thuiswerk in huurwoning

pukje
Topic Starter

Re: thuiswerk in huurwoning

#16 , 13 feb 2017 17:11

Om even er op terug te komen.
Als beroepsmatig niet speciaal uitgesloten is met alleen vermelding prive gebruik dan is thuiswerken toegestaan?
Laatst gewijzigd door pukje op 13 feb 2017 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 13 feb 2017 17:15

TS is geen zelfstandige, dan kun je geen onkosten inbrengen. Hoe kan een verhuurder ontdekken dat je thuis in u privé woning op u pc werkt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 feb 2017 17:18

TS is geen zelfstandige, dan kun je geen onkosten inbrengen. Hoe kan een verhuurder ontdekken dat je thuis in u privé woning op u pc werkt.
TS kan wel kiezen om werkelijke beroepskosten te bewijzen in de personenbelasting. In dat geval kan een deel van de huur, deel van de electriciteit, gas, water, deel van de internetverbinding, etc... ingebracht worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken

#19 , 13 feb 2017 17:21

Dat zou nogal dom zijn om deel van de huur als onkosten te gaan inbrengen, de rest kan wel. Maar misschien betaald de werkgever deze kosten.

pukje
Topic Starter

#20 , 13 feb 2017 17:31

ik woon boven de showroom van verhuurder.
ze weten dat ik altijd thuis ben in werktijd.
Ik wil verhuurder en mij zelf in problemen brengen.
In huurcontract staat alleen voor prive gebruik.
Geen vermelding van beroepsmatig.
Verder zit ik alleen thuis mijn werkuren te vullen zonder werk te verrichten.
Het thuis zitten werkuren te vullen worden wel vergoed.
Ondertussen heb ik wel de arbeidsovereenkomst verbroken vanwege de gekke situatie.

Gebruiker21

#21 , 14 feb 2017 11:03

Dat zou nogal dom zijn om deel van de huur als onkosten te gaan inbrengen, de rest kan wel. Maar misschien betaald de werkgever deze kosten.
Waarom zou dit dom zijn? Als je je werkelijke beroepskosten wil bewijzen en deze zijn een stuk hoger dan het forfait, is dit steeds interessant. Ik zou niet inzien waarom je daarvoor ook niet de huur zou inbrengen, indien dit gerechtvaardigd is, en niet verboden door het huurcontract...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#22 , 14 feb 2017 11:52

Dan zal verhuurder u wel de rekening presenteren, zoals TS zijn huurcontract voor hoofdbewoning.

Gebruiker21

#23 , 14 feb 2017 17:20

Dan zal verhuurder u wel de rekening presenteren, zoals TS zijn huurcontract voor hoofdbewoning.
Welke rekening? Verhuurder kan niet zomaar de huur opslagen, omdat jij deze inbrengt in uw personenbelasting. Alles hangt af van wat het huurcontract stipuleert...

denlowie

#24 , 14 feb 2017 19:56

Bij belasting controles kan je daar ferm veel problemen me hebben.

Een huur voor woonst is geen huur voor zelfstandige activiteiten !

En hoe dit huur contract opgesteld is speelt weinig rol ofwel is het een handels huur ofwel is het een woonsthuur.

ps er bestaan nog andere huur overeenkomsten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#25 , 14 feb 2017 20:02

Als u een woning huurt als hoofdverblijfplaats, valt de huurovereenkomst onder de Woninghuurwet. De bepalingen van deze wet zijn van dwingend recht. Dat wil zeggen dat het huurcontract deze bepalingen moet volgen.

Je zal weinig verhuurders vinden die er iets op tegen hebben dat je kantoorwerk doet, als je maar geen huur of gedeelte ingeeft als onkosten.
Trouwens je zou contractbreuk doen.

Huren van kantoorruimten valt onder algemene huur.

Gebruiker21

#26 , 15 feb 2017 08:49

Ik heb het niet over zelfstandigen. Lees dit eens: http://www.jobat.be/nl/artikels/welke-b ... lastingen/

Indien de huurovereenkomst dit niet verbiedt, mag een werknemer weldegelijk (een deel van) de huur inbrengen in zijn personenbelasting.

sloeberken

#27 , 15 feb 2017 09:15

Is niet omdat de belasting dit toelaat, dat de woninghuurwet dit toelaat. Dit moet niet in het contract staan dat het verboden is, het moet toegestaan worden.

Kosten als werknemer:

Meestal liggen de kosten die je kunt bewijzen toch nog iets hoger dan je op het eerste zicht denkt.
Dit zijn een paar van de vaakst voorkomende en grootste kosten:

Je woon-werkverkeer. Voor de wagen is er een vastgelegd bedrag van 15 eurocent per kilometer. Fietsers kunnen nog iets meer inbrengen. Maar zelfs wie bijvoorbeeld lift mag kosten aftrekken
De verplaatsingen in opdracht van je baas met je eigen wagen, of een wagen die je bvb met een autodeelsysteem gebruikt. Hier geldt de forfait niet, maar je moet de kosten wel post per post bewijzen. Autokosten kun je zo tot 75 procent afschrijven, andere vervoersmiddelen mag je volledig inbrengen.
Je werkruimte thuis. Voor het gebruik van een bureauruimte in je eigen huis mag je zowel een deel van de aankoopwaarde van het huis, huur of intrest, energieverbruik etc inbrengen. Hoeveel is afhankelijk van hoe groot de ruimte is ten opzichte van je hele huis, en van hoe vaak je van thuis uit werkt. Dat kan ook als huurder. Maar aangezien de verhuurder in dit geval zwaarder wordt belast, verbiedt die dat meestal. Best eerst je huurcontract controleren of beroepsmatig gebruik is toegestaan, anders kun je problemen met de huurbaas krijgen.
Het gebruik van je computer, tablet en ander kantoormateriaal: Deze mag je (pro rata) aftrekken als je ze beroepsmatig gebruikt. Grote aankopen moet je over meerdere jaren afschrijven, kleine aankopen zoals papier mag je in een keer inbrengen.
Werkkleding mag je inbrengen als het gaat om heel specifieke zaken die je buiten het werk niet kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld een helm. Gewone kleding is uitgesloten.

Gebruiker21

#28 , 15 feb 2017 10:50

Is niet omdat de belasting dit toelaat, dat de woninghuurwet dit toelaat. Dit moet niet in het contract staan dat het verboden is, het moet toegestaan worden.
Wat niet verboden is, is toegestaan. Als het huurcontract nergens beperkingen oplegt in die zin, kan je dus perfect uw huur inbrengen. Dat de verhuurder mogelijk niet blij gaat zijn, is goed mogelijk, maar dan had hij zijn huurcontract maar beter moeten opstellen (hoewel de meeste "standaard" contracten wel al een clausule bevaten in de zin van "Het gehuurde goed zal uitsluitend als privé-woning dienen voor de huurder en zijn gezin.") Maar zonder zo'n clausule, belet niemand de huurder om een deel van de huur in te brengen in zijn personenbelasting.

scorpioen

#29 , 15 feb 2017 15:08

De Woninghuurwet verbiedt dit niet. Ik lees dit nergens in de Woninghuurwet.
Ik zie niet in waarom bijvoorbeeld een leraar die thuis een kantoor heeft zijn beroepskosten, en dus ook gedeeltelijk de huur, niet fiscaal zou mogen aftrekken, als de huurovereenkomst dit niet verbiedt.

pukje
Topic Starter

#30 , 15 feb 2017 16:11

in mijn huurcontract staat enkel "aanwenden als prive woning"
zonder verdere beperking.
Is thuiswerken dan toestaan ik zal geen huur fiscaal inbrengen

Terug naar “Huren”