achterdoorgang en afsluiting weg

Kelly_pl
Topic Starter

achterdoorgang en afsluiting weg

#1 , 18 sep 2012 10:41

Wij hebben een rijwoning gehuurd die bij ingang van het contract een doorgang had die achter het huis liep. Zo kwamen we uit op de oprit van de buren die volgens de verhuurder ook gedeeltelijk bij deze woning hoort, is ook bevestigd door andere mensen die in onze rij wonen maar zelf hebben beslist om hun doorgang dicht te maken.
We hebben dan ook dit huis gekozen uit nog enkele andere rijwoningen omdat we met fietsen, vuilzakken,... niet door het huis hoefden. Toen we hier ongeveer een jaar woonden is het huis van de buren (waarlangs de achterdoorgang liep) verkocht en is de achterdoorgang weg genomen. Nu zijn we dus verplicht om toch met alle vuile dingen opnieuw door het huis te gaan.
Ook is de omheining die bestond uit muren weggehaald door de nieuwe buur en hebben we zelf een goedkope omheining geplaatst omdat de buur blijkbaar vond dat we wel "even" (intussen al meer dan twee jaar) zonder omheining kunnen. We hebben honden, dus een goede omheining was bij onze keuze ook een zeer belangrijk punt geweest.
Volgens de verhuurder en ook enkele buren die in onze rij wonen is deze doorgang vastgelegd in de plannen van het huis, volgens de nieuwe buren staat er niets over deze doorgang genoteerd.

Dus eigenlijk zijn de 2 dingen die wij bij onze keuze toch wel belangrijk vonden weg genomen. Wie hier in de fout is gegaan weet ik niet want ik weet niet wie liegt over deze doorgang. Maar 3 tegen 1 verteld toch al redelijk wat denk ik.

Kunnen wij zelf bij stedenbouw nagaan of deze doorgang inderdaad is vastgelegd en indien dit zo is, kunnen wij dan van de verhuurder eisen om ervoor te zorgen dat deze doorgang er terug komt? Want nu is het probleem dus dat wij telkens onze fietsen over de omheining moeten dragen omdat het onmogelijk is om met een fiets door de keuken te geraken tenzij we telkens onze kasten verplaatsen (zeer kleine keuken en de hoek van 1 van de kasten komt voorbij het deurgat). Als de verbouwingen van de buur gedaan zijn en hij komt hier wonen, kunnen we dus langs geen kant meer weg met onze fietsen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 sep 2012 11:07

eerst en vooral: aan de eigenaar van je woning vragen of de erfdienstbaarheid (recht van doorgang langs achteroprit) ook in zijn verkoopsakte vermeld staat; dàt is de regel die geldt.
zo ja: dan zijn de eigenaars die de doorgang verhinderd hebben in fout.
- anderzijds kunnen de nieuwe eigenaars de erfdienstbaarheid: recht van doorgang bij de vrederechter vragen om te schrappen als blijkt dat je langs de voorzijde van je huis weg kan (ongeacht het ongemak met fietsen door de keuken te moeten)
- Maar dan nog had de nieuwe eigenaar dit eerst moeten aankaarten met je huiseigenaar en (als hij daar niet mee akkoord was) dit bij de vrederechter aanvatten.

-De muur: ook vragen aan je huiseigenaar of dit een gemeenschappelijke afsluiting was. Als dit het geval is, had de buur dit niet zonder gezamelijk overleg met je huiseigenaar mogen afbreken. Maar dan moet je huiseigenaar de buur ter verantwoording oproepen.
Jij als huurder derft nu wel een aantal voordelen van de huurwoning die wél aanwezig waren bij de aanvang van het huurcontract: de achteruitgang, een goede muur rond je tuin (voor de honden) . Hiermee kan je je huiseigenaar motiveren dat hij deze dingen opneemt en recht laat zetten met de buren.

Kelly_pl
Topic Starter

#3 , 18 sep 2012 11:16

Volgens de verhuurder staat de doorgang inderdaad vermeld in de akte, ook andere mensen uit deze rij woningen beweren dat deze doorgang in hun akte is opgenomen en dat deze dus wel moet blijven maar eventueel wel verplaatst mag worden.

Volgens de verhuurder was de muur gemeenschappelijk (stond op de scheiding van de 2 woningen) maar volgens de nieuwe eigenaar is het niet voldoende bewijs dat de muur op de scheiding stond.

Reclame

eylis

#4 , 18 sep 2012 11:26

ok, dan zal de eigenaar van je woning de nieuwe eigenaars in gebreke moeten stellen.
- herstel van recht van doorgang
- herstel gemeenschappelijke muur;

Het is wel je huiseigenaar die dit in gang moet zetten, misschien kan je hem hiertoe wel motiveren met het feit dat je voor de huurprijs niet hetzelfde huurgenot krijgt dan voorheen...

Kelly_pl
Topic Starter

#5 , 18 sep 2012 11:38

Ik vrees dat dit niet echt een mogelijkheid zal zijn. Ik heb de verhuurder al meermaals aangesproken over dit probleem en hij zegt wel dat dit niet zomaar kan, maar hij onderneemt zelf niets. Hij verwacht dat ik dit zou aankaarten bij de nieuwe buur, maar dit behoort volgens mij niet tot mijn taak als huurder.
De nieuwe buur gaat nu ook een aanvraag ingediend voor een aanbouw die voorbij de plaats waar de doorgang was vorzien zal komen en ik vermoed dat als de verhuurder hier niet op reageert dat de aanbouw er ook gewoon zal mogen gezet worden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2012 11:44

Je kan eventueel uw verhuurder voor de vrederechter dagen, en uw buur eveneens.
Uw verhuurder wegens een mingenot en eventueel huurvermindering, en uw gebuur voor het afschaffen van iets wat je huurde. en hij teniet heeft gedaan.

eylis

#7 , 18 sep 2012 11:44

laat aan je huiseigenaar weten dat je als huurder die stappen niet kan en zelfs niet MAG ondernemen. Nog een argument voor je huisbaas: de waarde van zijn goed daalt door deze inbreuken en jij kan eigenlijk voorstellen dat de huurprijs van de woning mindert omdat je huurcomfort ook vermindert.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 sep 2012 11:47

Spreekl af met de andere buren/eigenaars. zij hebben toch ook een waardevermindering van hun eigendom.

Vandebos

#9 , 18 sep 2012 11:53

Je kan op het lokale hypotheekkantoor alle koopaktes in kwestie doornemen, dus eveneens de koopakte van de woning die je huurt en deze van de woning van de overtredende buur. Raadplegen is gratis, indien nodig kan je tegen een kleine vergoeding een afschrift bekomen.

Zoals Mava stelt dien je verhuurder en buur onverwijld te dagen, de ene wegens mingenot en niet ingrijpen, de andere vanwege het zich toe-eigenen van rechten die hem niet toebehoren. Spreek af met andere buren/eigenaars en neem een advocaat in de arm.

Kelly_pl
Topic Starter

#10 , 26 sep 2012 17:06

Blijkbaar is de doorgang toch niet verplicht. Dus de buur mag deze dicht maken.
Dit wil dus zeggen dat wij niet langer gebruik kunnen en mogen maken van de doorgang die bij het ondertekenen van het contract door de eigenaar wel aanwezig was en waarvan we volgens de verhuurder gebruik konden maken.
Ook de muur op de scheiding zou alleen van de buren geweest zijn. Dit waren vroeger stallen/hokken die door de vroegere eigenaars werden geplaatst. Dus ook de muur mocht afgebroken worden zonder toestemming.
Dus ik vermoed dat het nu aan onze huisbaas is om voor een nieuwe afsluiting te zorgen?

En wat nu met de achterdoorgang? Deze was voor ons erg belangrijk omdat we onmogelijk met fietsen door het huis kunnen (te smalle doorgang in de keuken). Dit betekend dus dat wij nu langs geen enkele weg onze fietsen nog naar buiten kunnen brengen tenzij we een deel van de keuken weghalen. Dit is voor ons dus een erg groot ongemak. Kunnen we hiervoor huurvermindering aanvragen?

Er is ook geen garage of plaats voor het huis (huis paalt vlak tegen de straat) waar we de fietsen kunnen zetten. Dus de fietsen staan nu in het tuinhok achteraan de woning waar we er dus niet meer mee weg kunnen.

sloeberken

#11 , 26 sep 2012 20:48

Als je met geen fiets door de keuken kunt te smal is die keuken wettelijk niet in orde kwa afmetingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kelly_pl
Topic Starter

#12 , 27 sep 2012 00:15

Ik wist niet dat er ook iets bestond als een wet over de afmetingen.
Kan ik online ergens iets terug vinden over deze afmetingen?

Het is zo dat de keuken een scheve hoek heeft dit was vroeger een schouw en dient nu als afvoer van de dampkap.
Daardoor is er een kastje dat voorbij de deuropening komt waardoor de volledige deuropening niet meer gebruikt kan worden.
We hebben geen optie om dit kastje te verplaatsen (zeer kleine en slecht ingerichte keuken) en het kastje wegnemen is ook niet meteen een optie omdat dit behalve de kast met de spoelbak de enige kast is hier in de keuken. Dus als we deze kast weg zouden nemen hebben we onvoldoende opbergruimte en ook geen plaats meer om ons elektrisch opbouwfornuis te plaatsen. Ook een gewoon fornuis plaatsen ipv het kastje zou hetzelfde probleem geven.

Doordat de keuken zo klein is is het ook onmogelijk om de keuken anders in te richten tenzij we onze wasmachine verplaatsen, maar dit is ook niet mogelijk doordat er enkel in de keuken een aansluiting en afvoer voorzien is en omdat dit een zeer kleine arbeiderswoning is is er ook in een andere ruimte geen plaats.

Dus we kunnen hier niet echt veel veranderen tenzij we echt een keuken op maat zouden laten maken, maar dit vind ik persoonlijk een te grote kost om uit te voeren in een huurhuis waar we nog ongeveer 3 jaar zouden blijven.

freelance

#13 , 27 sep 2012 02:53

Volgens de verhuurder staat de doorgang inderdaad vermeld in de akte, ook andere mensen uit deze rij woningen beweren dat deze doorgang in hun akte is opgenomen en dat deze dus wel moet blijven maar eventueel wel verplaatst mag worden.

Volgens de verhuurder was de muur gemeenschappelijk (stond op de scheiding van de 2 woningen) maar volgens de nieuwe eigenaar is het niet voldoende bewijs dat de muur op de scheiding stond.
Wat zegt de koopakte op het hypotheekkantoor ?
Ergens is er toch iemand ( of meerdere) die niet goed weet of er al dan niet een doorgang opgenomen is ( eigenaar , buren , nieuwe buur ....)
Zonder doorgang hebt u idd. problemen met de fietsen , maar of dit een wettelijke reden is om huurvermindering te vragen ?
Blijkbaar is de kwestie van de doorgang alleen mondeling toegezegd door verhuurder
Als de doorgang effectief deel uitmaakt ( uitgemaakt heeft )van de woning , of hetzij als oorspronkelijke erfdienstbaarheid , moet dit kunnen afgedwongen worden .
En wat wordt bedoeld met : " ...en dat deze dus wel moet blijven maar eventueel wel verplaatst mag worden . " ( uw post 18 sept.).

Verder zijn er geen minimum oppervlaktes verplicht voor een keuken , WEL een minimum hoogte van 2.20 en een totale oppervlakte van 18 m2 , minimaal , voor woon, keuken en slaapkamer SAMEN .
zie hiervoor : http://www.wonenvlaanderen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron

#14 , 27 sep 2012 07:58

Dit is maar een kleine oplossing, maar:

Je zou wel kunnen vragen om een ring of iets dergelijks in de voorgevel te laten verankeren door de verhuurder. In Mechelen heb ik al vrij veel dergelijke zaken opgemerkt, waarbij de bewoners deze haak gebruiken om hun fietsen aan vast te maken 'snachts zodat ze 'sochtends snel kunnen vertrekken. Dit is natuurlijk alleen mogelijk indien dit de doorgang op het voetpad niet te veel hindert... anders zou je daar nog problemen mee kunnen krijgen.

Kelly_pl
Topic Starter

#15 , 27 sep 2012 09:42

Wat zegt de koopakte op het hypotheekkantoor ?
Ergens is er toch iemand ( of meerdere) die niet goed weet of er al dan niet een doorgang opgenomen is ( eigenaar , buren , nieuwe buur ....)
Zonder doorgang hebt u idd. problemen met de fietsen , maar of dit een wettelijke reden is om huurvermindering te vragen ?
Blijkbaar is de kwestie van de doorgang alleen mondeling toegezegd door verhuurder
Als de doorgang effectief deel uitmaakt ( uitgemaakt heeft )van de woning , of hetzij als oorspronkelijke erfdienstbaarheid , moet dit kunnen afgedwongen worden .
En wat wordt bedoeld met : " ...en dat deze dus wel moet blijven maar eventueel wel verplaatst mag worden . " ( uw post 18 sept.).
Voor de koopakte gaat mijn vriend proberen om morgen naar het hypotheekkantoor te gaan. Blijkbaar is die doorgang vroeger gewoon een afspraak geweest met de vorige eigenaars van het aanpalende huis (dit werd mij verteld door de persoon die het laatste huis in de rij bewoond. En met "deze moet wel blijven maar eventueel verplaatst mag worden" bedoel ik dat de doorgang volgens andere buren wel aanwezig moet blijven maar ipv meteen achter het huis ook aan het einde van de tuin mag worden voorzien.

Je zou wel kunnen vragen om een ring of iets dergelijks in de voorgevel te laten verankeren door de verhuurder. In Mechelen heb ik al vrij veel dergelijke zaken opgemerkt, waarbij de bewoners deze haak gebruiken om hun fietsen aan vast te maken 'snachts zodat ze 'sochtends snel kunnen vertrekken. Dit is natuurlijk alleen mogelijk indien dit de doorgang op het voetpad niet te veel hindert... anders zou je daar nog problemen mee kunnen krijgen.

Dit hebben we inderdaad overwogen, maar de huisbaas wil dit niet. Eigenlijk zouden we ook niets tegen de gevel mogen zetten, want de gevel paalt meteen aan de straat (geen voetpad). Dus de fietsen zouden dan op de rijbaan staan en de straat is hier zo smal dat we dan ongetwijfeld het verkeer zouden hinderen.

Terug naar “Huren”