En wat als je uw vier houten palen met dak erop, toch afsluit maar een duidelijke opening laat tussen 'omheiningen' en dak, is het dan een bijgebouw ?
Bij de categorie bijgebouwen zijn overdekkingen met open zijwanden ook inbegrepen. Dus met een half gesloten zijwand zijn ook bijgebouwen.
En als je 1 of 2 zijwanden weglaat, zodat je gewoon beschutting hebt tegen de wind ?
De reden dat ik dit vraag is dat volgens mijn vergunning ik geen bijgebouw mag plaatsen, maar wel een pergola, omheiningen, tuinmuren etc... Ik zoek een oplossing om toch wat meer opslagruimte te creëren. Dus ik zou een afdak willen zetten met minimum 2 zijwanden tegen de wind, zodat ik hier bv. stoelen en tafels kan onder plaatsen. Eventueel nog een tuinkast die op slot kan voor mijn grasmachine.
Zoals ik zei, open zijwanden zorgen niet dat het geen bijgebouw is. Denk aan een carport: 4 palen en een dak, traditioneel geen enkele muur, maar tegenwoordig vele varianten met muren, poorten, opslaghokken... Maar zelfs de basis carport zonder zijwanden tellen als bijgebouwen.
U zal dus best eens gaan luisteren bij de gemeente of het toegelaten is een droogpompte voor hout te maken. Misschien dat ze het wel toelaten mits beperkingen (dus zorgen dat het niet op een andere manier gebruikt kan worden).
Verder kan u altijd gewoon het hout buiten laten drogen met een doek over de bovenkant. Men mag 10 kubieke meter vergunningsvrij zaken stockeren voor het gebruik van de woning, dus hout tot maximum 10 kubieke meter kan je zonder problemen in de tuin stockeren (tenzij anders aangegeven in de verkavelingsvoorschriften). Dan wat creativiteit om ze van de bodem te houden (steengruis, kiezels, of tegels... Noem maar op) zodat ze geen vocht daaruit opzuigen. En dan beschermen tegen regen: een doek boven leggen kan, of u legt er platen op zoals houten platen, of golfplaten, noem maar op. En zo kan je het hout dus droog stockeren zonder een dergelijk houtkot te moeten maken.
Maar ik zou toch zeker eens gaan luisteren bij de gemeente, want wie weet slaat de 'geen bijgebouwen' enkel op garage of carport of tuinhuis, maar worden andere constructies zoals een houtkot, of kippenhok of dergelijke wel toegelaten, of gedoogd.