beschadiging buggy - vliegtuigreis

ch1984
Topic Starter

beschadiging buggy - vliegtuigreis

#1 , 29 sep 2013 10:12

beste,

ik weet niet of ik in het juiste subforum post, maar ik vermoed van wel..

situatieschets:

reis met buggy naar Egypte. Bij vertrek verscheidene personen gevraagd of de wandelwagen bij aankomst aan het vliegtuig zou staan (zoals reeds verscheidene malen gebeurd in het verleden). 3 maal werd ons dit bevestigd. Bij aankomst kregen we ander verhaal te horen (zou niet mogen volgens luchtvaartautoriteiten etc.). De buggy werd dus per baggageband vervoerd... als direct gevolg is er zichtbare schade op een 6 tal plekken (krassen, verf die beschadigd is,..). Wij zouden de luchtvaarmaatschappij uiteraard hier graag voor verantwoordelijk stellen (onze verzekering dekt veel, maar niet dit, bovendien wil ik mijn verzekering hier niet voor aanspreken, moeten zij maar doen). We hebben onmiddelijk aangifte gedaan en hebben hier bewijs van.

(nota bene: bij de terugvlucht heb ik het nog eens duidelijk gemaakt, en toen hebben ze een tag aan de buggy gehangen "deliver at aircraft side". Dit hadden ze op de heenvlucht duidelijk ook moeten doen, maar hebben dit nagelaten..).

Nu mijn logische vragen:
- ik vermoed dat het belgische aansprakelijkheidsrecht hier niet van toepassing is? Of is er uitzondering voor burgerlijke luchtvaart? of zijn er bepaalde internationale conventies die hier van toepassing zijn? zodat ik deze kan vermelden in mijn opvolgingsbrief.
- we hebben deze wandelwagen 2de hands gekocht (voor een serieus bedrag wel). Dit is natuurlijk zonder 'bewijsje'... hoe moeten we nu bewijs leveren van de aankoop? Of volstaat een geschreven nota van de verkopers? In hoeverre kunnen ze dit overigens nagaan, dit is cash betaald, dus geen overschrijving om dit te staven..
- hoeveel schade mogen we vragen? We dachten aan 10-15% van de aankoop waarde, aangezien dat de doorverkoopwaarde aanzienlijk gedaald is. ook is er risico op roestschade nu er verf is beschadigd. Een bestek kunnen we uiteraard niet aanleveren omdat er niet echt een "wandelwagenhersteller" bestaat....

alvast bedankt!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 29 sep 2013 12:50

U zal moeten bewijzen dat de luchtvaartmaatschappij / De carrier / een van de luchthavens,...... verantwoordelijk is voor de schade, en ook dat die schade er niet was voor uw vertrek.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ch1984
Topic Starter

#3 , 29 sep 2013 13:37

Fotos voor en na zijn voldoende neem ik aan?

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 30 sep 2013 17:55

Schade aan bagage door luchtvaartmaatschappijen geniet een bijzondere bescherming (Verdrag van Montreal/Europese Verordening 889/2002.).

De vervoerder kan zich enkel van zijn aansprakelijkheid bevrijden indien hij een gebrek aan de bagage (niet-werkzame sluitingen, buitengewone breekbaarheid, enz.) of de fout van de reiziger (voornamelijk een gebrek aan de verpakking) kan aantonen.

Het Verdrag van Montreal voorziet een maximale vergoeding van 1131 BTR (zo'n 1200 EUR) per passagier.

U zal echter wel met de luchtvaartmaatschappij moeten onderhandelen over de hoogte van de schadevergoeding.

Het kan dus zijn dat de luchtvaartmaatschappij vraagt om betalingsbewijzen voor te leggen. Wanneer u het niet eens bent met de vergoeding die de luchtvaartmaatschappij aanbiedt, hoeft u hiermee niet akkoord te gaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2013 10:36

Voor zover ik lees gaat het enkel om wat schrammen, beschadigde lak, maar is er verder niet echt schade (geen wiel afgebroken, stangen verbogen, koppelstukjes kapot...). Geen idee of je hier een schadevergoeding van 10% voor gaat krijgen. Was deze buggy dan niet verpakt in een zak, koffer, ...? Als wij reizen en we nemen een buggy mee, is het eentje die kan opgevouwen worden en in een zak gestoken, net om schade te voorkomen (Zo eentje: http://www.littlewhiz.com/prod_images_b ... _Black.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;).

Dat bagage die op het vliegtuig gaat geschramd wordt, is niet te vermijden, denk ik (nog geen enkele reiskoffer geweten die zonder schrammetje uit het vliegtuig komt). Als de buggy dus niet verpakt was, denk ik dat je AdvoDanck's post nog eens moet lezen (tweede alinea).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ch1984
Topic Starter

#6 , 27 okt 2013 19:55

We hebben vrij makkelijk meer dan het dubbele dan gevraagd gekregen.. Bijna 35% van de nieuwwaarde :-)

Bedankt voor alle adviezen!

tom:
Een babytje van 4-5 maanden kan je niet in alle comfort laten meereizen in een opklapbuggy :-) als hij groter is gaan we het zeker doen..

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2013 08:29

We hebben vrij makkelijk meer dan het dubbele dan gevraagd gekregen.
Hè? Jullie krijgen MEER schadevergoeding dan je vraagt? Goed voor jullie, maar sta me toe mijn twijfels te hebben bij het bovenstaande statement. Maar kom, mijn twijfels zijn off topic. Case closed dan, blijkbaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ch1984
Topic Starter

#8 , 28 okt 2013 16:15

Vond ik ook raar. Vermoedelijk hebben zij een verzekering en die heeft een bedrag uitbetaald.. Ze moeten die wellicht integraal doorstorten.. Ik verschoot ook waarom ze zoveel gaven maar bon :-)

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”