Huurborg

Stonaar
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurborg

#1 , 28 apr 2016 12:44

Beste,

Ik heb enkele jaren een appartement gehuurd in het Antwerpse, en ben sinds anderhalve maand naar een nieuw appartement verhuisd.
Het appartement heb ik in deftige staat achtergelaten, de experte is komen kijken bij de sleuteloverdracht en heeft in de plaatsbeschrijving gezet dat alles in orde was en mij gezegd dat ik mijn borg volledig zou terugkrijgen.

Ondertussen heb ik de borg nog niet mogen ontvangen, en gisteren krijg ik plots een brief van het immokantoor in mijn brievenbus.

De nieuwe huurder heeft naar hen een mail gestuurd om te klagen dat het appartement in slechte staat is opgeleverd, hij heeft de muren opnieuw moeten schilderen, er zou cement ontbreken in de groeven van de vloer, enz...
Hij vraagt aan het immokantoor hiervoor een vergoeding van 220 euro exclusief btw.

De immo wil dit nu naar mij doorverrekenen, en stelt dat ik 320 euro van mijn huurborg zou moeten betalen aan de nieuwe huurder.
Om het nog gekker te maken, willen ze zelfs dat mijn interest van de laatste 3 jaar op mijn borg (bedraagt 22 euro) ook aan de nieuwe huurder zou moeten betaald worden.

In mijn ogen is dit toch te gek voor woorden?

Ik ga niet handtekenen dat ik hiermee akkoord ga en ik wil dit ook aanvechten indien dit nodig blijkt te zijn.

Wat zijn jullie meningen hieromtrent? Dit zijn toch zeer louche praktijken in mijn ogen?

Alvast veel dank voor jullie feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 apr 2016 12:59

Heb je van de expert een getekend copy gekregen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Stonaar
Topic Starter

#3 , 28 apr 2016 13:00

Neen, die heb ik niet gekregen maar wel ondertekend.
Ik heb ondertussen wel de immo gecontacteerd om een kopie van de plaatsbeschrijving te krijgen om de voorwaarden eens na te lezen.

Reclame

mava105

#4 , 28 apr 2016 14:48

Als er niets hierover in de pB is vermeld moet je niets betalen. Immo moet zijn werk maar beter doen en beter opletten.

j.demoor

#5 , 30 apr 2016 11:49

“Art.1731...§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de experte is komen kijken bij de sleuteloverdracht en heeft in de plaatsbeschrijving gezet dat alles in orde was’. Uit het bestaan van een nieuwe huurder volgt ook de terugneming door de verhuurder van het door u voordien gehuurde pand.

Wat daarna door een nieuwe huurder beweerd wordt is u niet tegenstelbaar.

“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.”(20 FEBRUARI 1991. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder).

Bij ontbreken van voornoemd schriftelijk akkoord is een rechterlijke beslissing (ofwel een minnelijke schikking) vereist.
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”