Beste,
Mijn vriendin en haar ex (zeer goede verstandhouding tussen de drie partijen) hebben een huis en staat ondertussen 2 jaar te koop. Waarvan anderhalf jaar (sinds begin 2012) via een immo kantoor.
Twee jaar en het huis is nog steeds niet verkocht, dus de ex wil het huis op zich nemen en zijn lening werd hiervoor goedgekeurd. Nu heeft hij zijn opzeg gegeven aan het immokantoor, maar die vinden nog kopers die de vraagprijs bieden.
De chronologie:
Dag 1: ex krijgt bericht van de bank dat lening is goedgekeurd
Dag 2: immo komt nog langs met een geïnteresseerd koppel, na hun bezoek melden wij dat we het contract willen opzeggen en sturen een mail - de makelaar bevestigd de mail
Dag 3: het geïnteresseerde koppel biedt de vraagprijs (via de makelaar, wij hebben geen contact met hen), daarnaast sturen we de opzeg ook die dag via aangetekend schrijven (zoals formeel afgesproken in het immo contract
Nu heeft de makelaar een afspraak gemaakt met het koppel en m'n vriendin en de ex om volgende woensdag de compromis te tekenen. Nu is het voor de ex en mijn huidige vriendin voordeliger dat hij het huis op zich neemt.
Mijn vraag: kunnen de ex en mijn vriendin nog afzien van de verkoop? Zoja, als de ex dan een maand later de eigendom op zijn naam laat tekenen, kan de immo nog een schadevergoeding eisen?
In het exclusiviteitscontract staat niks specifieks over het feit dat als de vraagprijs geboden wordt, je verplicht bent te verkopen.
Kan iemand ons raad geven?
Groeten,