Kosten makelaar betalen bij beëindiging huurcontract

cimarose
Topic Starter

Kosten makelaar betalen bij beëindiging huurcontract

#1 , 29 mar 2011 12:34

Beste mensen, Ik heb een 1-jarig huurcontract wat ik voortijdig beëindig. Dit contract heb ik enige maanden geleden met 1 jaar verlengd onder dezelfde voorwaarden als bij het eerste contract.
Volgens het contract kan ik dit in het lopend jaar niet beëindigen en bij ontstentenis hiervan, wordt zij automatisch omgezet in een standaardhuur met als aanvangsdatum de begindatum van 1 1/2 jaar geleden.
Ik ben dan verplicht 2 maanden huur ofwel de borg die ik betaald heb te voldoen aan verhuurder.
De verhuurder heeft als intermediair een makelaars kantoor. Het huis staat nu 1 week te huur en er hebben zich inmiddels nieuwe huurders gemeld.
De verhuurder heeft mij gezegd dat ik nu geen twee maanden huur extra verschuldigd ben.
De makelaar die bij het gesprek aanwezig was zei echter dat ik wel moet opdraaien voor de kosten die de verhuurder maakt om opnieuw te adverteren, en de kosten die de makelaar heeft voor het opnieuw opstellen van een nieuw huurcontract voor de nieuwe bewoners.
Dit komt overeen met 1 maand huur zoals de makelaar stelde.
Er zijn echter geen foto's gemaakt van het pand. Met het pand is niet geadverteerd op internet door de makelaar. Het enige wat is uitgevoerd is een plakkaat ophangen op mijn raam.

Kortom: Is men verplicht als huurder op te draaien voor de kosten die de makelaar maakt voor het opnieuw verhuren cq adverteren van de woning als de huur met tevredenheid van de verhuurder wordt opgezegd?

Alvast heel veel dank voor uw antwoord!

Jacob/Cimarose

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 mar 2011 12:40

De verhuurder kan ook gewoon eisen dat u het contract uitdoet of de klassieke drie maanden opzeg en drie maanden verbrekingsvergoeding eisen zoals een vrederechter in een dergelijk geding meestal uitspreekt.

Het immokantoor heeft een nieuwe huurder gevonden. De prijs voor het vinden van een huurder is meestal equivalent aan 1 maand huur ongeacht de wijze waarop het kantoor deze vindt. Dat de verhuurder deze kost aan u doorrekent gelet op het feit dat u diegene bent die het contract vroegtijdig heeft verbroken lijkt me normaal.

Mi. komt u er spotgoedkoop van af. ik zou daar niet teveel misbaar rond maken.

cimarose
Topic Starter

#3 , 29 mar 2011 13:23

Geachte,
Ik heb vergeten te vermelden dat ik wel de drie maanden opzeg in acht neem.
Omdat het gaat om het 2e jaar en het wordt omgezet in een standaardhuur van 3 jaar, zou ik dus 2 maanden verbrekingsvergoeding moeten betalen.
Echter ik begrijp wat u schrijft, het was slechts een vraag van een Hollander woonachtig in België die zulke rare toestanden niet gewend is.

Reclame

Vandebos

#4 , 29 mar 2011 13:36

De huurwetgeving in België is wat complexer:

Een contract van bepaalde mag nooit langer dan drie jaar duren. Datzelfde contract kan slechts éénmaal verlengd worden maar de gezamenlijke duur van beide mag die drie jaar niet overschrijden.
Indien één van beide partijen het contract niet wenst te verlengen dient deze minsten drie maanden voor het eindigen van het contract dit schriftelijk melden aan de andere partij. Indien geen van beide partijen deze actie onderneemt zal het contract van bepaalde duur van rechtswege bij het vervallen omgezet worden in een negenjarig contract dat geacht wordt gestart te zijn op de datum dat het eerste contract van bepaalde duur aanving.

Contracten van bepaalde duur worden geacht een absolute garantie te geven aan zowel huurder als verhuurder. Vanuit die optiek zijn er wettelijk geen opzegmogelijkheden voor dit type van contract voorzien. De Belgische vredegerechten aanvaarden tegenwoordig echter wel dat indien een contract van bepaalde duur opzegvoorwaarden zijn opgenomen waaruit duidelijk blijkt dat ze enkel en alleen kunnen slaan op een contract van bepaalde duur dat deze gerespecteerd dienen te worden door beide partijen.

Vandaar mijn antwoord. Uw contract is nog steeds een contract van bepaalde duur. De verhuurder had dus perfect kunnen eisen dat u het uitdeed. Enkel de kosten van de makelaar te dienen vergoeden is in dit geval dus wel een zeer gunstig wijze van opzeg.

Indien u een meer gerichte en complete uitleg van Belgische huurwet wenst kan u steeds in de link (ver)huurder in onderschrift het bestand "huurwet 0110.pdf" downloaden.

Terug naar “Huren”