Kennisgeving huurindexatie

braakjell
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kennisgeving huurindexatie

#1 , 25 mei 2016 15:45

Ik heb begrepen dat er sowieso jaarlijks een indexatie is van de huurprijs

ik ben huurder sinds twee jaar.
De eerste keer dus is mijn huurprijs door de indexatie gestegen, op 1 jaar na de afsluiting van mijn contract. De tweede keer gebeurt dit idem.

Mijn vraag is de wanneer en hoe de kennisgeving van de indexaanpassing moet gebeuren ? In mijn geval zou er via de wooncentrale de eerste keer en de tweede ook een gewone brief per post gestuurd zijn. Is dit rechtsgeldig ? Want ik heb pas 7 maanden nadien gemerkt dat mijn huur gestegen was en een brief heb ik nooit gezien.

Hopelijk kan iemand me hier wat meer over vertellen, alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 25 mei 2016 16:00

Kennisgeving gedient schriftelijk te gebeuren, bij de verjaardag van het contract.
Later mag ook, en men mag tot 3 maanden terug eisen.
Aangetekend is niet verplicht, doch handig in het geval huurder zou zeggen dat deze het niet ontvangen heeft.

Als je de brief nooit gehad hebt, hoe kun je dan meer betalen nu?
Tenzij je via domiciliëring werkt natuurlijk...

braakjell
Topic Starter

#3 , 25 mei 2016 16:14

hoi,

inderdaad ik werk via domiciliering , maar ik heb het bedrag nooit aangepast om dat ik volgens mij niet schriftelijk op de hoogte ben gebracht. Ik heb naar de wooncentrale gebeld met deze vraag, maar zij zeggen geen fout gemaakt te hebben. Dat is gemakkelijk natuurlijk, want de reden van de kennisgeving is toch om de huurder te beschermen ? Dus als de wooncentrale gewoon zegt van de brief gestuurd te hebben, maar dit niet gedaan heeft of bij wijze van spreke als de post niet aankomt door eender welke reden, dan wassen zij hun handen in onschuld , dan is er , corrigeer me als ik fout ben, geen bescherming van de huurder ?

Reclame

Blaatpraat

#4 , 25 mei 2016 16:55

Zij dienen dit te bewijzen. Als ze het via de gewone post gedaan hebben, en jij als huurder beweert dat je het nooit ontvangen hebben, kunnen ze hier niets tegen doen. Hooguit nogmaals de indexatie opsturen, en de laatste 3 maanden erbij eisen (wat ik dit geval dus zou neerkomen dat je recht hebt op 4 maanden indexatie terug).

Nog 1 iets: bij een domiciliëring kun jij het bedrag niet aanpassen. De ontvanger kiest hoeveel deze wilt krijgen van jou.
Daarom hou ik er persoonlijk niet van om dit veel toe te laten, enkel maar als ik wettelijk niet anders kan (bv. verzekeringen). Voor hetzelfde geld nemen ze volgende maand 100 euro extra, en moet jij veel moeite doen om die terug te eisen. Dan liever een doorlopende opdracht die je zelf kunt controleren.

Maar dus: als jij zegt dat je nooit schriftelijk op de hoogte gebracht bent, kun je verschillende zaken doen:
1. Je laat het zo, je bespaart je veel tijd en moeite hiermee.
2. Je gaat ertegen in, je stuurt ze een aangetekend schrijven waarmee je protesteert tegen het feit dat je nooit een indexatie gekregen hebt, en opgemerkt hebt dat ze meer geld aftrekken. Hierin eis je ook de 7 maanden indexatie terug.
Als zij dan toch indexatie willen, moeten ze het nogmaals opsturen naar je, en kunnen ze daarna 3 maanden terug opeisen.
Als ze hier niet op ingaan, is de stap hierna rechtbank, waarbij ze voor de rechter mogen bewijzen dat ze die brief gestuurd hebben (kunnen ze niet, mits niet aangetekend).

braakjell
Topic Starter

#5 , 25 mei 2016 17:04

beste badankt voor de reactie. ter verduidelijking :ik betaal dus maandelijks ee vast bedrag via mijn bankrekening, dat is toch een domiciliering, of is dat nog iets anders?

asperger

#6 , 25 mei 2016 17:37

Als je dat zelf elke maand overschrijft is dat noch domiciliëring, noch bestendige opdracht.
Laatst gewijzigd door asperger op 25 mei 2016 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#7 , 25 mei 2016 17:39

beste badankt voor de reactie. ter verduidelijking :ik betaal dus maandelijks ee vast bedrag via mijn bankrekening, dat is toch een domiciliering, of is dat nog iets anders?
Dat is een bestendige opdracht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

braakjell
Topic Starter

#8 , 25 mei 2016 17:51

ik schrijf idd nie zelf over. heeft dit nog verdere invloed, dus als ik niets schriftelijk ontvangen heb, ondertussen 13 maand na datum, moet ik dus niet bijbetalen?
merci voor de info

asperger

#9 , 25 mei 2016 17:54

U moet alleszins betalen:
vanaf drie maanden voor de huidige ingebrekestelling;

Indien verhuurder kan aantonen dat AS werd verstuurd (dat u bijvoorbeeld niet heeft afgehaald) dan moet u alles betalen met terugwerkende kracht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

braakjell
Topic Starter

#10 , 25 mei 2016 18:00

begrijp ik, maar de verhuurder / wooncentrale geeft zelf aan geen as te hebben gedaan

sloeberken

#11 , 25 mei 2016 18:49

Heeft geen zin om te discuteren, uiteindelijk zal je toch moeten betalen, en verziek je de verstandhouding.

braakjell
Topic Starter

#12 , 25 mei 2016 18:58

Discuteren heeft volgens mij wel vaak zin, kennis delen ook. Sloeberken als je iets komt zeggen hier, gelieve dan tenminste 1 argument te gebruiken

merci

sloeberken

#13 , 25 mei 2016 19:30

Discuteren heeft volgens mij wel vaak zin, kennis delen ook. Sloeberken als je iets komt zeggen hier, gelieve dan tenminste 1 argument te gebruiken

merci
Warm water uitvinden is ook een argument.

asperger

#14 , 25 mei 2016 19:37

Want ik heb pas 7 maanden nadien gemerkt dat mijn huur gestegen was

Hoe heb je dat dan kunnen zien?
Je schreef dat je geen brief had ontvangen......

braakjell
Topic Starter

#15 , 25 mei 2016 19:42

Want ik heb pas 7 maanden nadien gemerkt dat mijn huur gestegen was

Hoe heb je dat dan kunnen zien?
Je schreef dat je geen brief had ontvangen......
ik schreef dat ik geen geen aangetekende zending heb ontvangen ivm de indesxverhoging...

Terug naar “Huren”