Als je als huurder verwacht een goed te kunnen in gebruik nemen met neerlegging van een waarborg die in het beste geval minder dan 2% van de waarde van dat goed vertegenwoordigt mag je er vergif op innemen dat een "vrijwillig" volledig ingevulde infofiche één van de basisvoorwaarden is om in aanmerking genomen te worden.
Rechtbanken zouden dan niet vol zitten met slechte betalers, als een vragenlijst, een loonfiche een 'garantie' is ?, niet ?
Wat gaan ze nu doen met het te.nr. van de werkgever ? Daar naartoe bellen ? en dan ?
Sommigen denken te mogen beslissen over andermens leven omdat ze iets*vrijwillig* iets verhuren. 't forum staat hier vol.
Ik zou die vragenlijst kunnen invullen, zoals Johan schreef, wat de verhuurder graag wil horen natuurlijk.
Maar ik ga dat -principieel- niet doen. Ze hebben geen zaken met mijn persoonlijk leven, en hoeveel ik verdien als zelfstandige. Ik zoek verder om iets te kopen, komt me uiteindelijk financiëel beter uit, maar ik ga eens proberen te antwoorden dat ik bereid ben één jaar vooruit te betalen,....een betere garantie hebben ze niet ? Of toch ?
Elke slechte betaler die je kan uitsluiten is er één minder waarvoor je naar het vredegerecht dient te snappen. Het is geen kwestie van garantie, de infofiche geeft een aanvullend beeld van de kandidaat. Wat betreft de informatie werkgever? 70% van de werkgevers geeft een eerlijk antwoord als je hen belt en je vriendelijk uitlegt dat X van jou een woning wenst te huren, dat je absoluut niet geïnteresseerd bent in zijn financiële gegevens doch dat je enkel wil horen of X volgens hem met zijn loon in staat is een pand van € xxx per maand met gemiddelde kosten van € yyy te huren.
Als je 1 slechte huurder op 7 kan uitsluiten blijven er slechts zes over...
UHU, UHU ?
Ik kan niet volgen hoor. Enerzijds zeg je dat het niet gaat om een garantie, om af te sluiten dat je hiermee 1 slechte huurder kan uitsluiten ?
Aanvullend beeld ? Met te vragen naar iemands werkgever, gegevens vroegere huisbaas, etc... dat een 'aanvullend' beeld ? Mijn hobby's interesseren hen niet ? Mijn eetgewoonten ofzo,...
Als ik sommige topics lees, zijn huurders natuurlijke de slechte, ze *moeten* de vaatwasmachine gebruiken, ze *moeten* de cv laten aanstaan om de rotte leidingen te beschermen,... bel daar naartoe en uiteraard zal die zeggen dat het een slechte huurder was omdat die niet wou dansen naar diens pijpen.
Die vragen zijn erover, bovendien geven ze een garantie tot niets.
Mijn ervaring is, dat ik meer ambras heb met rijkere klanten in plastron om mijn facturen te laten betalen, dan door gewone menskens, die met hun centjes al afkomen, zonder ik ook maar iets heb gedaan.