Verhuurder eist extra maand huur

boodschap
Topic Starter

Verhuurder eist extra maand huur

#1 , 31 aug 2016 10:17

Na een dikke twee jaar huur zegden we mondeling onze huur op in februari. Op 2 juni deden we dit schriftelijk, dus feitelijk 2 dagen te laat om op 1 september de uittrede te doen. In het begin verliep dat contact wel goed, we zouden meezoeken naar een nieuwe huurder die ons contract zou overnemen en dan mochten we (mondeling afgesproken) de verbrekingsvergoeding mogelijk laten vallen. Even later stond er toch een makelaar en werd het pand via hem te huur gezet. Pand stond te huur per 1 september. Net toen we aan het verhuizen waren, een dringende mail en telefoon van de makelaar: "wanneer kunnen we uittrede doen, graag in de laatste week van september". Waarop ik zeg: nee, het appartement staat te huur per 1 september, dus graag uittrede eind augustus. Waarop het antwoord van de medewerker van de makelaar: "jullie mogen er uit, maar er is nog huur verschuldigd voor september".
Vandaag de uittrede gedaan, om al zeker te zijn dat dit gebeurde voor september, dat ze dat dus al zeker niet als argument kunnen gebruiken. Alles was in orde, 1 kleine schade, maar niks bijzonders.
Maar de (vader van) de verhuurder eist de volledige borg: 1 maand huur én verbrekingsvergoeding. Waarmee ik uiteraard niet akkoord ging.
In ieder geval is de overdracht gebeurd, zonder akkoord over de borg.

Die verbrekingsvergoeding, daar lijken we niet onderuit te komen, maar ik ben niet van plan om de borg volledig te laten vallen en zo dus de huur van september te betalen omdat er geen nieuwe huurder werd gevonden vanaf september. Het pand stond immers te huur vanaf september...

pittig detail: verhuurder kocht het pand aan in 2012 ovv 'enige en eigen woning' en is steeds gedomicilieerd geweest op dit adres om te genieten van de woonbonus...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 31 aug 2016 10:24

Ik vrees dat je hier aan het korte eind zult trekken.
Je weet zelf dat je te laat was met je schriftelijke opzeg (enige die telt, mondeling is niet van toepassing), dus als de verhuurder wilt, kunnen ze die ene maand extra eisen.

Afspraken ivm het laten wegvallen van de verbrekingsvergoeding laat je best ook op papier zetten, want hoe kun je dit nu bewijzen?

Meeboo

#3 , 31 aug 2016 10:28

feit is dat uw opzeg pas begint te lopen vanaf 01/07. Dus de verhuurder heeft gelijk dat hij voor de volledige opzeg zijn huuropbrengst wil. Als u beslist om het pand vroeger te verlaten, is dat uw recht maar zal u sowieso de maand september nog moeten voldoen aangezien de opzeg pas eindigt op 30/09.

Al wat u "mondeling" hebt afgesproken is zeer moeilijk te bewijzen. Enige tastbaar element in deze zaak is uw opzeggingsbrief. Deze werd te laat door u verstuurd en dus eindigt de huur pas op 30/09.

Reclame

boodschap
Topic Starter

#4 , 31 aug 2016 10:38

Er is wel mailverkeer in februari dat we de opzeg zouden doen tegen het einde van de zomer. Wat me het meest tegensteekt is het feit dat het pand steeds te huur heeft gestaan vanaf 1 september (in mailverkeer: "de makelaar zal het pand te huur zetten vanaf 1 september"). De verhuurder wist zeer goed dat we er tegen 1 september uit zouden gaan. Op het moment dat we aan het verhuizen zijn, komt plots de telefoon dat we september toch nog moeten betalen, dan had ik mijn verhuis wel gepland eind september...

Meeboo

#5 , 31 aug 2016 10:40

Opzeg moet altijd aangetekend gegeven worden. Het is die postdatum dat belangrijk is. En die hebt u dus te laat ingediend. Niets aan te doen vrees ik.

LeenW

#6 , 31 aug 2016 10:44

De verhuurder heeft daar inderdaad recht op, net om die reden dat er niet altijd meteen een nieuwe huurder gevonden kan worden. Laat het u geen tweede keer overkomen, zou ik zo zeggen.

boodschap
Topic Starter

#7 , 31 aug 2016 10:47

ik vrees dat we toch de woonbonus nog eens ter sprake moeten brengen :-)

Meeboo

#8 , 31 aug 2016 10:57

en wat gaat u daar dan mee aanvangen? hem chanteren?

Sirkii

#9 , 31 aug 2016 11:23

Daar je tot eind september moet betalen moet je de sleutel pas eind september overdragen. Je moet dan wel zelf het nodige doen om aanwezig te zijn op 2 halve bezoekdagen per maand.

De verhuurder mag géén dubbele huur ontvangen : Je kan ook de sleutel vroeger afgeven, goed in de gaten houden of er al in september een nieuwe huurder inzit en dan de dubbele periode terugvorderen.

Je kan voorts alsnog een klacht tegen domiciliefraude neerleggen. Chanteer zeker niet want dat keert zich mogelijks tegen u. Zelf zou ik als huurder niet getolereerd hebben dat de verhuurder er z'n domicilie hield.

boodschap
Topic Starter

#10 , 31 aug 2016 11:45

Wij hebben het appartement steeds netjes onderhouden, dat blijkt ook uit het verslag van de uittrede. Dat is getekend. Er zal steeds wel een huurder te vinden zijn die geen probleem heeft met domicilie van de eigenaar op het adres. Wij hadden daar aanvankelijk ook geen probleem mee. Tot mijn vriendin een korte 'in between jobs' had en een werkloosheidsuitkering moest aanvragen: je krijgt minder uitkering omdat je met drie loontrekkenden op hetzelfde adres woont. Voor overzetten huisvuil naar nieuw adres soortgelijk probleem.
Er is een nieuwe huurder die het appartement betrekt op 1/10. Mogelijk krijgt die al vroeger de sleutel, aangezien het appartement nu toch leeg staat.
Wat heb ik te verliezen? De borg die ik op dit moment toch al kwijt ben?
Een redelijk gesprek over de domicilie van de eigenaar, is dat chantage? Ik wil helemaal niemand 'ne kloot afdraaien'...

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 aug 2016 12:31

Dan heb je geluk gehad dat verhuurder geen andere schulden had en er een DW uw inboedel kwam opladen.
Zeer naïef om dat toe te laten. Mensen weten niet wat ze op de hals kunnen halen.

KJ86

#12 , 31 aug 2016 13:08

Ik vraag mij af of dat TS in zijn eigen vel kan snijden als hij de domiciliefraude meldt aan de belastingdienst Hij heeft de verhuurder immers twee jaar lang geholpen bij die fraude.

Meeboo

#13 , 31 aug 2016 13:12

feit. Hij kan niet zeggen dat hij dit niet wist aangezien waarschijnlijk alle briefwisseling op het adres van TS aankomt.
Dat zal de verhuurder ook weten vermoed ik

boodschap
Topic Starter

#14 , 31 aug 2016 13:29

Ik was nooit van plan om aangifte te doen van domiciliefraude. Feit is wel dat eigenaar serieus voordeel heeft gehad aan domicilie op verhuurpand. Bij ons was het voordeel onbestaande, integendeel! Mocht ik daar dus wél aangifte van doen, dan ben ik absoluut niet bang om medeplichtigheid verweten te worden. Niemand zou nog aangifte doen als je nalatigheid of medeplichtigheid zou kunnen worden aangesmeerd of doe jij per direct aangifte van iets onwettelijk?

mjers

#15 , 31 aug 2016 13:40

Ik was nooit van plan om aangifte te doen van domiciliefraude. Feit is wel dat eigenaar serieus voordeel heeft gehad aan domicilie op verhuurpand. Bij ons was het voordeel onbestaande, integendeel! Mocht ik daar dus wél aangifte van doen, dan ben ik absoluut niet bang om medeplichtigheid verweten te worden. Niemand zou nog aangifte doen als je nalatigheid of medeplichtigheid zou kunnen worden aangesmeerd of doe jij per direct aangifte van iets onwettelijk?
Kijk, het is heel simpel. Het heeft niets te maken met bang zijn. Maar niemand betaald graag een advocaat voor iets wat men makkelijk kan vermijden. U geeft ook liever uw geld uit aan zaken waar u iets mee bent neem ik aan...

Die domiciliefraude en die extra maand huur zijn twee heel aparte zaken. Het één heeft dus niets met het ander te maken.

Die extra maand huur zal je sowieso moeten betalen. Dit is wettelijk en kan je niets tegen inbrengen. Aan u om de opzeg op tijd te versturen.

Als u die domiciliefraude aangeeft dan ben je wel degelijk medeplichtig. U hebt hieraan 2 jaar voortdurend meegewerkt. De redelijke termijn waarop u doeld is volgens de meeste rechters slechts 3 maanden.
Hier spreken we over 2 jaar.
Ongetwijfeld zal dit voor u ook een staartje krijgen.
In principe, als die verhuurder het kan bewijzen, is zelfs uw loutere poging tot chantage strafbaar.

U heeft nu 3 opties:

1)
U doet niets en betaald braaf die extra maand.
En daar stopt het verhaal.

2)
U betaald niets en maakt die domiciliefraude kenbaar.
Verhuurder zal hiervoor gestraft worden, maar u ook. Daarenbovenop zal u gerechtskosten mogen betalen+ die extra maand huur + interest en een schadevergoeding. Dergelijke zaken kunnen enkele jaren aanslepen en niemand werkt gratis

3)
U betaald die extra maand en maakt die domiciliefraude kenbaar.
Verhuurder zal hiervoor gestraft worden, maar u ook. Daarenbovenop zal u gerechtskosten mogen betalen. Dergelijke zaken kunnen enkele jaren aanslepen en niemand werkt gratis

Aan u de keuze voor welke optie u gaat.

Terug naar “Huren”