Verhuurder doet moeilijk om herstellingen in woning

Degreef
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Verhuurder doet moeilijk om herstellingen in woning

#1 , 03 mei 2016 12:00

Dag forummers,

Ik had graag advies gewild, betreffende de lastige woonsituatie van mijn zus. Ik neem trouwens de communicatie met de verhuurder op mezelf, omdat mijn zus en haar partner gewoon te mild zijn en niet durven in te gaan op de huisbaas. Mijn excuses voor de lange tekst!

Situatie: Ze huren nu al een jaar een appartement, hebben 1 kind en nog 1tje op komst, ze hebben een contract van 3 jaar. Ze huren een woning die een immokantoor heeft opgekocht.

Gebreken: Nu zijn er een aantal gebreken in de woning. Ik heb eerst de lijst geraadpleegd online op de site van Wonen Vlaanderen, waarop ze 'ja' geantwoord hebben op de volgende gebreken:

- geen verluchtingsmogelijkheid in de badkamer (defecte ventilator)
- defecte kookplaat wegens ouderdom (ze gebruiken nu een 'meeneem' kookplaat die ze gekocht hebben)
-> onveilige gasinstallatie
-> er kan maar 1 toestel in het stopcontact zitten in de keuken anders ontstaat er kortsluiting
- schimmel op plafond en muren
- ongedierte in de gemeenschappelijke ruimtes (ratten, ook gezien door de bovenburen die regelmatig vergif strooien)

Na veel gelezen te hebben op dit forum en op Wonen Vlaanderen, heb ik ze een brief en email gestuurd waarop de gebreken kenbaar worden gemaakt en met de vraag deze te herstellen. Hiervoor hadden ze mondeling al kenbaar gemaakt dat er defecten zijn in de woning, dit hadden ze telkens afgewimpeld en gezegd 'we nemen wel contact op' of 'herstel het en stuur ons de factuur'. Maar zo'n factuur kunnen ze altijd wel betwisten of claimen dat het geen genoodzaakte herstellingen waren.

Het Immo kantoor antwoordde vervolgens op mijn email dat ze enkel de ventilator zullen komen repareren. Over de kookplaat zeggen ze dat de huurders tijdens de jaarlijkse controle van de gasmaatschappij de kookplaat moeten laten nakijken en de gebreken dienen te laten vaststellen door hen.

Ik huur zelf ook een woning en nog nooit heeft de gasmaatschappij mijn toestellen nagekeken, zij checken enkel de gasketel. Dit klopt volgens mij dus niet en ik heb het gevoel dat ze hen proberen af te wimpelen. Mijn kookplaat is ook eens defect geweest, na 1 telefoontje met mijn huisbaas en Van den Borre stond een week later voor de deur.

Verder over de schimmel wordt er niets vermeld over een afspraak en het ongedierte wordt ontkend.

Ik heb ook hier dus op geantwoord en ook vermeld dat er anders hulp ingeschakeld zal worden door rechtsbijstand en de gemeente. Vervolgens heeft het Immo kantoor de echtgenoot gebeld (op een misnoegde toon) en gezegd dat zij het contract mogen opzeggen zonder contractbreuk. Ik heb teruggebeld met de vraag het voorstel op email of brief te zetten, zodat we hiermee verder kunnen.

Graag had ik nu jullie kennis en advies ingeroepen.

Wat adviseert u deze mensen? Ze gaan volgende week ook naar de huurdersbond voor advies.

Bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2850

#2 , 03 mei 2016 12:25

Het is nogal lastig om vanachter de computer te bepalen wie of wat de oorzaak van de defecte toestellen zijn.

1) defecte ventilator zal waarschijnlijke slijtage zijn (verhuuder is verantwoordelijk)
2) defecte kookplaat (gelieve specifieker te zijn over het defect). Als het een gasfornuis is, kan het misschien opgelost worden met een onderhoudsmaatregel, hetgeen voor de huurder is. Denk aan een kapot thermokoppel of inspuiters die proper moeten gemaakt worden.
3) onveilige gasinstallatie ( eandis uitnodigen, die hebben een dienst die gaslekken opspoort en indien nodig de meter verzegelen)
4) korstsluiting wijst erop dat ofwel uw zuster een defect toestel heeft of de verhuurder,
Er zijn geen minimumvereisten inzake levering van vermogen voor een keuken. Als er maar een zekering van 6 ampère opzit, zal je daar niets aan kunnen veranderen. Er moet wel minsten één geaard stopcontact zijn. Differentieel schakelaar doet blijkbaar zijn werk, dus dat is toch al in orde.
5) voor schimmel moet je de oorzaak zoeken, condensatie (huurder verantwoordelijk), alle andere vochtproblemen (verhuurder verantwoordelijk)
6) ongedierte in de gemeenschappelijk ruimtes (verdelging is de verantwoordelijkheid van alle huurders in het gebouw). De snelste oplossing zal zijn, om af te spreken met de medehuurders voor tezamen een verdelingsfirma te betalen.

chantika
Berichten: 961

#3 , 03 mei 2016 13:02

Er kan maar 1 toestel in het stopcontact zitten in de keuken anders ontstaat er kortsluiting.


Moet dat niet zijn bij meerdere toestellen op een kring ontstaat er overbelasting.

Dit kan ook voorkomen bij een budget meter.
Minimumlevering

Bij minimumlevering kan je slechts 10 ampère elektriciteit gebruiken. Een ingebouwde stroombegrenzer zorgt hiervoor. 10 ampère is een absoluut minimum om in je basisbehoeften te voorzien. Zodra je de budgetmeter oplaadt, krijg je weer het volle vermogen.

Ga je over het beschikbare vermogen? Dan valt de budgetmeter uit. Schakel dan eerst één of meerdere toestellen uit voor je de stroom weer inschakelt.

Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat je zus een budget meter heeft. Maar het zou kunnen.

Reclame

Degreef
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2016 20:23

Het is nogal lastig om vanachter de computer te bepalen wie of wat de oorzaak van de defecte toestellen zijn.

1) defecte ventilator zal waarschijnlijke slijtage zijn (verhuuder is verantwoordelijk)

Hier gaat de verhuurder al wel akkoord. Deze herstelling zal er dus komen.


2) defecte kookplaat (gelieve specifieker te zijn over het defect). Als het een gasfornuis is, kan het misschien opgelost worden met een onderhoudsmaatregel, hetgeen voor de huurder is. Denk aan een kapot thermokoppel of inspuiters die proper moeten gemaakt worden.

De kookplaat doet het volledig niet meer (gaat niet meer aan) en vertoont duidelijke tekenen van ouderdom.

Afbeelding


3) onveilige gasinstallatie ( eandis uitnodigen, die hebben een dienst die gaslekken opspoort en indien nodig de meter verzegelen)

Dit zal inderdaad plaats vinden tijdens de jaarlijkse controle, waar de gasketel gecontroleerd zal worden.

4) korstsluiting wijst erop dat ofwel uw zuster een defect toestel heeft of de verhuurder,
Er zijn geen minimumvereisten inzake levering van vermogen voor een keuken. Als er maar een zekering van 6 ampère opzit, zal je daar niets aan kunnen veranderen. Er moet wel minsten één geaard stopcontact zijn. Differentieel schakelaar doet blijkbaar zijn werk, dus dat is toch al in orde.

Snap ik. Maar dan vraag ik me af wie dit moet onderzoeken? Verantwoordelijkheid van de huurder of verhuurder?


5) voor schimmel moet je de oorzaak zoeken, condensatie (huurder verantwoordelijk), alle andere vochtproblemen (verhuurder verantwoordelijk)

Hier ook de vraag. Wie dient dit te laten onderzoeken, verhuurder of huurder?

6) ongedierte in de gemeenschappelijk ruimtes (verdelging is de verantwoordelijkheid van alle huurders in het gebouw). De snelste oplossing zal zijn, om af te spreken met de medehuurders voor tezamen een verdelingsfirma te betalen.

Op de website Wonen Vlaanderen staat er nochtans vermeld dat dit de verhuurder het nodige dient te doen en de wijkagent anders ingeschakeld dient te worden. Dit gaat dus over de gemeenschappelijke delen en niet in de appartementen zelf.

Bedankt voor uw reactie!
Laatst gewijzigd door Degreef op 03 mei 2016 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Degreef
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2016 20:26

Er kan maar 1 toestel in het stopcontact zitten in de keuken anders ontstaat er kortsluiting.


Moet dat niet zijn bij meerdere toestellen op een kring ontstaat er overbelasting.

Dit kan ook voorkomen bij een budget meter.
Minimumlevering

Bij minimumlevering kan je slechts 10 ampère elektriciteit gebruiken. Een ingebouwde stroombegrenzer zorgt hiervoor. 10 ampère is een absoluut minimum om in je basisbehoeften te voorzien. Zodra je de budgetmeter oplaadt, krijg je weer het volle vermogen.

Ga je over het beschikbare vermogen? Dan valt de budgetmeter uit. Schakel dan eerst één of meerdere toestellen uit voor je de stroom weer inschakelt.

Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat je zus een budget meter heeft. Maar het zou kunnen.
Ik zal ze voorstellen om daar eens achter te gaan informeren, bedankt voor uw reactie!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 03 mei 2016 20:36

Je kan op u stad/gemeente een woning onderzoek aanvragen, is het erg dan komt er een onderzoek van Wonen Vlaanderen.
En word de verhuurder verplicht deze te herstellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2850

#7 , 03 mei 2016 22:14

Hetgeen dat sloeberken voorstelt, kan een oplossing bieden.
Huurder moet het woningonderzoek aanvragen, u kan dat niet doen voor uw zus.
Hou er wel rekening mee dat dit waarschijnlijk de relatie met de verhuurder zal verzieken. Ruziën en stress, dringende herstellingen die uw zus in haar toestand zal moeten gedogen...enz.
Vooraleer dat mjers weer begint te neuten, ik schrijf dit niet omdat ik principieel tegen inmenging van de overheid ben maar uit bezorgdheid voor de zwangere vrouw die confrontatie liefst uit de weg gaat. Als uw zus daar gevoelig voor is, kan dat nefaste gevolgen hebben voor de zwangerschap.
De verhuurder heeft al voorgesteld om minnelijk uit elkaar te gaan, als je dat op papier kan krijgen, is uw zus verlost zonder stress.

KJ86
Berichten: 2850

#8 , 03 mei 2016 22:31

Wat het ongedierte betreft, zou de normale werkwijze zijn dat de verhuurder iemand aanstelt en dan de kosten verhaalt op de huurders. Enkel als het ongedierte al aanwezig was voor de intrek van uw zus moet uw zus niet bijdragen. De aanwezigheid van ongedierte wijst op slechte hygiëne (één van de huurders slaat eetbaar afval op in de algemene delen). Ongedierte kweken, is een daad die ingaat tegen het principe van een 'goede huisvader'.
Als je de dader kent, kan je proberen om de kosten volledig in haar of zijn schoenen te schuiven.
Ik snap wel dat de verhuurder zich daar van wil onthouden, simpelweg om discussie te vermijden. Aangezien het ongedierte in de algemene delen zit, lijkt de meest rechtvaardige oplossing om de kosten te delen. Hoeveel bewoners zijn er in de blok?

Degreef
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mei 2016 22:19

Wat het ongedierte betreft, zou de normale werkwijze zijn dat de verhuurder iemand aanstelt en dan de kosten verhaalt op de huurders. Enkel als het ongedierte al aanwezig was voor de intrek van uw zus moet uw zus niet bijdragen. De aanwezigheid van ongedierte wijst op slechte hygiëne (één van de huurders slaat eetbaar afval op in de algemene delen). Ongedierte kweken, is een daad die ingaat tegen het principe van een 'goede huisvader'.
Als je de dader kent, kan je proberen om de kosten volledig in haar of zijn schoenen te schuiven.
Ik snap wel dat de verhuurder zich daar van wil onthouden, simpelweg om discussie te vermijden. Aangezien het ongedierte in de algemene delen zit, lijkt de meest rechtvaardige oplossing om de kosten te delen. Hoeveel bewoners zijn er in de blok?
Zo had ik het nog niet bekeken.

Er wonen 4 gezinnen in het appartementsblok. Ik zal hetgeen hier geschreven is met haar bespreken en samen eens bekijken wat voor haar het verstandigste is. Inderdaad, haar huidige situatie houdende in het achterhoofd.

Ik dank jullie allen voor de hulpvaardige reacties! Ik ben weer eens wat wijzer en nu bezie ik het ook eens vanuit een andere invalshoek.

Degreef
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mei 2016 22:19

Je kan op u stad/gemeente een woning onderzoek aanvragen, is het erg dan komt er een onderzoek van Wonen Vlaanderen.
En word de verhuurder verplicht deze te herstellen.
Ik zal ze laten informeren wat het verstandigte is, ik dank u zeer.

Terug naar “Huren”