#43 , 20 jan 2014 22:56
UPDATE:
deze mail kregen we vandaag. Wat denken jullie hiervan? De vaatwas en Vaillantketel staan niet vermeld op de plaatsbeschrijving. En wat met de schadevergoeding?
Verwijzend naar de tegensprekelijke plaatsbeschrijving op 2/01/2014 en onze bijkomende mails dd. 3/01/2014 en 4/01/2014 met betrekking tot de schade en tekortkomingen die wij hebben vastgesteld naar aanleiding van het einde van de huurovereenkomst met betrekking tot de woning, gelegen te ......hebben wij reeds onderstaande raming van de kosten kunnen maken:
- Herstelling van de beschadigde behang en verfwerk in de living
ð 13,43 EUR (zie ticket Van Der Schueren dd. 2/01/2014)
- Deur van de vaatwasser beschadigd alsook defect aan de vaatwasser zelf
ð Na nazicht van de vaatwasser hebben wij op 3 plaatsen een verstopping vastgesteld. Na het ontstoppen hiervan, werkte de vaatwasser een 5-tal minuten waarna hij nadien terug in alarm ging. Volgens de techniekers bij Krefel is het defect aan de vaatwasser wellicht het gevolg van een langdurige verstopping en zou de reparatie van de vaatwasser niet meer opportuun zijn.
ð Wij hebben besloten om een nieuwe vaatwasser te kopen, een vrijstaand model, zodat het kastje niet meer moet vervangen worden
ð Kostprijs: 299 EUR (zie factuur in bijlage dd. 6/01/2014)
ð Te vermeerderen met de kosten voor de installatie en afwerken van de vaste plint die voorzien was onder de vorige ingebouwde vaatwasser: 20,32 EUR (zie ticket Hout-Bouwcenter Van den Nest dd. 6/01/2014
- Spiegeldeur van de badkamer
ð Wij hebben contact opgenomen met de leverancier van dit badkamermeubel en het zal hersteld worden. Normaal gezien zou dit nog onder de garantie vallen, doch wij wensen hiervoor enig voorbehoud te maken voor het geval er toch kosten zouden worden aangerekend.
- Lampje vervangen in de berging
ð 6,18 EUR (zie ticket Van Der Schueren dd. 2/01/2014)
- Vaillant ketel defect
ð Zowel de loodgieter als de technieker van Vaillant die is langs geweest om de ketel te herstellen hebben ons beiden bevestigd dat de schade aan de ketel te wijten was door foutief gebruik van de ketel. Volgens hen zou op de thermostaat frequent een bepaalde temperatuur worden gevraagd maar werden alle thermostatische radiatorkranen dicht gedraaid. Daardoor is er minder of geen circulatie meer over de CV kring met als gevolg een snelle slijtage van de pomp. Bovendien werd het verplichte onderhoud niet uitgevoerd, waardoor het onmogelijk was om eventuele problemen met de pomp te kunnen vaststellen en waren wij als verhuurder in de onmogelijk om vroegtijdig te kunnen ingrijpen teneinde een volledige vervanging van de pomp te kunnen vermijden.
ð Factuur Vaillant: 291,90 EUR (zie factuur dd. 7/01/2014)
- Kantenmaaier zal worden terug bezorgd door de huurders
- naambordje + straatnummer voordeur in blauwe steen: nog terug te bezorgen aan verhuurders (ook hier maken wij enig voorbehoud indien dit niet wordt terug bezorgd)
- Waterton werd vervangen
ð 38,09 EUR (zie ticket Van Der Schueren dd. 2/01/2014)
- Aanwezige afval achter tuinhuis werd door verhuurder opgeruimd.
ð Kosten containerpark: 2 EUR
- Rolgordijn 1ste verdieping is afgebroken
ð Kostprijs voor vervanging wordt geraamd op 25 EUR
- Lek in het dak werd hersteld door de dakwerker (ten laste van de verhuurder). Tevens werden de dakgoten vooraan en achteraan uitgekuist
ð Kostprijs 102 EUR. Niettengenstaande duidelijk in de huurovereenkomst vermeld staat dat het uitkuisen van de dakgoten en daklijsten ten laste valt van de huurder, zijn we bereid deze kosten integraal op ons te nemen.
- Attest onderhoud vaillant ketel: Niet aanwezig en kan pas vanaf maart 2014 worden uitgevoerd
ð Kosten hiervoor worden geraamd op 150 EUR (zoals mij telefonisch werd bevestigd met Vaillant en cfr. voorgaande factuur van het onderhoud dd. 31/08/2012)
- Attest onderhoud schoorsteen
ð 75 EUR (zie bijlage attest dd. 6/01/2013)
- Attest onderhoud Wellstraeler
ð 80 EUR (attest dd. 17/01/2014 moet nog volgen, maar werd ons reeds telefonisch bevestigd )
- Vervanging batterijen thermostaat en rookmelders
ð 14,24 EUR (zie factuur Van Der Schueren dd. 2/01/2014)
ð TOTALE KOSTEN:
Totale kosten
13,43 EUR
299,00 EUR
20,32 EUR
6,18 EUR
291,90 EUR
38,90 EUR
2 ,00 EUR
25,00 EUR
150,00 EUR
75,00 EUR
80,00 EUR
14,24 EUR
TOTAAL
1.015,97 EUR
- Schadevergoeding
Artikel 20 van de huurovereenkomst bepaalt dat de verhuurder recht heeft op drie maanden schadevergoeding indien de huurovereenkomst vroegtijdig wordt opgezegd (hetgeen hier gebeurd is). De woninghuurwet voorzien in een schadevergoeding van 2 maanden huur ten voordele van de verhuurder indien de huurovereenkomst wordt opgezegd door de huurder gedurende het 2de jaar…. (zie bijlagen aan de huurovereenkomst).
Rekening houdend met de talloze tekortkomingen en de diverse problemen en ongemakken die deze voor ons hebben meegebracht, alsook het feit dat we een deel van de huurinkomsten voor de maand januari 2014 zijn verloren, zijn we van mening dat we toch recht hebben op een schadevergoeding teneinde dit verlies te compenseren.
Niettegenstaande het recht die de bovenvermelde huurovereenkomst en de woninghuurwet ons geven, zijn we bereid onze schadevergoeding te herleiden tot een forfaitair bedrag van 250 EUR, en dit enkel en alleen op voorwaarde dat jullie akkoord zijn met bovenstaande raming van de kosten. Zoniet behouden we ons het recht voor een schadevergoeding cfr. de huurovereenkomst te vragen.
De vaststaande huurwaarborg van 1.400 EUR zal bijgevolg als volgt worden verdeeld:
- 134,03 EUR + de interesten ten voordele van de huurders
- 1.265,97 EUR ten voordele van de verhuurders.
Graag jullie akkoord hierop.
Met vriendelijke groeten,