Wij hebben +-2 jaar geleden een huurovereenkomst gesloten en +-3 maand geleden onze opzeg gedaan. Wij hebben de voorbije dagen het hele huis mooi opgekuist (door de verhuis was het een beetje smerig geworden, zeker met die sneeuw aan de voeten). Als ik nu de plaatsbeschrijving erbij neem kan ik enkel besluiten dat het nu properder is dan wat je kan zien op de plaatsbeschrijving van 2 jaar terug. (geen mosvorming meer buiten e.d.m.)
Vandaag gingen wij nog even langs om nog enkele gaten te dichten + verven maar tot onze verbazing was de verhuurder, samen mijn zijn kuisvrouw, zomaar ons pand binnengekomen, om alles op te kuisenn zei hij. Volgens de verhuurders is het pand vies en moet alles opnieuw gekuist worden. Zo noemen ze allemaal dingen op als ramen die gekuist moeten worden e.d.m. maar die ramen zijn niet vuil of zeker niet vuiler dan wat ze 2 jaar geleden waren.
Maar het is toch niet toegestaan dat de verhuurder zomaar binnenkomt zonder vooraf toelating te vragen? Laat staan om zmet een kuisvrouw naar binnen te komen.
De verhuurder wil dat wij alle ramen en vensters opkuisen en alles moet 'spik en span' zijn en zo hebben ze een hele lijst gemaakt van alles dat opgekuist moet worden. Zoniet willen ze geen oplevering aanvaarden.
Maar alles is reeds mooi gemaakt, we hebben enkel de ramen niet opnieuw gekuist maar dat is ook nutteloos met zo'n weer toch? Ze zijn gewoon enorm aan het overdrijven en zoeken dus details om over te praten.
Hierdoor is er dan discussie ontstaan en ik heb uiteindelijk toch maar de politie laten komen omdat ze zomaar zijn binnengekomen. Dit is nu in elk geval door de politie vastgelegd.
Onze vraag nu: wat kunnen wij hiermee het beste doen? Ingaan op hun verzoek en alles opnieuw kuisen? Of toch rechtstreeks naar de vrederechter stappen? Of zijn ze nu al hun rechten verloren door huisvredebreuk te plegen?
Wat ik ook nog graag zou weten is het volgende: stel dat we via de vrederechter moeten gaan, wat doe ik dan op 31/12/2009 (einddatum) met de sleutels? Want als ze de sleutels niet aanvaarden kunnen ze dan niet voor Januari opnieuw huur gaan vragen?
Graag dringend advies!