laattijdige betaling huur

yeoldeinn
Topic Starter

laattijdige betaling huur

#1 , 03 mei 2009 13:36

Sinds april 2008 verhuur ik een handelspand met aparte woonst erboven.
In het begin (de eerste 3 maanden) betaalde de huurster correct en op tijd de huur.
Vanaf toen is het beginnen mislopen en betaald zij de huur wanneer haar het goed uitkomt.
Ze let er telkens wel op dat ze steeds de huur betaald, het respecteren van de vervaldag speelt voor haar blijkbaar geen rol.
Daar heel deze situatie mij financieel de das begint om te doen vraag ik mij af wat ik hier tegen kan doen.
Het is geenszins mijn bedoeling haar uit het pand te zetten, ze moet gewoon haar huur op tijd storten, mijn rekeningen wachten ook niet.
Aangetekende zendingen gaat ze niet afhalen en een gesprek houd alleen beloftes in die ze de maand erop al vergeten is.
Iemand goede raad?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 03 mei 2009 16:35

Wat is die vervaldag en hoeveel te laat betaald zij ? Als ik het goed begrijp word de huur wel alle maanden betaald; maar nooit op tijd ? Zijn de betalingen willekeurig?

yeoldeinn
Topic Starter

#3 , 05 mei 2009 11:12

Wat is die vervaldag en hoeveel te laat betaald zij ? Als ik het goed begrijp word de huur wel alle maanden betaald; maar nooit op tijd ? Zijn de betalingen willekeurig?
Ze moet telkens de eerste van de maand betalen.
Ze betaald wel elke maand maar willekeurig: somse de achtste, dan de twaalfde, dan de 21ste...

Reclame

JohnD

#4 , 06 mei 2009 11:19

Ze moet telkens de eerste van de maand betalen.
Ze betaald wel elke maand maar willekeurig: somse de achtste, dan de twaalfde, dan de 21ste...
Kijk, ik zal het je even zeggen vanuit het standpunt van de huurder. De achtste is te laat sowieso, de 12e natuurlijk ook, en de 21ste ontoelaatbaar te laat.
Persoonlijk heb ik steeds mijn huishuur gedurende een 15-tal jaren, bij 2 verschillende huurders rond de 7e betaald. De eerste verhuurder heeft daar nooit een punt van gemaakt. Ik heb ook nooit een maand overgeslagen. De 2e verhuurder kloeg daarover slechts na een 3-tal jaren. Ik heb dan de betalingen een 2-tal dagen vooruitgeschoven. De kwestie is ook dat ik steeds een mondelinge overeenkomst had dat dit rond de 5e van de maand mocht. Als je als verhuurder m.a.w. vanaf het begin gedurende een aantal jaren toelaat dat de betalingen wat later zijn zal je volgens mij weinig kunnen argumenteren t.o.v. een vrederechter tenzij je een aantal schriftelijke en dan nog AS maningen kan voorleggen.

Als je het niet in der minne kan regelen met je huurder zal je naar de vrederechter moeten stappen vrees ik. Tracht eerst via minnellijke procedure. Een sterk punt is dat je al verschillende AS gestuurd heb.

Heb je al eens gevraagd waarom die betalingen zo onregelmatig zijn ? Volgens wat ik vermoed en vermits ze toch steeds betaald zonder een maand over te slaan, is het volgens mij gewoon nalatigheid van harentwege. Stel haar voor dat ze bij de bank een permanente opdracht aanvraagt, want een domiciliering zal ze niet willen. Het voordeel van een permanente opdracht voor de huurder (wel in het nadeel van de verhuurder natuurlijk) is dat hij nog altijd de betaling kan stopzetten in uitzonderlijke omstandigheden; er zal dan volgens mij toch veel meer kans zijn dat je betalingen op tijd zijn, aangenomen dat het gewoon nalatigheid van harentwege tot hiertoe was.
Laatst gewijzigd door JohnD op 06 mei 2009 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#5 , 06 mei 2009 11:41

Zoals hierboven vermeld:

Eerst eens informeren bij de huurder naar de reden van laattijdigheid. In een winkelpand dat ik verhuur blijkt de huurder door grote verschuivingen in zijn cash flow (en echtscheidingsperikelen) niet altijd in staat het volledige bedrag op de betaal datum te kunnen betalen. Probleem opgelost door hem de huur in 3 schijven per maand te laten betalen.

Als er geen overleg mogelijk is met de huurder of het heeft geen resultaat de eerst volgende keer de huurder aangetekend in gebreke stellen wegens het nogmaals niet tijdig betalen van de huurgelden. Maak van deze brief gebruik om al de vorige keren dat de huur niet op tijd werd betaald te vermelden en maak duidelijk dat dit de laatste keer is dat u een dergelijke laattijdigheid tolereert. Breng hem dan ook met dit schrijven op de hoogte dat u de volgende keer zowiezo naar het vredegerecht zal stappen.

Als hij dan laattijdig blijft betalen, niet aarzelen en effectief een eenvoudig verzoekschrift aan de vrederechter richten om in verzoening te worden opgeroepen.

yeoldeinn
Topic Starter

#6 , 07 mei 2009 17:59

Alvast bedankt voor de reactie
Mischien een goed idee om de huur in verschillende delen te laten betalen. dat is tenslotte beter dan telkens te moeten afwachten.
De reden van de laattijdige betalingen zijn me bekend :schiet er na het betalen van al haar rekeningen nog iets over, dan heb ik chance en ontvang ik de huur... :(

Vandebos

#7 , 07 mei 2009 23:46

Klassiek probleem: Maandag sta ik voor een identiek geval bij de deurwaarder. Huurster van een handelszaak heeft het akkoord in verzoening gedurende 2 maanden niet gerespecteerd. Spijtig voor haar, maar nu is het tijd voor de deurwaarder om met het vonnis zijn werk uit te voeren.

Als uw huurster niet opdaagt in verzoening of de daar gemaakte overeenkomst niet respecteert niet aarzelen...

In uw geval is er natuurlijk een mogelijkheid: In verzoening kan U overeenkomen dat de huurster bijvoorbeeld vanaf die dag op een latere datum ( eg 15de van de maand) haar huur mag betalen. Als zij hiermee akkoord gaat en er wordt een akkoord gesloten dan heeft dit kracht van vonnis. Anders gezegd, elke keer dat ze niet op tijd betaalt kan u een deurwaarder op haar dak sturen gewapend met dat akkoord...

In een winkel is er altijd materiaal in beslag te nemen...

Na 1 à 2 keer zou de les toch moeten doordringen hoop ik.

Komt het tot een geding, aarzel dan aub niet en neem een advocaat in de arm. Handelshuur is een zeer complexe materie en daar wilt u als verhuurder absoluut geen fouten in maken.

yeoldeinn
Topic Starter

#8 , 20 mei 2009 18:28

Vandaag naar het vredegerecht info gaan nemen ivm verzoeningsprocedure.
Daar wist de griffier mij doodleuk te vertellen dat ik geen kans maakte bij deze vrederechter daar die vind dat wanneer de huur elke maand wordt betaald, wanneer dat ook is, ik tevreden mag zijn.(vredegerecht Merksem)
Daar sta ik dan!
Dus vanaf nu mag ik mijn rekeningen betalen wanneer het mij uitkomt?

yeoldeinn
Topic Starter

#9 , 27 jun 2009 10:00

Gisteren de knoop doorgehakt, heb een schrijven gericht naar de huurster dat ze het appartement boven de zaak zal moeten verlaten daar mijn broer er zijn intrek zal nemen.
Nu was mijn vraag: er is nooit een plaatsbeschrijving geweest en ik maak me ongerust dat ze bepaalde dingen in het appartement zal stukmaken.
Hoe kan ik me er alsnog tegen wapenen?
En wat als ze de AZ van de opzeg n,iet gaat afhalen?

Vandebos

#10 , 27 jun 2009 12:26

opzeg:

U mag altijd een kopie van de aangetekende zending in haar postbus deponeren. met daar duidelijk op Kopie aangetekende zending dd. DD/MM/JJJJ.

Of zij het aangetekende schrijven afhaalt of niet, u hebt uw plicht gedaan.

Gaat uw broer effectief het pand bewonen? Anders stelt u zich mogelijk bloot aan fikse boetes.

Voor de plaatsbeschrijving kan u met haar en uw broer trachten data af te spreken waarop u toegang krijgt tot het pand om "uit te voeren werken" te bespreken. (niet afdwingbaar) Daarbij kan u nota's nemen en eventueel foto's (oppassen voor schenden privacy, binnenkant van een kleerkast, etc etc) van het pand.
Buiten dat wordt het moeilijk. Een plaatsbeschrijving bij intrede is nu eenmaal, inclusief de tijd en moeite die er wordt ingestoken, zijn gewicht in goud waard.

Hopelijk helpt dit u verder?

JohnD

#11 , 28 jun 2009 19:25

Daar wist de griffier mij doodleuk te vertellen dat ik geen kans maakte bij deze vrederechter daar die vind dat wanneer de huur elke maand wordt betaald, wanneer dat ook is, ik tevreden mag zijn.(vredegerecht Merksem)
Daar sta ik dan!
Die girffier tenzij hij persoonlijk het doen en laten van de vrederechter kent, kan daar moeillijk over oordelen; bovendien heeft hij niets te vinden. Ik kan u verzekeren dat een vrederechter in een andere juridisch distrikt volledig anders kan oordelen. Maar ja je zegt het dan ook zelf "bij deze vrederechter"; de griffier zal hem/haar dan ook kennen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#12 , 28 jun 2009 21:28

Daar sta ik dan!
Die girffier tenzij hij persoonlijk het doen en laten van de vrederechter kent, kan daar moeillijk over oordelen; bovendien heeft hij niets te vinden. Ik kan u verzekeren dat een vrederechter in een andere juridisch distrikt volledig anders kan oordelen. Maar ja je zegt het dan ook zelf "bij deze vrederechter"; de griffier zal hem/haar dan ook kennen.
Niet vergeten dat de griffiers dikwijls mee optreden als bijzitter en/of steno tijdens zittingen. Ik denk dus wel dat ze hem kunnen beoordelen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 jun 2009 17:04

Kan idd zijn dat (nogal wat) vrederechters zich voor huurders uitspreken.
Edoch zorg dat je en stevig dossier hebt - ook u hebt kosten enz (vb de lening voor het pand) -
Stel dat u door het laattijdig betalen ook in de problemen komt.
U vraagt niet meer dat
1 - op tijd wordt betaald zoals contractueel afgesproken ..
2 - dat u wel bereidt bent te luisteren naar argumenten tegenpartij ( maar tot op heden nog geen gehoord)
3 - zich te schikken naar de rechtbank en wat speling wil toestaan ... Laat de vrederechter dan beslissen vb 15 de van de maand.
Wanneer ze zich dan niet houdt aan deze datum - houdt ze zich niet aan het vonnis van de vrederechter ... en dat hebben ze niet zo graag.
Uw volgende zitting is dan ... mijn huurder houdt zich niet aan zijn afspraak met U Mijnheer/Mevrouw de vrederechter.
Zo bouwt u een ijzersterk dossier op.

JohnD

#14 , 30 jun 2009 00:05

Kan idd zijn dat (nogal wat) vrederechters zich voor huurders uitspreken.
Ik ben daar tot hiertoe nog niet van overtuigd en ben bovendien vrijwel zeker dat het van de balie afhangt waar die vrederechter zetelt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

yeoldeinn
Topic Starter

#15 , 03 jul 2009 08:38

Ben dan toch naar de vrederechter geweest, daar de huurster de maand juni nog steeds niet heeft betaald en ze ook te laat is met de betaling van juli.
Onze zaak komt voor op 23 juli.
Iemand tips hoe ik me het best kan voorbereiden?

Terug naar “Huren”