bezichtiging huurappartement

ch1984
Topic Starter

bezichtiging huurappartement

#1 , 26 aug 2011 23:45

Beste forumleden ,

Wij hebben ons huurcontrzct opgezegd. De verhuurder heeft de opzegtermijn bevestigd en wil nu nieuwe huurders het pand laten bezichtigen. Hij wik dit doen op werkdagen tss 9 en 18u na afspraak welliswaar, Wij werken beiden full time in brussel en het pand is in antwerpen en zijn in de week nooit voor 18u thuis..Wij gaan hier uiteraard geen vrij af voor nemen. Daarom willen we na kantooruren of zaterdag voorstellen. Kan de verhuurder 'eisen' dat wij ons toch beschikbaar stellen na afspraak? Hoe pakken we dit best aan?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2011 00:04

Wat staat er in het huurcontract?
U kan perfect voorstellen één avond en de zaterdagvoormiddag.
Twee contactmogelijkheden lijken me wel minimaal.
Ofwel is het idd steeds op afspraak op eender welke dag eventueel na 19 uur....
Indien geen akkoord zal de vrederechter moeten beslissen.
Het is beter dat u met redelijke uren en dagen naar de vrederechter kan gaan.
Stuur uw verhuurder een mail /brief met uw voorstel.

JohnD

#3 , 27 aug 2011 00:04

Het is gebruikelijk en aan de hand van jurisprudentie bewijsbaar dat een verhuurder bij opzeg het recht heeft van u bezoekrecht voor aspirant huurders te eisen gaande van 2x3u of 3x2u per week. er mag een w.e. dag bij zijn maar ik denk niet dat een verhuurder hoeft te aanvaarden dat zijn aspirant huurders het pand enkel en alleen tijdens het w.e. kunnen bezichtigen.

Indien er geen akkoord tussen de partijen kan geschieden zal de verhuurder nr. de vederechter kunnen stappen en waarschijnlijk in het gelijk worden gesteld.

Stel uw verhuurder 1 x 3h tijdens het w.e. voor en 1x 3h tijdens de week.

Dat u in de week nooit voor 18h thuis bent is uw verhuurder zijn zaak niet. Desnoods neemt u maar verlof voor die 3 uren, want je kan aspirant huurders niet vragen om enkel na 18h het pand te mogen bezichtigen, ookal omdat het binnenkort rond die tijd donker word.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

JohnD

#4 , 27 aug 2011 00:08

eender welke dag eventueel na 19 uur....
Moest ik verhuurder zijn zou ik dat niet aanvaarden, en als aspirant huurder zou ik wel een woning graag bezichtigen bij klaarlichte dag.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

ch1984
Topic Starter

#5 , 27 aug 2011 00:15

eender welke dag eventueel na 19 uur....
Moest ik verhuurder zijn zou ik dat niet aanvaarden, en als aspirant huurder zou ik wel een woning graag bezichtigen bij klaarlichte dag.
Bedankt vr jullie antwoorden!

3u per week verlof nemen is een halve dag per week, maal 3 maanden opzeg maximaal is 6 verlofdagen enkel hiervoor. Lijkt me nogal absurd? Ik ga een avond na 18u voorstellen en zaterdag voormiddag.

We zijn nog heel correct geweest daar het contract nt geregistreerd is..

JohnD

#6 , 27 aug 2011 00:45

Ik weet het maar stel aan je verhuurder dan een zaterdag voormiddag en een zaterdag namiddag voor telkens 3h. Ik weet dat het natuurlijk veel is. Ik bedoel maar dat als je verhuurder voet bij stek houden nr. de vrederechter zou stappen hij wel gedaan zou kunnen krijgen dat daar 3u in de week bijzit bij die bezoekuren. Als hij natuurlijk akkoord is voor een zaterdag en in de week na 18h heb je geen probleem.

mava105

#7 , 27 aug 2011 11:38

Ben ervoor om tijdens de week na 19 uur te laten bezichtigen. Een kandidaat huurder die tijd heeft om tijdens de werkuren te komen kijken, heeft waarschijnlijk geen werk, en is dan ook weer geen ideale huurder. Ik weet dat ik hiermee waarschijnlijk tegen iemand zijn schenen zal rijden, maar dat is mijn mening.

JohnD

#8 , 27 aug 2011 12:54

Een kandidaat huurder die tijd heeft om tijdens de werkuren te komen kijken, heeft waarschijnlijk geen werk, en is dan ook weer geen ideale huurder. Ik weet dat ik hiermee waarschijnlijk tegen iemand zijn schenen zal rijden, maar dat is mijn mening.
Grappig, maar je vergeet wel dat die 9 to 5 'ers meestal bedienden zijn of mensen met een normale dagtaak en zeker niet zoveel verdienen dan shiftwerkers met al de compensaties eraan verbonden. En die kunnen wel of niet tijdens die zgz. normale werkuren komen kijken. En een verhuurder die zijn woning enkel wil laten bekijken als het donker is buiten heeft wel een en ander te verbergen.

pukje

#9 , 27 aug 2011 13:05

Ik vraag mij af of zo een regel in het huur contract wel wettig is i.v.m.
onschendbaarheid van de woning zoals in de grondwet omschreven is.

m.a.w. alleen mensen toelaten als het de bewoner schikt

Art. 15

De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

Art. 22

Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden door de wet bepaald.

De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen de bescherming van dat recht.

dus alleen de wet bepaald niet een overeenkomst
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#10 , 27 aug 2011 14:48

in feite zeer eenvoudig:

Iedere huurovereenkomst bevat een clausule die al dan niet gedetailleerd deze bezoekperiodes regelt. Deze vormt in feite een gemeenschappelijke overeenkomst tussen huurder en eigenaar waarbij de huurder contractueel en met instemming afstand doet van zijn recht op art 15.

Niet naleven van de overeenkomst zal door de vrederechter op 2 wijzes worden afgedwongen:

Deze bepaalt bij uitvoerbaar verklaard vonnis de periodes dat het pand door de kandidaten met vertegenwoordiger (immomakelaar of eigenaar) bezoekbaar MOET zijn.
Deze bepaalt bij uitvoerbaar verklaard vonnis de dwangsom voor ieder vastgesteld bezoek dat door de huurder werd veroorzaakt (lees als dwangsom + kosten vaststelling).

Trouwens door het niet toelaten van bezoek stelt de huurder zich bloot aan financiële repercussies door derving van inkomsten van de verhuurder. Artikel 15 mag dan wel een grote garantie zijn voor woonrecht, ze stelt u niet vrij van de financiële gevolgen die uw keuze veroorzaakt. U mag drie maal raden tot wie de verhuurder zich zal wenden voor de maanden dat het pand leegstaat en op wie de vrederechter én later de hogere rechtbanken zich zullen wenden om de geleden schade te verhalen...

pukje

#11 , 27 aug 2011 15:16

in feite zeer eenvoudig:

Iedere huurovereenkomst bevat een clausule die al dan niet gedetailleerd deze bezoekperiodes regelt. Deze vormt in feite een gemeenschappelijke overeenkomst tussen huurder en eigenaar waarbij de huurder contractueel en met instemming afstand doet van zijn recht op art 15.
fatsoen: huurder dient mee te werken zodat verhuurder geen onnodige schade loopt bij
wederverhuur of verkoop.

grondwet kan niet buiten werking gesteld worden zelfs de wetgever kan dat niet ,de grondwet
kan wel aangepast worden maar daar hangen zware eisen aan vast.

verder moet overwogen worden wie meer schade loopt huurder of verhuurder
huurder moet b.v. onbetaald verlof nemen of vakantie annuleren omdat verhuurder perse
dan wil komen

Vandebos

#12 , 27 aug 2011 15:29

Een gemeenschappelijk akkoord kan niet eenzijdig verbroken worden zonder repercussies, zeker als dit contractueel wordt vastgelegd.

Overwegen wie de zwaarste schade lijdt heeft hier gen z** me te maken, het respecteren van gemaakte overeenkomsten wel.

Maar ik ben ervan overtuigd dat niemand hier er weer maar eens in zal slagen tot uw realiteit door te dringen.

pukje

#13 , 27 aug 2011 16:07

Een gemeenschappelijk akkoord kan niet eenzijdig verbroken worden zonder repercussies, zeker als dit contractueel wordt vastgelegd.

Overwegen wie de zwaarste schade lijdt heeft hier gen z** me te maken, het respecteren van gemaakte overeenkomsten wel.

Maar ik ben ervan overtuigd dat niemand hier er weer maar eens in zal slagen tot uw realiteit door te dringen.
een evenwichtige gedachten wisseling is blijkbaar hier moeilijk zonder
mensen op de tenen te trappen .
de meeste huurcontracten hebben regels die volgens de bindende huurwetten
niet toegestaan zijn denk maar aan opzeg termijnen en huisvrede breuken van verhuurders.

het recht van huurder op privacy woongenot wooncode telt niet
een verhuurder die b.v. iedere maand voor het vrede gerecht ligt i.v.m. met een
conflict vind ik niet normaal

De wetgever heeft niet voor niets de huurder als beschermde partij betitelt voor de huurwetten

mava105

#14 , 27 aug 2011 16:43

[quote="pukje"]wooncode
Hier zijn we weer.
OVERbeschermde partij

ch1984
Topic Starter

#15 , 27 aug 2011 16:54

De verhuurder heeft een maand in de opzegperiode gewacht om een brief te sturen. Binnen 2 weken zijn we 2 weken met verlof. Kan de verhuurder eisen dat wij de sleutels bij familie of vrienden laten? De overeenkomst is nl enkel tussen ons en verhuurder..? Bovendien zijn familie en vrienden niet woonachtig in de buurt en hebben zij zelf ook hun bezigheden.,

We gaaan wel een week vroeger uit het appartement gaan.. Dit is ook een tegemoetkoming van ons..

Wat denken jullie?

Terug naar “Huren”