Huurcontract van 1 jaar opzeggen?

Andi
Topic Starter

Huurcontract van 1 jaar opzeggen?

#1 , 10 okt 2012 20:13

Hallo,

Ik wil mijn huurcontract van 1 jaar opzeggen maar ik ben een beetje te laat, nu vraag ik me af wanneer ik ten vroegste de woning kan verlaten. In mijn contract staat het volgende in:

"De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van één jaar, die ingaat op 1 januari
2012 en verstrijkt op 31 december 2012.
De overeenkomst verstrijkt op het einde van de overeengekomen periode door middel van een
opzegging die de ene of andere partij ten minste drie maanden op voorhand betekent.

De huurovereenkomst kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden
(behoudens indexatie van de huurprijs), worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur
langer dan drie jaar mag zijn.

Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de Huurder het goed
blijft bewonen zonder verzet van de Verhuurder, de huurovereenkomst geacht te zijn
aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke
huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden. In dat geval blijven de huurprijs
en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten
huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de indexatie en
eventuele herziening van de huurprijs."

Kan ik mijn contract eind oktober opzeggen zodat ik de woning eind februari kan verlaten?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Andi op 10 okt 2012 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2012 20:25

Op 1 januari 2013 zal er een nieuwe huur van 1 jaar zijn ingegaan. Dit is ook maar op te zeggen volgens de vastgestelde voorwaarden, dus tegen eind september 2013 3 maanden opzeg geven om er tegen 31 december uit te gaan.
Tenzij minnelijk met de verhuurder overeen te komen is er voorlopig geen andere manier om op te zeggen.

Andi
Topic Starter

#3 , 10 okt 2012 20:44

Op 1 januari 2013 zal er een nieuwe huur van 1 jaar zijn ingegaan. Dit is ook maar op te zeggen volgens de vastgestelde voorwaarden, dus tegen eind september 2013 3 maanden opzeg geven om er tegen 31 december uit te gaan.
Tenzij minnelijk met de verhuurder overeen te komen is er voorlopig geen andere manier om op te zeggen.

Als ik op de vervaldatum van de huurcontract de woning verlaat, moet ik een bepaalde vergoeding betalen?

Reclame

Oude Belg

#4 , 10 okt 2012 22:10

Op 1 januari 2013 zal er een nieuwe huur van 1 jaar zijn ingegaan.
Neen :
Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de Huurder het goed
blijft bewonen zonder verzet van de Verhuurder, de huurovereenkomst geacht te zijn
aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke
huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden. In dat geval blijven de huurprijs
en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten
huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de indexatie en
De huur gaat over in een 3-6-9, en de huurder zit in het tweede jaar. Drie maanden vooropzeg dus, en een schadevergoeding gelijk aan twee maanden huur. U had uw huur kunnen opzeggen, voor 1 oktober.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#5 , 10 okt 2012 23:01

Zie Oude Belg. Kijk eens na bij het lokale registratiekantoor of uw huurcontract werd geregistreerd? Vraag dit niet aan uw verhuurder.

sloeberken

#6 , 10 okt 2012 23:19

Een huurcontact geregistreed of niet is niet opzegbaar, niemand heeft een wettelijk opzeg gegeven dus is het terug verleng voor 1 jaar en pas opzegbaar eind september 2013 3 maanden opzeg geven om er tegen 31 december uit te gaan. wel min 3 werkdagen voor eind september of met getekend akkoord van verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#7 , 11 okt 2012 07:43

Een huurcontact geregistreed of niet is niet opzegbaar, niemand heeft een wettelijk opzeg gegeven dus is het terug verleng voor 1 jaar en pas opzegbaar eind september 2013 3 maanden opzeg geven om er tegen 31 december uit te gaan. wel min 3 werkdagen voor eind september of met getekend akkoord van verhuurder.
Niet waar. Ik citeer het contract :
"Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de Huurder het goed
Het wordt dus een 3-6-9. Geregistreerd : zie mijn voorgaande post. Niet geregistreerd : steeds opzegbaar (opzegtermijn van 1 dag is voldoende), geen schadevergoeding.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#8 , 11 okt 2012 08:17

Sloeberken, lees art 3 Paragraaf 6 woninghuurwet eens dringend na, een huurcontract van bepaalde duur kan niet stilzwijgend verlengd worden met een ander contract van bepaalde duur voor dezelfde termijn! Integendeel de wet stemt haarscherp dat een huu contract van bepaalde duur slechts eenmaal verlengd mag worden, dat de totaalperiode niet langer mag zijn dan drie jaar, dat bij gebrek aan een reguliere opzeg of wettige verlenging het contract automatisch een negenjarig contract wordt met ingangsdatum deze van het contract van bepaalde duur.

Bovendien maakt art 12 van dezelfde wet het artikel ook nog eens van dwingend recht, er kan in een contract dus niet van afgeweken worden!

Dat maakt dat de registratie WEL van wezenlijk belang is voor de huurder, het bepaalt immers of hij in het tweede jaar van zijn contract een schadevergoeding verschuldigd is of niet en welke de opzegtermijn is die hij moet geven.

Terug naar “Huren”