rookmelders

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: rookmelders

#16 , 31 okt 2012 20:15

Minder juridisch maar; een verplichting om blusapparaten standaard uit te rusten met een rookmelder zou alles duidelijker kunnen stellen.

Niet alleen bestaat rond blusapparaten wel wetgeving. Bovendien zou het geluid van de rookmelder, het slachtoffer naar de
locatie van het blusapparaat kunnen leiden, m.a.w. een oriëntatiepunt in het donker of de rook....

Het lijkt me eerder nalatigheid van de producenten der blusapparaten, dat dergelijke mogelijkheid nog niet wordt aangeboden.
Op uw nieuwe fiets staat standaard toch ook een bel???
Fout gedacht volgens mij. Een blusapparaat dient op een zodanige hoogte te hangen dat men er gemakkelijk aan kan en het afhaken. Een rookmelder moet zo hoog als mogelijk hangen tegen de zoldering, en daar zie ik nog geen blusapparaat van 6 of 9 kgr zwaar hangen. :lol:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 31 okt 2012 20:46

Wanneer u morgen uw ladder uitleent aan uw buur, en blijkt dat deze zich hiermede verongelukt, naar aanleding van het ontbreken van bv een vijsje, een onbemerkt mankement aan uw eigendom, dan kan men u hiervoor vervolgen.

Waar u een volledige woonunit uitleent, daar zelfs een huur voor vordert, en u door wetsvoorstellen bent gewaarschuwd dat er wat betreft veiligheid een mankementje is van nog geen 50 euro. Wanneer vervolgens uw huurder zou omkomen door verstikking... dan weet ik niet of u er nog komt met de uitleg van: ik wist niet waar ik die rookmelder moest ophangen....

Iemand sprak ooit de woorden: bedenk niet wat de staat voor jou kan doen, maar wel wat jij voor de staat kan doen. Ze hebben zijn naam inmiddels aan een tunnel gegeven omdat men hem een 'verantwoord' staatsman vond...

@mava: er bestaat reeds enkele jaren een opleiding product-ontwikkeling, mss dienen de producenten van blusapparaten eens afgestudeerden aan werk te helpen? In de tijd van onze voorouders had men een rail aan het plafond hangen om een kookketel van de stoof te halen, hebt u al deze dingen heden nog in huis?
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Topic Starter

#18 , 31 okt 2012 21:54

@lucgescheiden
Als de wet rond rookmelders nog niet in het Staatsblad is gepubliceerd dan kan men ze niet overtreden!!!!!!!
En men moet inderdaad een gek of idealist zijn om nog verhuurdertje te willen spelen dezer dagen, de regels en regeltjes die de overheid uitbraakt zijn niet meer te overzien en de verhuurder heeft het altijd gedaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

lucgescheiden

#19 , 31 okt 2012 22:45

Een wet die niet bestaat kan men inderdaad niet overtreden.

Echter wanneer u iemand ziet in elkaar slaan op straat bent u ook verplicht tot hulpverlening, ook al bent u niet bevoegd en loopt u het gevaar om zelf een pak slaag te krijgen.
Het risico is immers groot dat een handgemeen door gebrek aan openbare orde en gezag kan resulteren in doodslag.
M.a.w. u stelt een gebrek vast inzake de normale orde en bent wettelijk verplicht om te handelen.
Is dit anders wanneer u vaststelt dat: een brandblusser alleen, ontoereikend is, en aldus tot verstikking kan leiden?

U hebt, mijn inziens, een punt met te stellen dat deze regeltjes overzichtelijk dien te worden weergegeven.
Maar is het niet zo voor geheel het belgische wetboek, dat u als belgisch burger wordt verondersteld te kennen?
Is het niet zo dat wanneer u eerder zou beleggen in andere zaken (bv een horeca-zaak), u met een even onoverzichtelijk aantal regeltjes krijgt te kampen?
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 31 okt 2012 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos

#20 , 31 okt 2012 22:47

Het is een voorstel...

Persoonlijk kan het me weinig schelen, ik heb die dingen al tijden hangen en op amper 2.5 m van me is er een doos met 9 reservetoestellen voor als die arme huurder er weer maar eens in slaagt met de verhuis per ongeluk alles wat niet vastgelast of in de vloer verankerd zit mee te nemen.

Tussen haakjes. is het mogelijk om terug on topic te raken? Dan moet ik morgen niet de dag beginnen met hier te kuisen.

bosprocureur

#21 , 16 nov 2012 16:28

er moet minstens 1 rookmelder aanwezig zijn.
Zegt wie?

Waar te vinden?

float

#22 , 19 nov 2012 20:41

Het gaat hier om een gewestelijke materie. Daar worden decreten gemaakt.

Art. 4 van het decreet van 1 juni 2012 houdende de beveiliging van woningen door optische rookmelders:
Alle huurwoningen waarvoor een nieuw huurcontract wordt afgesloten na de inwerkingtreding van dit decreet moeten uitgerust zijn met rookmelders geplaatst op de wijze bepaald door de Vlaamse Regering op het ogenblik dat het contract wordt afgesloten. Het bewijs moet aan het huurcontract gehecht worden en kan met alle middelen aangetoond worden.
[...]
Alle andere woningen [die geen sociale huurwoning zijn] die als hoofdverblijfplaats worden verhuurd, moeten met rookmelders geplaatst op de wijze bepaald door de Vlaamse Regering zijn uitgerust:
– indien gebouwd voor 1945 uiterlijk binnen drie jaar na de inwerkingtreding van dit decreet;
– indien gebouwd vanaf 1945 uiterlijk binnen zes jaar na de inwerkingtreding van dit decreet.

Art. 8 van hetzelfde decreet:
Dit decreet treedt in werking op een door de Vlaamse Regering vast te stellen datum en uiterlijk op 1 januari 2013.

Art. 7 van het besluitvan de Vlaamse Regering van 6 juli 2012 houdende wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 oktober 1998 betreffende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen en van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 oktober 2003 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers wat betreft de uitrusting met rookmelders:
Treden in werking op 1 januari 2013:
1° het decreet van 1 juni 2012 houdende de beveiliging van woningen door optische rookmelders;
2° dit besluit.

Voor huurwoningen die als hoofdverblijfplaats worden gebruikt:
Art. 18 van het besluit van de Vlaamse regering van 6 oktober 1998 betreffende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen:
De conformiteit van een woning als vermeld in artikel 5, § 2, en artikel 7, eerste lid, van de Vlaamse Wooncode, wordt beoordeeld aan de hand van de delen B, C, en D van het technisch verslag, gevoegd als bijlage I bij dit besluit.
Onverminderd de toepassing van artikel 10 van de Vlaamse Wooncode, wordt de woning niet conform bevonden:
1° als ze volgens het technisch verslag een eindscore van 15 punten of meer behaalt, waarbij een gebrek van categorie I geldt voor 1 punt, van categorie II voor 3 punten, van categorie III voor 9 punten en van categorie IV voor 15 punten;
2° als de omvang van de woning niet voldoet aan de vereisten inzake woningbezetting, bedoeld in artikel 5;
als ze niet op elke bouwlaag uitgerust is met een rookmelder als vermeld in het decreet van 1 juni 2012 houdende de beveiliging van woningen door optische rookmelders.
De bepaling van het tweede lid, 3°, geldt niet zolang de termijn, vermeld in artikel 4, tweede of derde lid, van het decreet van 1 juni 2012 houdende de beveiliging van woningen door optische rookmelders, niet verstreken is.

M.a.w. voor huurwoningen die geen sociale huurwoning zijn zal geen conformiteitsattest meer afgeleverd worden vanaf 1 januari 2019 of 1 januari 2016 afhankelijk van wanneer de woning gebouwd is wanneer er geen rookmelder is per bouwlaag.

Het spreekt voor zich dat deze niet conformiteit ook aanleiding geeft tot strafbepalingen ingevolge de Vlaamse Wooncode.
Art. 18, §1:
Als de woning, die ongeschikt of onbewoonbaar werd verklaard of waarvoor de afgifte van een conformiteitsattest werd geweigerd, volgens de bevindingen van het conformiteitsonderzoek, bedoeld in artikel 5, § 2, in aanmerking komt voor renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerkzaamheden, dan moeten die worden uitgevoerd binnen een termijn die de Vlaamse regering vaststelt.

Art. 20, §1:
Wanneer een woning die niet voldoet aan de vereisten van artikel 5, rechtstreeks of via tussenpersoon wordt verhuurd, te huur gesteld of ter beschikking gesteld met het oog op bewoning, wordt de verhuurder, de eventuele onderverhuurder of diegene die de woning ter beschikking stelt, gestraft met een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en een geldboete van 500 tot 25.000 euro.
[...]
Het misdrijf, bedoeld in het eerste of tweede lid, wordt gestraft met een geldboete van 1000 tot 100.000 euro en met een gevangenisstraf van één jaar tot vijf jaar in volgende gevallen:
1° als van de betrokken activiteit een gewoonte wordt gemaakt,
2° als het een daad van deelneming aan de hoofd- of bijkomende bedrijvigheid van een vereniging betreft, ongeacht of de schuldige de hoedanigheid van leidend persoon heeft.

Ter zijde art. 5, §1:
Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse regering nader worden bepaald:

1° de oppervlakte van de woongedeelten, rekening houdend met het type van woning en de functie van het woongedeelte;
2° de sanitaire voorzieningen, inzonderheid de aanwezigheid van een goed functionerend toilet in of aansluitend bij de woning en een wasgelegenheid met stromend water, aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder te veroorzaken in de woning;
3° de verwarmingsmogelijkheden, inzonderheid de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen en indien nodig te kunnen koelen tegen een redelijke energiekost of de mogelijkheid deze op een veilige manier aan te sluiten, de thermische isolatie en de mate van winddichtheid van de woning;
4° de ventilatie-, verluchtings- en verlichtingsmogelijkheden, waarbij de verlichtingsmogelijkheid van een woongedeelte wordt vastgesteld in relatie tot de functie, de ligging en de vloeroppervlakte van het woongedeelte, en de ventilatie- en verluchtingsmogelijkheid in relatie tot de functie en de ligging van het woongedeelte en de aanwezigheid van kook-, verwarmings- of warmwaterinstallaties die verbrandingsgassen produceren;
5° de aanwezigheid van voldoende en veilige elektrische installaties voor de verlichting van de woning en het veilig gebruik van elektrische apparaten;
6° de gasinstallaties, waarbij zowel de toestellen als de plaatsing en aansluiting ervan de nodige veiligheidsgaranties bieden;
7° de stabiliteit en de bouwfysica met betrekking tot de fundering, de daken, de buiten- en binnenmuren, de draagvloeren en het timmerwerk;
8° de toegankelijkheid.

De woning moet voldoen aan alle vereisten van brandveiligheid, met inbegrip van de specifieke en aanvullende veiligheidsnormen die door de Vlaamse regering worden vastgesteld.
De omvang van de woning moet ten minste beantwoorden aan de woningbezetting. De Vlaamse regering stelt de normen inzake de vereiste minimale omvang van de woning vast in relatie tot de gezinssamenstelling.

bosprocureur

#23 , 20 nov 2012 11:12

twee vragen van in totaal vijf woorden, en als resultaat zo'n uitgebreid antwoord.... Bedankt Float.

bambipower

#24 , 13 jan 2013 14:57

Ik zie hier toch veel verkeerd gepost worden, toch in ieder geval niet volgens de richtlijnen van de overheid.
Echt duidelijk vind ik het nog niet.... minstens 1 per verdiep, maar liever 25 :roll:

http://www.wonenvlaanderen.be/uploads/d ... 9a4a99.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar moet hij nu hangen? Ik verhuur een 1 slk appartement... moet hij nu in het appartement hangen, of op de (gemeenschappelijke) hal?
Of overal een beetje...
En de kelder dus ook? Of zijn ze met mijn voeten aan het spelen :mrgreen:

Art. 4. Alle huurwoningen waarvoor een nieuw huurcontract wordt afgesloten na de inwerkingtreding van dit
decreet moeten uitgerust zijn met rookmelders geplaatst op de wijze bepaald door de Vlaamse Regering op het
ogenblik dat het contract wordt afgesloten. Het bewijs moet aan het huurcontract gehecht worden en kan met alle
middelen aangetoond worden.
Het bewijs? Wat bedoelen ze daarmee? De factuur? Of volstaat een foto?

iemand die duidelijkheid kan bieden?

j.demoor

#25 , 15 jan 2013 11:20

“Art.4 Alle huurwoningen waarvoor een nieuw huurcontract wordt afgesloten na de inwerkingtreding van dit decreet moeten uitgerust zijn met rookmelders geplaatst op de wijze bepaald door de Vlaamse Regering op het ogenblik dat het contract wordt afgesloten. Het bewijs moet aan het huurcontract gehecht worden en kan met alle middelen aangetoond worden. De sociale huurwoningen moeten met een rookmelder geplaatst op de wijze bepaald door de Vlaamse Regering zijn uitgerust :- indien gebouwd voor...De verhuurder is aansprakelijk voor de aankoop- en installatiekosten, de huurder voor het onderhoud en de vervangingskosten na afloop van de door de fabrikant vermelde levensduur van de batterij...Art.8.Dit decreet treedt in werking op een door de Vlaamse Regering vast te stellen datum en uiterlijk op 1 januari 2013”(1 JUNI 2012. - DECREET houdende de beveiliging van woningen door optische rookmelders).

‘geplaatst op de wijze bepaald door de Vlaamse Regering’ ontbreekt bij mijn weten nog.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bambipower

#26 , 15 jan 2013 13:05

http://www.wonenvlaanderen.be/uploads/d ... 9a4a99.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; die vind je hier, maar is ook (zoals verwacht) zeer onduidelijk. Ik weet ook niet waar ik hem nu moet hangen (gemeenschappelijke hal, living, ...). Als ik hem in de gemeenschappelijke hal hang, word hij dan aanzien als aanwezig? En wie draait dan op voor onderhoud... want dan gaat de huurder zeggen dat hij niet van hem is.

mava105

#27 , 15 jan 2013 16:00

Lees de eerste zin op blz 3 van de link die je hier zelf poste:
Er gelden geen verplichtingen voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw.
In een appartement hang je best een in de privatieve hall waarop alle deuren uitkomen.
Geen in de keuken, noch lokaal waar de CV-installatioe staat.
Ikzelf het er privaat ook nog één gehangen in de kamer waar mijn echtgenote regelmatig strijkt (kwestie van bijkomende veiligheid moest ze het strijkijzer vergeten uit te doen)

bambipower

#28 , 15 jan 2013 16:49

in mijn geval is er geen privatieve hal, dus moet ik hem in de living plaatsen, maar omdat het een open keuken is hangt hij dan niet afgezonderd van de keuken.

Blaatpraat

#29 , 08 mar 2013 17:16

Klein vraagje, waar ik nergens info over terug vind.

Op 1 april aanstaande verhuis ik naar een andere huurwoning.
Momenteel hangt er hier nog geen rookmelder in.
Als ik de wet goed snap, moet deze er tegen 1 april wel al inhangen?
Echter gaat de vorige huurder pas 31 maart weg, en de huurbaas gaat, voor zover ik vermoed, deze niet installeren zolang zij daarin woont.
Wanneer moet de huurbaas deze dan (laten) installeren?

En stel nu, dat er tegen 1 april geen rookmelder aanwezig is.
Wat zijn de gevolgen hiervan?

mava105

#30 , 08 mar 2013 19:47

Een rookmelder installeren is nu ook het einde van de wereld niet. In iedere doe het zelf zaak kan je er vinden vanaf 12 €. 2 gaatjes boren, een vijsje erin en klaar is kees. Heb er zelf al gezien die zelfklevend zouden zijn.
Je hebt er helemaal geen aanemer voor nodig, zelfs geen bopuwvergunning. :lol:
Vraag aan uw verhuurder u een toestel te leveren en hang het zelf op.

Terug naar “Huren”