Ik heb weer problemen met één van mijn "geërfde" verhuurkontrakten.
Een huurder (huurder geworden ingevolge overlijden van zijn ouders) heeft zijn huurkontrakt opgezegd en heeft intussen het appartement verlaten (na plaatsbeschrijving).
Aangezien er geen huurschade is moet ik de waarborg terugbetalen. In het huurkontrakt dat de oorspronkelijke huurder met wijlen mijn vader had afgesloten in 1987 staat vermeld dat de huurwaarborg rente zal opbrengen. Daarom heb ik vanaf 1987 samengestelde intrest berekend op de huurwaarborg en die totale som overgemaakt aan de voormalige huurder.
Maar nu komt de huurder aandraven met een tweede huurkontrakt voor hetzelfde appartement dat zou getekend zijn in 1974 (!) en eist hij intrest niet vanaf 1987 maar wel vanaf 1974!!!! In de archieven van mijn vader vind ik enkel het huurkontrakt terug van 1987. Ik kan enkel gissen dat een kontrakt van 1974 in 1987 werd tenietgedaan (de reden daarvoor is mij totaal onbekend) en - vermoedelijk in onderlinge overeenstemming met de huurder- vervangen door een nieuw kontrakt dat aanving in januari 1987.
Het oude huurkontrakt is onbekend bij registratie.
Ik veronderstel dat ik op deze eisen niet moet ingaan en dat men er kan vanuit gaan dat alle verbintenissen welke zouden voortgevloeid zijn uit hoofde van het oude huurkontrakt destijds werden gehonoreerd bij het einde van dat kontrakt en de vervanging ervan door het huidige kontrakt?
Ik ken de inhoud niet van dat oude huurkontrakt. De huurder heeft me enkel een kwitantie getoond getekend door mijn vader in 1974, waarvan de huurder beweert dat het een kwitantie is voor de huurwaarborg. De huurder kan niet bewijzen dat de huurwaarborg die vermeld is in het kontrakt van 1987 daadwerkelijk door hem werd gestort, hij zegt dat het de oude waarborg is van in 1974 die gewoon is blijven doorlopen (dat zou best zo kunnen zijn maar al de betrokkenen van destijds zijn intussen overleden, ik kan het dus niet meer vragen). Het bedrag op de oude kwitantie van 1974 is wel gelijk aan het bedrag van de huurwaarborg vermeld in het kontrakt van 1987.
Bottom line: klopt het dat enkel het huidige kontrakt telt en ik me daar moet op baseren voor de berekening van de verschuldigde intresten aangezien vorderingen mbt huurwaarborg verjaren na 10 jaar (waardoor het oude huurkontrakt dat 25 jaar geleden werd beëindigd van geen tel meer is)?