aansluitings kosten doorrekenen?

ARTofNOIZE
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

aansluitings kosten doorrekenen?

#1 , 04 nov 2016 17:07

8 maanden geleden ben ik met mijn vriendin gaan samen wonen in een huurhuisje.
Op het eerste zicht leek dit huis in orde, na enkele weken begonnen de muren vochtplekken te vertonen (alles werdt aan de huisbaas gemeld zoals het hoord).
Na enkele maanden begonnen er schimmels in de slaapkamer,badkamer en bureau te vormen, de schimmels is de slaapkamer hebben voor ernstige gezondheidsproblemen gezorgd bij mijn vriendin (medisch vastgesteld door artsen).
Na verloop van tijd hebben wij beslist te verhuizen naar de duplex waar we nu wonen.

De huisbaas van het huis waar we uittrokken werd op de hoogte gebracht en zoals de wet voorschrijft doen we 3 maanden opzeg (loopt af eind november) en een vergoeding van 2 maanden voor contractbreuk.

We waren bereid deze vergoeding betalen aangezien mijn vriendin ernstig ziek werd door de schimmels in huis.

Na het opkuisen van het huis zijn we de huisbaas tegengekomen, hij kwam dagelijks het huis bezichtigen omdat wij er nietmeer woonden.
Die dag hebben we mondeling besproken dat wij water,elektriciteit en gas gingen afsluiten en dat hij het op zijn naam ging overnemen en dat we de huurwaarborg vorige maand gingen terugkrijgen zodat hij de sleutels vroeger had om werken uit te voeren.
Daarna krijg ik een mail waar hij in zegt de vervroegde teruggave niet te doen.

Wij hadden wel alle energie en water al opgezegd op dat moment, nu zegt hij dat hij het pas wil overnemen eind deze maand en dat hij de aansluitingskosten aan ons zal doorrekenen.
Ook blijft hij nu beweren via mail dat hij nooit een mondeling akkoord heeft gegeven voor de overname, en dit terwijl zowel ik als mijn vriendin weten dat hij dit wel heeft gegeven.

Kan hij de aansluitingskosten aan ons doorrekenen als wij niet meer onder contract staan?
En wat moeten we doen met het feit dat alle mondelinge afspraken genegeerd worden en dat hij beweert nooit een akkoord gegeven te hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De bezige bij

#2 , 04 nov 2016 17:56

Snelle bedenking om in overweging te nemen.

1. Werd er bij het begin van de huurperiode een "plaatsbeschrijving" opgemaakt en als bijlage aan het geregistreerde huurcontract gehecht ?

2. Werd het huurcontract officieel opgezegd ?

Blaatpraat

#3 , 04 nov 2016 18:36

Je had een energie-overname moeten doen, geen afsluiting.
Logisch dus dat de eigenaar deze kosten op jullie wilt verhalen, aangezien jullie ervoor gezorgd hebben dat hij deze kosten moet maken terwijl er geen aanleiding tot was.

Reclame

sloeberken

#4 , 04 nov 2016 22:38

Afsluiten gebeurd zelden, en is ook niet gratis. Heb je meters goed opgeschreven en foto's genomen. Neem contact op met u energie leveranciers of alles wel stop gezet is, want hier schuilt het grootste gevaar.
Verhuurder kan u geen extra kosten aanrekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ARTofNOIZE
Topic Starter

#5 , 04 nov 2016 23:07

Snelle bedenking om in overweging te nemen.

1. Werd er bij het begin van de huurperiode een "plaatsbeschrijving" opgemaakt en als bijlage aan het geregistreerde huurcontract gehecht ?

2. Werd het huurcontract officieel opgezegd ?

1:Bij intrek van het huis is er een plaatsbeschrijving opgemaakt en er is een geregistreerd huurcontract.

2:Het huurcontract is met een officieel opgestelde brief opgezegd, hiervoor hebben we ons laten bijstaan door een juridisch adviseur.

Afsluiten gebeurd zelden, en is ook niet gratis. Heb je meters goed opgeschreven en foto's genomen. Neem contact op met u energie leveranciers of alles wel stop gezet is, want hier schuilt het grootste gevaar.
Verhuurder kan u geen extra kosten aanrekenen.
Toen ik met mijn vriendin uit het huis ben gegaan zijn we enkele dagen later naar het huis gegaan om alles op te kuisen en proper achter te laten.
Op dat moment kwam de huisbaas onaangekondigd binnen met een sleutel (in theorie is dit huisvredebreuk), maar hier hebben we hem niet op aangesproken.
Wij hebben toen met hem mondeling overeengekomen dat wij onze contracten voor water en energie gingen stopzetten en dat hij dit ging overnemen.

Nu sinds enkele weken doet hij zeer moeilijk en wil hij dit allemaal niet meer doen en wil dat wij aansprakelijk blijven tot einde contract datum.

Wij hebben de dag na dat we alles hadden opgeruimd op aanraden van een juridisch adviseur fotos genomen van het huis in de staat waar we het achterlieten met op elke foto de krant van die dag duidelijk zichtbaar.

Hier was de huisbaas allemaal met akkoord gegaan, maar hij wil ons aansprakelijk blijven stellen.
Omdat wij dit ondertussen een maand geleden gedaan hebben en hem hebben opgegeven bij de leveranciers voor overname en omdat hij er niet op gereageerd heeft hebben de leveranciers ondertussen naar hem een brief gestuurd dat alles volledig wordt afgesloten omdat er geen reactie komt op de overname.

Maar hij laat dit ons nu pas weten als het te laat is en wil dan nu de kosten aan ons doorrekenen.

sloeberken

#6 , 05 nov 2016 08:04

Omdat wij dit ondertussen een maand geleden gedaan hebben en hem hebben opgegeven bij de leveranciers voor overname en omdat hij er niet op gereageerd heeft hebben de leveranciers ondertussen naar hem een brief gestuurd dat alles volledig wordt afgesloten omdat er geen reactie komt op de overname.
Als u verhuurder denkt de slimste te zijn, zal hij ook de rekeningen krijgen.

De bezige bij

#7 , 05 nov 2016 08:47

Werd er ook een plaatsbeschrijving opgemaakt ter gelegenheid van het VERTREK uit de woning ?

ARTofNOIZE
Topic Starter

#8 , 05 nov 2016 09:02

Werd er ook een plaatsbeschrijving opgemaakt ter gelegenheid van het VERTREK uit de woning ?
Officieel zijn wij nog tot eind deze maand huurder (30/11/2016).
De huisbaas had ons zijn mondelinge toestemming gegeven op 15/10/2016 dat we eind van die maand alles gingen regelen en dat hij dan een maand vroeger de sleutels had en de waarborg zou vrijgeven.
Maar een paar dagen later zegt hij via mail dat hij (om welke reden dan ook...) van gedachte is veranderd en dat wij contractueel tot eind deze maand huren en dat hij dan ook pas eind deze maand alles wil stopzetten en een plaatsbeschrijving wil maken.

Dus omdat hij beloftes maakt en niet nakomt en dan erna bij hoog en laag beweert dat hij hiervoor nooit heeft ingestemd en dat ik en mijn vriendin dit allemaal insinueren, hebben wij nu het probleem dat het huis al meer dan een maand leeg staat en dat wij alle leveranciers hebben afgesloten.

Zowel bij de water als energie leverancier hebben wij hem opgegeven als overnemer.

Maar de plaatsbeschrijving is dus op 30/11, en de huisbaas heeft ondertussen door dat ik en mijn vriendin er niet slecht voorstaan financieel en probeert op elke mogelijke manier om alle kosten naar ons door te sturen.

Gelukkig weet ik wel wat en heb ik hem tot nu toe altijd op de feiten kunnen drukken dat de kosten die hij wil doorrekenen niet voor ons zijn.

sloeberken

#9 , 05 nov 2016 09:33

Als je niet akkoord bent met de opmaak van de plaatsbeschrijving, deze niet tekenen.

Je kan de huurwet ondertussen eens rustig nalezen:

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 nov 2016 17:25

Je hebt dus de electriciteit en gas voor einde van de huurovereenkomst laten afsluiten? Dat zou kunnen problemen opleveren afhankelijk van wat in de mail van de verhuurder letterlijk staat.

ARTofNOIZE
Topic Starter

#11 , 05 nov 2016 18:42

Je hebt dus de electriciteit en gas voor einde van de huurovereenkomst laten afsluiten? Dat zou kunnen problemen opleveren afhankelijk van wat in de mail van de verhuurder letterlijk staat.

Hij heeft enkel gezegd dat wij verplicht zijn een energie en water leverancier te houden tot einde huurcontract.
En dat als wij dit niet doen hij ons de kosten gaat doorrekenen als hij het op het einde van ons contract terug moet aansluiten.

sloeberken

#12 , 05 nov 2016 20:12

Het gaat hier niet om een afsluiting, maar om een overname. De verhuurder is niet verplicht een overname te tekenen voor het eind van het huurcontract.

ARTofNOIZE
Topic Starter

#13 , 05 nov 2016 20:19

Het gaat hier niet om een afsluiting, maar om een overname. De verhuurder is niet verplicht een overname te tekenen voor het eind van het huurcontract.
Dat hij niet verplicht is te tekenen weten wij ook wel...
Maar omdat wij vorige maand op zijn woord van overname ons contract hebben opgezegd en hem hebben opgegeven als overnemer en hij tekent niet wordt het wel afgesloten.
En nu wil hij dat wij terug een contract op onze naam laten opstellen voor de komende 25 dagen...

Wat wij niet meer willen doen aangezien we er niet meer wonen, maar als wij geen contract nemen dan wordt alles afgesloten.

En dan als hij op het einde terug een aansluiting laat doen dan wil hij deze kosten naar ons schuiven.
Als wij niet meer onder contract staan bij hem dan zijn wij ook niet verplicht dit te betalen denk ik...maar dat is dus wat ik niet 100% zeker weet

sloeberken

#14 , 05 nov 2016 20:25

In dit geval kan verhuurder de kosten op u verhalen. je had eerst de overname documenten door beiden ondertekend moeten hebben, en niet eenzijdig alles opzeggen.

Blaatpraat

#15 , 07 nov 2016 11:02

In dit geval kan verhuurder de kosten op u verhalen. je had eerst de overname documenten door beiden ondertekend moeten hebben, en niet eenzijdig alles opzeggen.
Je had een energie-overname moeten doen, geen afsluiting.
Logisch dus dat de eigenaar deze kosten op jullie wilt verhalen, aangezien jullie ervoor gezorgd hebben dat hij deze kosten moet maken terwijl er geen aanleiding tot was.
:roll:

Terug naar “Huren”