#1 , 30 aug 2020 10:49
Hallo,
Ik had een vraagje.
Ik huur al sinds 2006 een appartementje op de 1 ste verdieping.
Ondertussen heb ik al nieuwe bovenburen gekregen en sinds dit jaar ook een nieuwe buur op het gelijkvloers.
Toen ik hier kwam wonen vertelde de huisbaas me dat ik gebruik kon maken van de gemeenschappelijke tuin welke hij om de veertien dagen door een firma het gras liet maaien.Ondertussen doet hij dat nu af en toe zelf.Ik mocht er ook 2 keters (pvc tuinhuisjes voor tuinspullen speelgoed en fietsen zetten).Ook onze vuibakken staan daar.
Eerst zat mijn huisbaas zelf in het pand hieronder dat eigenlijk bestaat uit een winkel / traiteurzaak (keuken), die failliet gegaan is.
Mijn huisbaas kreeg dit maar moeilijk verhuurd daar een geen horeca meer mag inkomen.
Naar mijn mening is hij nu heel blij dat hij toch een huurder heeft die een marktwagen heeft om gebraden kippen te verkopen en nog wat zelfgemaakte opwarmbare maaltijden.
Die huurder gaat bijna niet naar de markt (ook voor de corona) waardoor mijn huisbaas ook al eens klaagde over het niet betalen van zijn huishuur, maar al tollereert hij zijn gedrag wel omdat het al ruim een jaar hiervoor te huur stond.
Sinds kort heeft die huurder het in zijn hoofd gehaald een puppy te kopen, een australische herder die wanneer hij niet naar de markt is hier alleen beneden binnen en buiten loopt, zijn behoefte in de gemeenschappelijke tuin doet en dus niet aangelijnd is. Tot overmaat van ramp is die puppy hier gekomen met platte stoelgang met wormen in, mijn onderbuur had ontwormingsmiddel meegekregen , maar dit hielp niet. Mijn zoon heeft al die tijd , nu nog steeds van mij niet meer in de gemeenschappelijke tuin mogen voetballen, ook vanwege die stoelgang.
Ikzelf hou enorm veel van honden en heb er zelf een kleintje op mijn appartement, maar heb een hekel aan mensen die anderen opzadelen met de honden drollen van hun hond. Dikwijls dat ik in de gemeenschappelijke tuin in drollen trap, of dat die loslopende hond tegen me aanspringt. Ik heb een zoontje met autisme spectrum wiens vriendjes voor de corona vaak kwamen spelen, vriendjes die bang zijn van vreemde grotere honden. Ik neem het risico niet dat ze besprongen of eventueel gebeten worden door die opgroeiende puppy.
Wanneer ik de huisbaas hierover aanspreek zegt hij wel dat de huurder de hondendrollen moet opkuisen maar als ik hem zeg dat hij zijn hond aan de leiband moet houden reageert hij niet.
Volgens mij is hij bang deze huurder te verliezen.
Wat kan ik doen?
Ik ben niet van plan te verhuizen, ik ben alleenstaande moeder en kom met hulp van mijn ouders nu juist rond in mijn kosten. Ook met mijn zoon met zijn beperking verplaats je je niet zo maar. Ik woon 200m. bij mijn ouders vandaan en 150m; van mijn werk.
Wat kan ik doen?
Wat is de wet nu eigenlijk hieromtrent.
In mijn contract staat wel niets over een gemeenschappelijke tuin, maar heb er dus een mondelinge overeenkomst over en heb er sinds 2010 2 keters mogen zetten en in 2011 een schommel die wel van begin dit jaar weer afgebroken is omdat mijn zoon er geen interesse meer in had.Ook staan onze vuilbakken daar.
Hopelijk kan jij me meer duidelijkheid bieden,
Groetjes, Snoowy