Probleempje

ERC
Topic Starter

Probleempje

#1 , 02 dec 2013 14:28

Hallo

Ik had een huurcontract van 1 jaar.
Normaal gezien zou ik op 31.08.2013 het pand verlaten moeten hebben. Huisbaas heeft de opzeg gedaan
Maar ik vroeg toen om uitstel aan de huisbaas omdat ik in april een toezegging zou krijgen voor een sociale woning ( dit is al ondertussen niet meer zo) Dus een stilzwijgende mondeling akkoord tot ik iets vind??? Of niet?

Dus na 31.08.2013 betaalde ik mijn huur elke maand tot ik donderdag geleden een brief heb ontvangen van de Eigenaarsbond waarin staat dat ik binnen de 8 dagen een redelijke datum moest voorleggen van verhuis aan de huisbaas? En zo niet zouden ze een procedure starten bij het vredegerecht waarvan ik alle koste zou moeten betalen.
In de brief staat ook dat hij meerdere malen aanmaningen heeft gestuurd, maar dit is helemaal niet waar. Dit kan hij ook niet bewijzen want als je een aangetekende zending stuurt dan krijg een sticker terug van een aangetekende zending een BEWIJS. Maar we hebben nooit iets ontvangen.

Maar ik heb gelezen in de huurbescherming als de huurder niet akkoord is met de opzeg en doet niets, en de huisbaas is ook niet akkoord dan is het de taak van de huisbaas om na 6weken dit bij de vrederechter voor te leggen. Heeft hij niet gedaan.

Maar hij ontving elke maand huur, is dit geen bevestiging van een stilzwijgende verlenging en mijn buurvrouw is hier getuige van???

Kan er aub iemand mij helpen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ERC
Topic Starter

#2 , 02 dec 2013 17:13

????

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 dec 2013 17:20

Maar hij ontving elke maand huur, is dit geen bevestiging van een stilzwijgende verlenging en mijn buurvrouw is hier getuige van???
Neen. Het is enkel de bevestiging van een feitelijke situatie (u bezette de woning en betaalde een vergoeding).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos

#4 , 02 dec 2013 17:35

art 3§6 WHW
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
De verhuurder tekent middels het schrijven van het Eigenaarssyndicaat verzet aan tegen uw verder blijven bezetten van het pand en dit binnen de drie maand na het eindigen van het contract bij gerechtigde opzeg.

Aan de ene kant om uitstel verzoeken en krijgen en aan de andere kant dit uitstel misbruiken om te claimen dat er niet tijdig verzet werd aangetekend tegen het blijven bewonen van het pand = Misbruik van vertrouwen en is in extremis gerechtelijk vervolgbaar. (dacht correctioneel)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2013 20:19

Misbruik van vertrouwen inderdaad correctioneel.
+ eventuele schadevergoeding wegens gemaakte kosten door verhuurder op zoek naar nieuwe huurder - afzeggen en mogelijk zelf schade moeten betalen.
Rekening kan flink oplopen.

j.demoor

#6 , 04 dec 2013 08:08

“Art.11.Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken. Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘Maar ik vroeg toen om uitstel aan de huisbaas omdat ik in april een toezegging zou krijgen voor een sociale woning’
‘dat ik binnen de 8 dagen een redelijke datum moest voorleggen van verhuis aan de huisbaas’

Het verzoek om een redelijke datum van verhuis voor te leggen stelt geen einde aan de lopende huurverlenging die slechts een maximumgrens heeft. De verhuurder kan desnoods die ‘redelijke datum’ doen bepalen door de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ERC
Topic Starter

#7 , 04 dec 2013 21:10

Wat moet ik dan doen??

Vandebos

#8 , 04 dec 2013 23:20

Ofwel met eigenaar een nieuw contract van bepaalde duur onderhandelen (het oude is immers verbroken) ofwel deze binnen de gestelde periode een redelijke datum van verhuis voorstellen.

ERC
Topic Starter

#9 , 05 dec 2013 09:52

Hmm dat van onderhandelen voor een nieuw contract voor een bepaalde duur, dat zal hij niet willen doen. Want hij wilde onlangs zwartwerkers nieuwe elektriciteit laten plaatsen in het gans app. Ik heb een kleuter rondlopen. Dus levensgevaarlijk en zeker alshet mannen zijn die noch nl, fr, of engels spreken en geen bewijs kunnen voorleggen van erkenning als electriciens... daarom da hij zo achter ons aanzit om de woning te verlaten wnt anders had hij echt begrip van onze situatie.. maar wij zijn niet slim geweest om dan de arbeidsinspectie te laten bellen!!!!

Tjah dan zulle we toch maar moete verhuizen e pfff

Terug naar “Huren”