

Je mag thuis zoveel taarten bakken als men wilt maar niet voor derden !

mbbs1024

#27 , 09 apr 2016 16:23

En als er tijdens dat bakken een ongeluk gebeurt of brand uitbreekt, zit je in hetzelfde straatje als die vereniging in Aalst als je geen degelijke verzekering hebt.

Franciscus

#28 , 09 apr 2016 18:55

Dacht dat er in de antwoorden al voldoende elementen zijn gegeven ook waar u meer info kan verkrijgen o.a. starters website. Verder kan u
ook terecht bij een zelfstandige organisatie.
Van het ogenblik dat u buitenstapt en één gebakje 'tracht' te verkopen bent u handel aa, het drijven en dient u c-volledig in orde te zijn met alle wetgevingen ook de boekhouding.

Ik denk hier aan een case waar enkele jongeren in naam van een vereniging vlaaien verkochten ...deze werden 'gepakt' buiten het strafrechtelijke was er nog een fikse schadevergoeding en boetes wegens onwettig uitoefenen van handelsactiviteiten.

Hun winst was niet voldoende om de kosten te betalen .... in feite was er geen winst was die was in strafprocedure reeds met beslag gelegd en later verbeurd verklaard.

Niemand belet u een zaak op te starten integendeel maar doe dat wel het via de geijkte kanalen. Ik weet dat er trouwens elk jaar mini-ondernemingen zijn die vanuit een school/ leer structuur worden opgestart net om op die wijze ervaring op te doen.

PS hou ook rekening dat inkomen als student invloed heeft op kindergeld en mogelijk studiebeurs.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”