Huurder wil keuken verkopen

Itchi
Topic Starter

Huurder wil keuken verkopen

#1 , 07 mar 2013 19:11

Mijn huurder financierde voor 50% een keuken in het appartement. We hebben hierover geen schriftelijke overeenkomst opgesteld. De fakturen staan niet op zijn naam. De huurder betaalde als tegengest gedurende 5.5 jaar slechts 25 euro huur. De huurder is enkele weken geleden vertrokken zonder verwittiging. Nu laat hij weten dat hij de keuken heeft verkocht. Natuurlijk ben ik het daar niet mee eens. Kan ik het slot veranderen zodat de keuken niet wordt afgebroken tijdens mijn afwezigheid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 07 mar 2013 20:44

Ik vrees dat dit juridisch niet kan, u dient hem vooreerst in gebreke te stellen.
Mss is het wijzelijk om alvast de huidige staat van het appartement te laten beschrijven.
Handige documenten voor Personenrecht

freelance

#3 , 07 mar 2013 22:51

Mijn huurder financierde voor 50% een keuken in het appartement. We hebben hierover geen schriftelijke overeenkomst opgesteld. De fakturen staan niet op zijn naam. De huurder betaalde als tegengest gedurende 5.5 jaar slechts 25 euro huur. De huurder is enkele weken geleden vertrokken zonder verwittiging. Nu laat hij weten dat hij de keuken heeft verkocht. Natuurlijk ben ik het daar niet mee eens. Kan ik het slot veranderen zodat de keuken niet wordt afgebroken tijdens mijn afwezigheid.
Spijtig , maar met een dergelijke omschrijving van het probleem kunnen wij hier zo goed als niets aanvangen .
* " Mijn huurder " : U bent dus verhuurder .
Welk soort huurovereenkomst heeft u met de huurder . Hoeveel jaar al , wanneer exact begonnen .
Is de huurovereenkomst geregistreerd .
Welke bewijzen hebt u dat de keuken van u is . Facturen . Hoe is die keuken indertijd betaald .
* " We hebben hierover geen schriftelijke overeenkomst " : Als verhuurder kunt u toch overeenkomsten opmaken ?
Is er een plaatsbeschrijving gebeurt bij intrede huurder ? Zo ja , wat staat daarop ivm. keuken ?
* " De huurder is vertrokken zonder verwittiging " : en dat laat u zo maar gebeuren ? ( zéér brave mens bent u ) .
Géén opzeg gegeven . Is de huurder nog huur schuldig ? Hebt u de huurder aangetekend in gebreke gesteld ?
* " Kan ik het slot veranderen " : Neen , u kunt het slot niet veranderen , als u de huurder niet in gebreke gesteld hebt .
Het huurcontract BLIJFT bestaan , tenzij dit ontbonden wordt door de vrederechter .

Als u daarover wat duidelijke informatie kunt geven , zijn we in staat u verder te helpen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Itchi
Topic Starter

#4 , 08 mar 2013 07:43

De huurovereenkomst is een overeenkomst 3-6-9
huur sinds 2007
de huurovereenkomst is niet geregistreerd
de fakturen van de keuken staan op mijn naam, de totale kostprijs van de keuken (Ikea) was 3500 euro
de keuken is contant betaald
er is geen plaatsbeschrijving opgesteld
de huurder heeft mij geen nieuw adres gegeven
de huurder heeft gedurende de voorbije jaren maar 10 keer de huur betaald, maar ik ben niet van plan de resterende huur te eisen
ik kan geen aangetekend schrijven sturen want ik heb geen adres

het slot dat ik wil veranderen zou dat zijn van de voordeur niet van het appartement zelf.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2013 08:22

slot voordeur of appartement maakt niets uit.
Als hij daar nog ingeschreven staat is het zijn woning en moet u toegang geven.

Een niet geregistreerd contract ...en huurder heeft gezegd dat hij weggaat ? Of een mail

Misschien dan toch deze brochure eens lezen
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;.

U kan dus gezien geen plaatsbeschrijving ook geen schadevergoeding vragen?
Is er een waarborg?

Als zijn adres niet bekend is kan u dat aan de hand van uw huurcontract bij de gemeente opvragen.
U hebt een wettige reden nl de ingebrekestelling.
Indien zijn adres nog niet gewijzigd is.... stuurt u de AS en de gewone brief naar zijn laatst gekend adres dus uw huurwoning... hij zal de AS niet gaan ophalen en u krijgt die terug.
U vraagt daarna het adres aan de gemeente ( als u dat niet vroeger hebt gedaan) en u kan dan betrokkene voor vrederechter dagen.
Die uitleg is hier al ontelbare malen gedaan.

freelance

#6 , 08 mar 2013 13:41

Wat hierboven gezegd is , klopt volledig .
Nog enkele bedenkingen :
Wanneer de huurder een opzeg zou gegeven hebben , is het contract verbroken .
Wanneer huurder géén opzeg gegeven : contract BESTAAT nog steeds ( met alle rechten en verplichtingen vandien , voor beide partijen) .
U kunt de huurder NIET de toegang ontzeggen . Huurder MAG vervangen sloten terug openmaken . ( officieel heeft de huurder nog zijn contract ) .

Keuken . De bedoeling van u kan zeer nobel geweest zijn . U hebt aankoopfactuur , en cash betaald .
Niets BEWIJST echter dat deze specifieke keuken gebruikt geweest is voor DIT appartement.
Had dit beschreven gestaan op een plaatsbeschrijving , ja . Nu kan de huurder claimen dat keuken van hem is .
Voor de vrederechter hebt u een zeer kleine kans , als keuken zou verdwenen zijn ( en P.V. diefstal is opgemaakt ) .

U mag er echter van uitgaan dat huurder de huurwetgeving beter zal kennen dan u , en dat uw kansen zeer klein zullen zijn .
Bij niet registratie van contract is huurder niet verplicht een opzegperiode te respecteren ( alhoewel huurcontract nog NIET opgezegd is ) .
Zonder plaatsbeschrijving kunt u ook geen enkele huurschade eisen .

Om huurder aan te schrijven , is het laatst bekende adres voldoende ( we nemen aan dat zijn domicilie op het huurpand stond ) .
Indien een ander adres bekend bij de gemeente , kunt u een aangetekende sturen naar zijn huidig domicilie , zo niet naar het huuradres .
Tegelijk stuurt u per gewone post , en verwijst in deze brieven naar elkaar . Aangetekende die terugkomt GESLOTEN bewaren .

Wat eventueel in uw voordeel zou kunnen zijn ( maar daarvoor zult u zeker een advocaat nodig hebben ) .
Indien een geschreven huurovereenkomst , MET een vooropgestelde huurprijs , is huurder verplicht deze huurprijs te betalen .
Tenzij hij zou kunnen aantonen dat huurvermindering werd toegestaan voor de keuken .
In dit geval is dit een aanwijzing dat keuken NIET toebehoort aan huurder . ( aangezien huurgeld compensatie ) .

U dient de huurder aangetekend in gebreke te stellen voor het niet betalen van huurgeld .
Als kan bewezen worden dat huurder niet meer gedomicilieerd is in pand ,
kunt u ( uitsluitend ) via de vrederechter vragen het huurcontract te laten ontbinden .
Afhankelijk van al het bovenstaande ( en eventueel hier nog onbekende feiten ) kunt u schadevergoeding vragen .
Of die zal toegekend worden is een andere zaak , en zal ook afhangen van de argumentatie van de huurder .
De kans is evenwel groter dat u zult kunnen beschikken over het appartement , en aldus opnieuw verhuren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”