Hallo,
Sinds bijna een jaar woon ik in een appartementencomplex dat ik huur via een makelaarskantoor. Het gebouw is erg gehorig en mijn bovenbuurvrouw houdt er nogal een ander ritme op na dan ik. Dit heb ik vrij direct aangegeven bij de makelaar, waar het werd weggewimpeld met: je leeft nu in de stad, dat hoort erbij. Dat heb ik ook gelaten onder het motto: leven en laten leven.
Een tijd geleden echter werd ik 4 dagen op rij letterlijk uit bed gebeld, tussen ca half 6 en 7, door de politie vanwege een binnengekomen melding van huiselijk geweld op mijn adres waar ook huisraad en dergelijke vernield zou worden. Bij aankomst troffen de agenten echter een donker stil apartement aan waar geen enkel spoor van geweld of vernieling was. De week erna weer een aantal keer hetzelfde verhaal. Steeds kwamen zij voor niets, op 1 keer na waar er inderdaad een woordenwisseling had plaatsgevonden tussen m'n vriend en mij, na alle spanning de week ervoor en verstoorde nachtrust. Op het moment dat ze binnen kwamen heb ik dit eerlijk verteld en was mijn vriend reeds naar buiten voor een time-out. Sinds kort weten wij dat we beiden een vorm van autisme hebben die de communicatie soms moeilijk maakt, vooral in periodes van stress of overprikkeling. Ook dit heb ik eerlijk verteld tegen de politie, alsook dat we hiervoor in behandeling zijn bij een psycholoog. Lang verhaal kort: de keren dat de politie kwam, was er letterlijk niks aan de hand en nadat ze dit na de 8ste(!) Melding vaststelden hebben ze een nota gemaakt dat het om verkeerde meldingen ging en ze hier geen gehoor meer aan zouden geven.
Nu kreeg ik vorige week een mail van de makelaar dat ik op gesprek moest gaan bij hun op een onprettige toon. Bij de plaatsbeschrijving (die door dezelfde makelaar is uitgevoerd) voelde ik mij nogal geïntimideerd als ik iets probeerde zeggen over een mogelijk bestaand en gecamoufleerd vochtprobleem. Er werd niet naar geluisterd en ik voelde mij niet gehoord. Ik wilde dan ook niet alleen naar het kantoor op "verhoor". Inmiddels heb ik van het Huurderssyndicaat vernomen dat ik dit niet verplicht ben, klopt dit? Nadat ik te kennen heb gegeven dat de persoon die me zou vergezellen verhinderd was en ik de afspraak moest verzetten werd er via Whatsapp erg op aangedrongen dat ik ook alleen kon komen of zij tot bij mij konden komen. Belangrijk detail: ik ben nooit aangesproken op overlast of een briefje in de bus gevonden of dergelijke. Wel kreeg ik een normaal WhatsApp bericht van de verhuurder toen ik vorige maand door een vergissing 1w te laat was met de huur. Dit heb ik ook letterlijk binnen de 2 min opgelost door handmatige overschrijving en bewijs daarvan door te sturen. Ik vind het daarom raar dat het hierover op een andere manier en vooral andere toon moet gaan. De duur van mijn huurovereenkomst is 9j. Wat zijn mijn rechten qua privacy en wat zijn mijn plichten in dit geval?
Vriendelijk bedankt alvast voor advies!