Wij hebben in ons huurcontract een clausule gezet dat indien wij vroeger dan 3 jaar willen vertrekken dat wij nieuwe huurders kunnen zoeken om ons contract over te nemen.
Wij zijn na 2 jaar huren vertrokken en hadden hiervoor nieuwe huurders gevonden die voor te beginnen één jaar wou huren.
De nieuwe huurders hebben met de huisbaas een eerste kennismaken gehad en werd daarna gevraagd of ze de volgende dag konden terugkomen met de nodige documenten.
De nieuwe huurders waren ook geïnteresseerd in een aantal meubels van ons die we konden schenken aan de nieuwe huurders. Wij hebben deze stukken voor hen achter gelaten op de dag van mijn vertrek en op de dag dat zij hun contract zouden tekenen.
Die zelfde dag ben ik naar het buitenland vertrokken naar mijn nieuwe woonst. En twee dagen later krijg ik een mail van mijn huisbaas dat het nieuwe koppel nooit meer is komen opdagen om het contract te komen tekenen.
Dit verbaasde mij sterk dat de nieuwe huurders niet kwamen opdagen en dus mail ik hen met de vraag wat er is misgelopen. Tenslotte had ik voor hen een aantal meubels achter gelaten.
Een aantal dagen later krijg ik van hen een email waarin ze verduidelijken dan ze wel degelijk zijn komen opdagen met de nodige documenten. Maar dat de huisbaas hen blijkbaar vertelde dat er herstellingswerken moesten gebeuren en dat hij niet precies wist wanneer het appartement terug bewoonbaar ging zijn. Ze hadden zelf blijkbaar de indruk dat de huisbaas hen afwimpelde. En gezien ze geen duidelijkheid kregen over de datum wanneer men kon intrekken heeft men besloten het appartement niet te nemen.
Hierdoor moet ik o.a. één maand huur betalen ( 1050€ ) als schade en voor het verwijderen van onze spullen wil men nu ook kosten aanrekenen.
Ik heb een sterk vermoede dat onze vorige huisbaas na de eerste kennismaking iemand anders heeft gevonden en bij deze zo nog eens 1050€ kon opstrijken.
Telt onze email als bewijs dat we wel degelijk nieuwe huurders hadden gevonden maar dat de huisbaas tegen ons gelogen heeft door te zeggen dat het koppel niet meer is komen opdagen.
Telt deze email als bewijs dat we ons contract hebben voldaan waardoor hij ons die 1050€ al niet kan aanrekenen?
Enige input is welkom