Uit onverdeeldheid tweede wonst met vruchtgebruik

GuidoVG
Topic Starter

Uit onverdeeldheid tweede wonst met vruchtgebruik

#1 , 10 jun 2013 14:04

Beste,

Samen met mjn zus ben ik 50% eigenaar van een tweede woonst in de Ardennen. Mijn moeder heeft het vruchtgebruik.

Aangezien mijn zus het geld nodig heeft voor een ander project, zijn we overeengekomen uit onverdeeldheid te treden. Belangrijk hierbij is wel dat we allen wensen dat onze moeder het vruchtgebruik kan houden.

Van vrienden hebben we echter te horen gekregen dat hierbij het vruchtgebruik in rekening kan/moet gebracht worden. Concreet betekent dit dat ongeveer 30% van de waarde, gebaseerd op curves met geslacht,leeftijd etc... Als we dit volgen, gebeurt hetvolgende:

- de totale waarde wordt geschat op 300000 Euro
- het vruchtgebruik komt (volgens de curve) op 120000 Euro
- dit betekent dat - om alles te regelen - ik in principe (300 - 120)/2 = 90000 Euro aan mijn zus moet?

Als dit het geval is, wordt de 120000 Euro dan eventueel later (bij overlijden van onze moeder) in rekening gebracht, of niet. In dat laatste geval zou langs mijn zusters kant de evaluatie kunnen zijn dat zijn slechts 90000 Euro krijgt voor iets waarvan zij nu voor 150000 Euro eigenaar is. Waar gaat het 60000 Euro verschil dan naartoe???

Alternatief is dat mijn zus de helft van de totale waarde krijgt (150000 Euro)...

Wat is juist/fout/mogelijk?

Groeten,

Guido

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 10 jun 2013 14:22

U ziet dat correct ...

maar 30 % van 300.000 is natuurlijk wel slechts 90.000 euro.

Uw moeder bezit 50 % in volle eigendaom (haar eiegen deel) : 150.000 euro

Verder heeft ze op het andere deel het vruchtgebruik : 30 % van 150.000 = 45.000 euro

Jullie hebben dus elk een waarde van 52.500 euro in naakte eigendom ...

Indien U dus uw zus 52.500 euro geeft dan wordt jij blote eigenaar van de helft van de woning ... uw moeder behoud het vruchtgebruik (tot haar overlijden) op deze helft? Van de andere helft is zij volle eigenaar.

Indien deze som niet voldoende is voor het project van uw zus ... dan zou jullie moeder haar 50 % die ze nog in volle eigendom heeft kunnen betrekken in de deal ... en hiervan de "blote" eigendom reeds notarieel schenken aan jullie.

Dan wordt de situatie :
Vruchtgebruik van 100 % blijft bij moeder : 90.000 euro
Jullie beiden hebben dan elk 105.000 euro die samen de volledige naakte eigendom vormen.

Het vruchtgebruik stopt bij het overlijden van moeder ... en kan geen aanleiding geven tot "verrekening" in haar nalatenschap ...
niet als ze volgend jaar sterft , maar ook niet als ze nog 60 jaar leeft en alle rekords breekt ...

k.b.

GuidoVG
Topic Starter

#3 , 10 jun 2013 18:22

k.b.,

Alvast bedankt voor je snelle reactie... Een detail heb ik misschien niet correct vermeld: op dit moment is mijn moeder geen eigenaar, enkel vruchtgebruiker... Hoe verandert dit de zaak?

Guido

Reclame

k.b.

#4 , 11 jun 2013 09:17

Wie is dan eigenaar van de andere 50 % ?

Veranderd normaal niet zo veel ... al is de laatste mogelijkheid dat uw moeder gaat schenken uiteraard uitgesloten ...

k.b.

Terug naar “Andere”