ondergrondse waterlek

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: ondergrondse waterlek

#16 , 13 dec 2012 14:51

"Ik ga ervan uit dat de eigenaar-verhuurder de ondergronds lekkende leidingen onder zijn bewaring heeft,zodat hij ook aansprakelijk is voor de schade die ze aan de huurder berokkenen,inbegrepen de kosten van het weggelopen water,indien dit aan de huurder wordt aangerekend en deze tijdig de verhuurder informeerde."

Aangezien de verhuurder zich geen toegang kan/mag toeeigenenen tot de verhuurde woning heeft hij dit NIET onder zijn bewaring. De huurder daarentegen wel want hij woont daar.

Huurder dus aansprakelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#17 , 13 dec 2012 16:04

Ja maar 4000 m³ per jaar komt al minimaal overeen met 7.5 liter /minuut ... en dan gaan we nog van de veronderstelling uit dat het lek ontstaan is onmiddelijk na de vorige meteropname ...

Een lekje van enkele mm ... ik heb toch de indruk dat ik de kraan goed moet openzetten om een emmer te vullen in pakweg 1.5 minuut ...

k.b.

sloeberken

#18 , 13 dec 2012 16:20

Dat is een zwembad van 100m op 40m en 1m hoog met water gevuld of heb ik het verkeerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Oude Belg

#19 , 13 dec 2012 16:28

Dat is een zwembad van 100m op 40m en 1m hoog met water gevuld of heb ik het verkeerd.
Klopt. Is maar vier miljoen liter.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

freelance

#20 , 13 dec 2012 18:07

Komt wel meer voor dat watermeters defect raken . Zie : http://www.juridischforum.be/forum/view ... watermeter" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunnen we nu eindelijk eens te weten komen wat de verzekering daar indertijd aan gedaan heeft ?
Is er een expert van verzekering geweest die een verslag heeft opgemaakt , of alleen maar een loodgieter die onmiddelijk probleem hersteld heeft .
Het lijkt m.i. toch belangrijk te weten , HOE dat lek van een paar mm. ontstaan is .
Waren de buizen aangetast door corrosie ? Zijn de buizen bevroren geweest ?

Als we al niet akkoord kunnen gaan over al of niet toepassing 1384 B.W. ( of 1382 / 1383 ) ( terminologie " in bewaring " ) dan is m.i. 1384 B.W. geen bruikbaar artikel hier.
Een deskundige "verzekeringen " kan hier uitsluitsel over geven .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

octopus

#21 , 14 dec 2012 12:30

Wat waterschade betreft maakt de rechtspraak in het algemeen en de polis van de verzekering in het bijzonder een duidelijk onderscheid:

Betreft het een lek in een zichtbare leiding dan moet de verzekering van de huurder tussenkomen
Betreft het een lek in een niet zichtbare leiding (leiding in wand of vloer) dan moet de verzekering van de eigenaar tussenkomen.
De logica zelve: de huurder kan niet aansprakelijk gesteld worden voor een zaak waar hem geen gebrek aan onderhoud kan worden verweten.

In dezelfde orde: insijpeling van water door het dak: verzekering van de eigenaar.

Schade door storm: verzekering van de eigenaar

freelance

#22 , 14 dec 2012 21:03

Wat waterschade betreft maakt de rechtspraak in het algemeen en de polis van de verzekering in het bijzonder een duidelijk onderscheid:

Betreft het een lek in een zichtbare leiding dan moet de verzekering van de huurder tussenkomen
Betreft het een lek in een niet zichtbare leiding (leiding in wand of vloer) dan moet de verzekering van de eigenaar tussenkomen.
De logica zelve: de huurder kan niet aansprakelijk gesteld worden voor een zaak waar hem geen gebrek aan onderhoud kan worden verweten.

In dezelfde orde: insijpeling van water door het dak: verzekering van de eigenaar.

Schade door storm: verzekering van de eigenaar
En op welke wetsartikelen baseert zich dan de verzekering ?
Het lijkt mij een eigenaardige redenering :
"lek in een zichtbare leiding " - - oude en verroeste buis = is dus verantwoordelijkheid huurder ?

troovrev
Topic Starter

#23 , 15 dec 2012 13:34

Mijn verzekering heeft firma gecontacteerd om lek op te sporen en daarna moest ik bestek binnenbrengen om schade te herstellen. Schade is daarna hersteld door mijn loodgieter. Verder geen verslag van de verzekering (in hun polus staat ook in dat zijn niet verantwoordelijk zijn voor weggelopen water).
Schade in de leiding in de vloer is blijkbaar ontstaan door corrosie.

sloeberken

#24 , 15 dec 2012 13:56

kan de verhuurder onomstotelijk bewijzen van het weg gelopen water.

mava105
Juridisch actief: Nee

#25 , 15 dec 2012 15:23

Ge gaat nu toch niet willen beweren dat ze hebben opgedronken?

sloeberken

#26 , 15 dec 2012 17:34

Ge gaat nu toch niet willen beweren dat ze hebben opgedronken?
Als ze er een groot zwembad hebben mee gevuld, je kan toch maar op welk er geschreven staat verder gaan, heeft de huurder niet de plicht dit zo snel mogelijk te melden aan verhuurder.
Als er zoveel water weggevloeid is dan moet die kleine lek er reeds lang geweest zijn.

freelance

#27 , 15 dec 2012 20:37

Beetje ernstig blijven . Als TS reeds laten weten heeft dat huurder 2 X kelder heeft leeggepompt , en verder vermoedt dat het water via keldergat in de riool gepompt is ;
dan is speculeren of het opgedronken is , zo niet er een zwembad mee opgevuld pure fantasie en off topic.

De vraag was : of huurder de verhuurder aansprakelijk kan stellen voor het weggelopen water / het betalen van de waterfactuur.

Hoever staan we daarin ?
* Concreet hebben we tot hiertoe Art. 1384 B.W. waarbij één partij ( demoor ) de verantwoordelijkheid legt bij verhuurder
* en een andere partij ( roharro ) krek dezelfde tekst gebruikt om de verhuurder te ontlasten van die verantwoordelijkheid.
* Verder een melding van octopus over criteria die een verzekering zou gebruiken , maar blijkbaar nogal arbitrair zijn .

Laten we dan eens volgende proberen : Burgerlijk wetboek :
"Art. 1731. <W 29-12-1983, art. 5> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.

Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Het lijkt mij evident te zijn dat een huurder geen schuld kan hebben aan een waterlek in een ondergrondse leiding , die gecorrodeerd was .

Blijkbaar bestaat er in de rechtspraak ook zoiets als " De Pluraliteit Van Oorzaken En De Equivalentieleer " ( uiteraard weer met dank aan E. de Neve )
Voorbeeld van rechtspraak :
"Pol. Gent (10e k.) 23 februari 2006, T.G.R. - T.W.V.R. 2006, afl. 3, 197; , De Verz. 2006, afl. 4, 448, noot.

De equivalentietheorie houdt in dat een fout tot aansprakelijkheid aanleiding kan geven indien deze fout een in concreto noodzakelijke voorwaarde uitmaakt voor het schadegebeuren. Maar, zodra dit inderdaad het geval is, is de fout steeds, onvermijdelijk, de oorzaak van het schadegebeuren, hoe onwaarschijnlijk, onrechtstreeks of uitzonderlijk de feitelijke gang van zaken die tot het schadegebeuren en tot de eruit voortvloeiende schadelijke gevolgen leidde, ook moge zijn.
Een voetganger die de rechts in de gevolgde richting liggende rand van de rijbaan volgt en bij geringe zichtbaarheid door een in zelfde richting rijdend voertuig, dat uitwijkt voor een tegenligger, wordt aangereden (inbreuk op artikel 42.2.2.2° Wegcode) is uitsluitend aansprakelijk voor het ongeval (equivalentieleer)."

In concreto kan er gesteld worden : het lek is een fout die aanleiding kan geven tot aansprakelijkheid , want het lek is de onvermijdelijke oorzaak van het hoge waterverbruik. ( indien geen andere oorzaken kunnen aangetoond worden , zoals bvb. het vullen van een gigantisch zwembad ) .

mava105
Juridisch actief: Nee

#28 , 16 dec 2012 09:46

Verhuurder erkend zijn aansprakelijkheid. Daar is geen probleem over. Probleem is WIE HET WATER MOET BETALEN, gezien huurder blijkbaar 2 jaar gedaan heeft om er de verhuurder van in kennis te stellen.

sloeberken

#29 , 16 dec 2012 12:26

Er zijn maar twee mogelijkheden, ofwel kom je onderling overeen ofwel stap je naar de rechter.

troovrev
Topic Starter

#30 , 17 dec 2012 08:09

Indien ik met de huurder een overeenkomst kan maken om een deel te betalen neem ik aan dat ik dit best op papier zet? Welke bewoordingen dien ik te gebruiken zodat hij later hierop niet meer kan terugkomen?
Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Terug naar “Huren”