Loonbrief bij kandidaatstelling huur woning

survivor
Topic Starter

Loonbrief bij kandidaatstelling huur woning

#1 , 28 aug 2008 13:07

Beste,

Wij zijn al een tijdje op zoek naar een huurhuis.
Bij ons laatste bezoek aan een huis waren we meteen verkocht en wensten we ons meteen kandidaat te stellen voor het huis.

Het immokantoor vroeg volgende documenten:
- motivatiebrief
- loonbrieven van alle bewoners
- bewijs van goed gedrag en zeden van alle bewoners
- contactgegevens

Is het wettelijk toegelaten om de documenten (loonbrief, goed gedrag en zeden) te vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 28 aug 2008 14:06

Deze vraag is al verschillende keren aan bod gekomen. Als u even de zoekfunctie raadpleegt, zult u heel wat antwoorden vinden.

Het maakt eigenlijk weinig uit of het toegelaten is of niet ... als u deze documenten niet wilt geven, zal de huisbaas niet aan u verhuren en iemand anders zoeken. Zo simpel is het.

Als u de woning graag wilt en u hebt niets te verbergen, dan zou ik daar geen probleem van maken.

Verhuurders worden de laatste jaren teveel geconfronteerd met slechte betalers en vandalen ... ze spelen liever op safe. Hoewel ik het ook niet aangenaam vind om mijn loonbrief aan zomaar iedereen te tonen, heb ik begrip voor hun standpunt. Toen we een aantal jaren geleden een huis wilden huren, vroeg de immo-agent naam en adres van onze werkgever. Het zou me niet verwonderen dat diezelfde verhuurders nu al iets verder gaan in hun eisen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

survivor
Topic Starter

#3 , 28 aug 2008 14:22

Lenny,

Natuurlijk versta ik het standpunt van de verhuurders én natuurlijk verlies ik al mijn kansen op de huur van het huis als ik deze documenten niet meestuur.

Dat is het punt ook niet. Ik vraag mij alleen af of dit wettelijk is.

Het is niet omdat elk immokantoor dit doet én je geen kansen meer maakt als je weigert dat mogelijke huurders zich hier zomaar moeten bij neerleggen. Ik blijf het nog steeds lastig vinden dat ondertussen elk immokantoor waar ik mij ooit kandidaat heb gesteld (en dat zijn er een boel tegenwoordig) al mijn en mijn werkgever zijn gegevens hebben.

Reclame

mapleleiah

#4 , 28 aug 2008 14:59

"huurder mogen zich hier niet bij neerleggen"

Mja ... dat kan wel zijn en huurders verdienen inderdaad verdediging tegen malafide verhuurders. Maar helaas worden "goede" verhuurders stilaan veel te veel het slachtoffer van malafide huurders.

Het is een tijdje geleden in de pers geweest dat door alsmaar meer rechten voor de huurder (kleinere waarborg, betere contracten voor de huurder, privacy bescherming) mensen minder en minder geneigd zijn nog een woning te verhuren ... niet noodzakelijk omdat ze mensen willen uitzuigen, maar omdat ze terecht bang zijn zelf uitgezogen te worden.

Kijk maar eens op immo-sites ... Momenteel worden massaal huizen verkocht die verhuurd zijn (omdat de eigenaars het gezever beu zijn). En degenen die die huizen kopen zetten de huurders eruit en gaan er zelf in wonen. De huurmarkt wordt hierdoor alsmaar krapper en duurder.

Wat dus altijd begint als een manier om de huurder te beschermen draait uiteindelijk heel negatief uit voor de potentiële huurder ... de huurprijs stijgt, het aanbod daalt en de verhuurders worden steeds doortastender bij de "selectie" van hun huurders.

Lenny

survivor
Topic Starter

#5 , 28 aug 2008 15:07

Dat is inderdaad een feit. Wij zijn al 3 maanden op zoek naar een nieuwe woning omdat onze huisbaas nu zijn huis verkoopt (niet omdat wij slechte huurders zijn, maar omdat zijzelf te ver woont om voor het onderhoud te kunnen zorgen én het dak lekt).

Onze zoektocht verloopt dus meer dan moeizaam;
1. omdat er ontzettend veel huizen zijn
2. omdat de selectie voor huurders blijkbaar extra streng gebeurd.

Het feit dat wij 26 zijn, met een meer dan gemiddeld inkomen speelt dus in ons nadeel tegenover vaste koppels met een hoger inkomen.

Ons gezamelijk inkomen is dus groot genoeg om een huur van 950 euro te kunnen betalen.
Wij vinden dus gewoon geen huis omdat we jong zijn. En dit terwijl ons huurcontract eind deze maand afloopt.

mapleleiah

#6 , 28 aug 2008 16:30

Te jong?

Da's een nieuwe ... Dan is het wel heel erg gesteld.

Wat ik doorgaans hoor en zie als struikelblokken: huisdieren, kinderen (of kinderen op komst), geen werk of minimumloonwerk, alleenstaande enz.

Maar indien jullie zoveel geld kunnen neertellen, zou ik toch eens overwegen te zoeken naar een koopwoning ... je kan aardig wat vinden als je een lening van 950 euro kunt afbetalen. 't Zal de grote luxe niet zijn, maar allé ...

Lenny

survivor
Topic Starter

#7 , 28 aug 2008 16:40

Te jong idd...

En samen lenen zit er nog niet in, daar vinden we onszelf 'te jong' voor ;)

JohnD

#8 , 29 aug 2008 01:37

Wij vinden dus gewoon geen huis omdat we jong zijn. En dit terwijl ons huurcontract eind deze maand afloopt.
Indien uw huurcontract einde deze maand afloopt bent U wel te laat om nog een verlenging wegens omstandigheden aan te vragenaan te vragen. U had dit minstens 1 maand voor het einde van uw huurcontract moeten doen. U loopt op deze manier niet 1 verlenging van maar zelfs de mogelijkheid van een 2e verlenging mis.

Ik moet U 100% gelijk geven dat de zaken die de immokantoren en eigenaars tegenwoordig durven vragen als bewijs van uw solvabiliteit al een tijdje de spuigaten uitlopen. Het klopt langs de andere kant dat als U die dokumenten niet geeft, U waarschijnlijk niet in aanmerking komt. Ik wil er hier geen tekeningetje bijmaken, maar ik hoop dat U beseft wat U in dergelijk geval te doen staat, vermits het wel of niet tonen van die dokumenten toch niet wettellijk geregeld is. Ik vind dit trouwens pure discriminatie en inbreuk op de privacy. Het kan bijna niet anders dan dat dit binnen afzienbare tijd wettellijk geregeld word.

survivor
Topic Starter

#9 , 29 aug 2008 10:19

Bon, dit doet weinig ter zake met het juridisch karakter van deze website, maar toch een antwoord:

Een verlenging van het huurcontract aanvragen was zowieso geen optie, vermits het huis verkocht is. Ons contract was afgelopen, dus besliste de eigenares om te verkopen.

Ik hoop dat er inderdaad een wettelijke regeling komt ivm het vragen van deze documenten. Een huiseigenaar kan natuurlijk zelf beslissen wie er in zijn huis verkoopt, maar liefst dat deze selectie dan met een persoonlijk gesprek gebeurd, waar de potentiële huurders dan eventueel een loonstrook kunnen voorleggen. Zo is de huurder ook zeker dat zijn gegevens niet in een dossier komen en dus niet misbruikt kunnen worden.

JohnD

#10 , 29 aug 2008 10:40

Misschien begrijp je me verkeerd. Als huurder heb je een opzeg vanwege de nieuwe verhuurder of koper gekregen neem ik aan. Als je tegen het einde van die opzeg nog geen nieuwe woning gevonden heb mag je tot 2x toe een verlenging aanvragen. Al dan niet via de vrederechter, naargelang de nieuwe verhuurder/koper weigert of niet. De vrederechter beslist als de nieuwe eigenaar weigert je een verlenging toe te staan. Vermits je blijkbaar nog geen nieuwe woning gevonden hebt, zou je volgens mij die verlenging kunnen gebruiken om een passende woning te vinden. In de praktijk kan tot 2x toe een verlenging van 3m. toegestaan worden. Dat geeft je dan toch 6m. langer de tijd om iets te vinden.

JohnD

#11 , 10 sep 2008 06:07

"huurder mogen zich hier niet bij neerleggen"

Mja ... dat kan wel zijn en huurders verdienen inderdaad verdediging tegen malafide verhuurders. Maar helaas worden "goede" verhuurders stilaan veel te veel het slachtoffer van malafide huurders.
Ik heb daar zo mijn twijfels over. Als ik weet dat dit forum openstaat voor zowel verhuurders als huurders, is de tendens hier op het forum dat er meer klachten van huurders dan van verhuurders zijn. Ik neem aan dat dit je reeds opgevallen is ? Hieruit besluit ik dan weer dat er meer malafide verhuurders dan huurders zijn.

eendjeduk

#12 , 10 sep 2008 10:09

Ik kan er niet meer tegen. De huurders zouden allemaal slecht zijn en wanbetalers. En de huisbazen ????? :evil:
Ik betaal altijd schoon mijn huur en dan word ik nog als crimineel behandeld.
Wie is hier de crimineel ??? :twisted: :twisted: :twisted:
[/u]

JohnD

#13 , 10 sep 2008 13:00

Zonder er hier teveel op te willen ingaan in deze bepaalde post, wil ik er toch nog maar eens de aandacht op vestigen dat voor de verhuurder of immokantoor dit een zakelijke aangelegenheid/transaktie is, en hij dus niet geneigd is met het menselijke aspekt rekening te houden, tenzij hij niet anders kan door een of andere wetgeving.
Wat ik echter vooral spijtig vind is dat veel ex-huurders die nu verhuurder of laat staan eigenaar worden, ineens al hun problemen die ze vroeger met verhuurders/eigenaars hadden, plots minimaliseren. Zij kiezen resoluut voor het andere kamp.

Filouke

#14 , 10 sep 2008 13:02

Is me ook overkomen bij het immokantoor waar ik het appartement waar ik nu sinds begin mei woon van huur.

Ik heb hen gewoon geantwoord dat ze serieus over de schreef gingen ivm de privacy en gevraagd of ze ineens ook mijn schoenmaat, borstomtrek e d m ook wilden.

Toen ze bleven aandringen 'op vraag van de eigenaar/verhuurder' heb ik hen gezegd dat ze maar contact moesten opnemen met het bedrijf waar ik al 17 jaar werk (zonder het te noemen) en te vragen naar de HR Manager, die dergelijke info aan derden nooit zou doorgeven ! (en al zeker niet aan een immokantoor die daarover geen enkele bevoegdheid heeft)
Uiteindelijk is dat onderwerp niet meer verder ter sprake gekomen !

Nadat ik hier was ingetrokken, heb ik dat onderwerp eens aangekaart met de verhuurder. Deze scheen me oprecht uit de lucht te vallen.

Dit maar om aan te tonen dat immokantoren héél vaak op eigen houtje tewerk gaan, zogezegd in naam van verhuurder, wat niet altijd waar blijkt.

Trouwens, bij het kadaster kan u naam en adres van de eigenaar te weten komen, tegen betaling (hier in W.Vlaanderen moet dat in Brugge aangevraagd) van 5 euro. Kan ook per email.

JohnD

#15 , 10 sep 2008 13:38

Dit maar om aan te tonen dat immokantoren héél vaak op eigen houtje tewerk gaan, zogezegd in naam van verhuurder, wat niet altijd waar blijkt.
Zij krijgen opdracht van de verhuurder om naar een nieuwe huurder te zoeken. De methodes die zij hiervoor gebruiken om zo snel mogelijk een goede kandidaat aan hun klant te presenteren zijn idd niet steeds door diezelfde klant (verhuurder) geinspireerd.

Hier schijnt dus het doel de middelen te wettigen. En dat doel is een tevreden verhuurder, die zijn eerste maand inkomsten van de huurder integraal naar het immokantoor mag doorsluizen (ik neem aan dat U dat weet), en goede mondreklame maakt omdat zijn immokantoor een goede screening gedaan heeft.
Laatst gewijzigd door JohnD op 11 sep 2008 00:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”