#27 , 15 feb 2017 09:15
Is niet omdat de belasting dit toelaat, dat de woninghuurwet dit toelaat. Dit moet niet in het contract staan dat het verboden is, het moet toegestaan worden.
Kosten als werknemer:
Meestal liggen de kosten die je kunt bewijzen toch nog iets hoger dan je op het eerste zicht denkt.
Dit zijn een paar van de vaakst voorkomende en grootste kosten:
Je woon-werkverkeer. Voor de wagen is er een vastgelegd bedrag van 15 eurocent per kilometer. Fietsers kunnen nog iets meer inbrengen. Maar zelfs wie bijvoorbeeld lift mag kosten aftrekken
De verplaatsingen in opdracht van je baas met je eigen wagen, of een wagen die je bvb met een autodeelsysteem gebruikt. Hier geldt de forfait niet, maar je moet de kosten wel post per post bewijzen. Autokosten kun je zo tot 75 procent afschrijven, andere vervoersmiddelen mag je volledig inbrengen.
Je werkruimte thuis. Voor het gebruik van een bureauruimte in je eigen huis mag je zowel een deel van de aankoopwaarde van het huis, huur of intrest, energieverbruik etc inbrengen. Hoeveel is afhankelijk van hoe groot de ruimte is ten opzichte van je hele huis, en van hoe vaak je van thuis uit werkt. Dat kan ook als huurder. Maar aangezien de verhuurder in dit geval zwaarder wordt belast, verbiedt die dat meestal. Best eerst je huurcontract controleren of beroepsmatig gebruik is toegestaan, anders kun je problemen met de huurbaas krijgen.
Het gebruik van je computer, tablet en ander kantoormateriaal: Deze mag je (pro rata) aftrekken als je ze beroepsmatig gebruikt. Grote aankopen moet je over meerdere jaren afschrijven, kleine aankopen zoals papier mag je in een keer inbrengen.
Werkkleding mag je inbrengen als het gaat om heel specifieke zaken die je buiten het werk niet kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld een helm. Gewone kleding is uitgesloten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.