Inbraak huurschade aangifte

bijzonder2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inbraak huurschade aangifte

#1 , 23 apr 2025 10:20

Hey,

ik verhuur twee appartementen.
recent is er een inbraak geweest bij 1.
Waarschijnlijk is de dader gekend.
Probleem: de huurder wil geen aangifte doen uit
vrees voor represailles van de mogelijke dader.
Dit brengt mij in een lastige situatie.
Want de voordeur werd beschadigd, en ik heb het PV nummer nodig van de politie voor mijn verzekering.
Het blijkt dat ik dit zelf niet kan aangeven als eigenaar bij de politie! Wat moet ik doen?

Dank!

lukasi

#2 , 23 apr 2025 10:27

kosten verhalen op huurder omdat deze weigert voor aangifte

bosprocureur

#3 , 23 apr 2025 11:43

En waarom zou u als eigenaar geen aangifte kunnen doen als er schade berokkend wordt aan uw eigendom?

Reclame

bijzonder2
Topic Starter

#4 , 23 apr 2025 12:32

Hey bosprocureur,

Tot mijn grote frustratie blijkt dat niet mogelijk te zijn.
Je mag me gerust ongelijk bewijzen.

Franciscus

#5 , 23 apr 2025 17:45

Er is dus nog geen aangifte gedaan door huurder.
Edoch de voordeur is van u dus ik kan perfect aangifte doen van die schade bij politie en dan bij uw verzekering.

Los van bovenstaande kan u ook als 3de persoon ook aangifte doen over feiten die u bekend zijn geworden ..

Wie bij politie heeft dat gezegd?

bijzonder2
Topic Starter

#6 , 24 apr 2025 16:10

Klopt, er is nog geen aangifte gedaan.
Volgens de politieinspecteur, kan ik enkel een melding doen, maar geen PV laten opstellen.

Franciscus

#7 , 24 apr 2025 17:51

Is in elk geval als er schade is aan deur (huis of appartement) - beschadiging (braak) aan voordeur.
Beschadigingen van landelijke of stedelijke afsluitingen is een correctioneel vervolgbaar feit.

justice speaker

#8 , 24 apr 2025 20:36

Een voordeur die rechtstreeks toegang geeft tot het appartement daar kan ik inkomen dat de inspecteur gelijk heeft. Maar een voordeur met een gang die toegang geeft tot verschillende appartementen dat is gemeenschappelijk zone en daar hebt u als eigenaar evenveel rechten zoals een huurder.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Franciscus

#9 , 24 apr 2025 22:56

In sommige appartementsgebouwen is zelfs de voordeur van een appartement als 'gemeen' beschouwd en als dusdanig opgenomen in de blokpolis

Los daarvan een voordeur van een appartement is de toegang tot een aparte woning.
Waarom zou die niet hetzelfde behandeld worden als een voordeur die op straatniveau uitkomt.

Het is evenmin aan de inspecteur om daar over te beslissen.
Eigenaar heeft door de (onbekende) feiten schade geleden door een (onbekende) derde die niet de huurder is.

Franciscus

#10 , 25 apr 2025 20:19

Eens navraag gedaan...er is geen enkele reden dat er geen PV zou opgesteld worden door politie.
Of de aangifte door huurder of eigenaar gebeurd is van geen belang.

KJ86

#11 , 25 apr 2025 22:57

Het is waarschijnlijk de manier waarop dat TS het verhaal gebracht heeft bij die politie-inspecteur. Als je tussen de regels van zijn originele post leest, weet hij dat het een afrekening is waarbij één van zijn huurders betrokken is. Een ex dat probeert binnen te geraken, drugsfeestjes, enz... Je kan het niet bedenken of het is al gebeurd. TS zal het wel weten!

In plaats van de rechtstreekse confrontatie probeert TS de schade te recupereren van zijn verzekering door te doen alsof die door een onbekende derde is aangebracht. Als later uit onderzoek blijkt dat het toch de huurder is, hetgeen TS eigenlijk al weet, zal het de verzekering zijn die het bedrag moet verhalen bij de huurder.

Dan is de vraag moet de inspecteur meegaan in het verhaal en een PV opstellen met halve informatie of TS wandelen sturen en hem behoeden van de verzekering op te lichten.

In mijn ogen is het zo simpel als dat lukasi aangeeft, de schade is aangericht door iemand uit de persoonlijke kring van de huurder en moet dus door de huurder vergoed worden.

bijzonder2
Topic Starter

#12 , 30 apr 2025 14:54

Hey KJ86,

Je kan goed tussen de regels lezen!
;)
Ik kan het natuurlijk niet bewijzen, maar na met de huurder gepraat te hebben heb ik wel enige 'vermoedens' Ik ga je niets concreet bevestigen, maar je geeft wel enkele goede voorbeelden.

Oké, als de aangifte niet lukt door de huurder, dan maar (weer) eens naar de vrederechter?

ps: het is idd de voordeur van het individuele appartement die ingebeukt is, niet de toegangsdeur v/h gebouw

father bis

#13 , 30 apr 2025 15:26

RECHTSBIJSTAND VERZEKERING ?
Verwijs ook naar #3 Bosprocureur : schakel uw makelaar in.

Franciscus

#14 , 30 apr 2025 19:10

Is het nu al aangegeven bij politie??

bijzonder2
Topic Starter

#15 , 01 mei 2025 19:53

Ik wil wel, maar ik mag niet. (heb ondertussen twee keer geprobeerd telkens bij een verschillende inspecteur)
Heb geen makelaar, ben maar een particuliere verhuurder.

De politieinspecteur gaf een ander voorbeeld; aanrijdschade aan een huurwoning.
De eigenaar zag dit, de huurder had het niet aangegeven. -> De eigenaar kon het niet aangeven.

Daar stond ik.
...

Terug naar “Huren”