Wateroverlast kelder - Verborgen gebreken

Mat
Topic Starter

Wateroverlast kelder - Verborgen gebreken

#1 , 08 okt 2009 21:30

Beste,
Vanaf januari dit jaar huren we een appartement met ruime kelders. Als muzikant vond ik het ideaal om deze als repetitieruimte te gebruiken.
Een paar maanden na we er introkken troffen we na een regenbui water in de kelder. Ongeveer 20 cm hoog. Ik stuurde een e-mail naar de immokantoor maar ze vertelden me dat er weinig aan gedaan kan worden.
Gisterenavond na de hevige regenval stond het water 1 m hoog en de zekeringen sprongen door een kortsluiting veroorzaakt door de mazoetbrander dat zich in de kelder bevindt. Ik heb deze moeten afzetten met als resultaat= geen verwarming of warm water meer. Ik belde naar de eigenaar die mij weer vertelde dat er weinig aan gedaan kan worden buiten het herstellen of vervangen van de brander.
Kan dit zomaar? We voelen ons bedrogen. We tekenden het contract voor dit appartement met de bedoeling de kelders veilig te kunnen gebruiken maar aangezien de omstandigheden kunnen we daar zelfs geen verpakkingen stockeren.
Kan iemand mij vertellen of we het contract kunnen laten nietig maken door het verzwijgen van serieuze gebreken? Of is er een ander manier ?
Bij voorbaat dank,
Mat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 okt 2009 22:00

Zowiezo hen schriftelijk in gebreke stellen en verzoeken dat de schade ten spoedigste wordt hersteld.

Over het kunnen verbreken van een contract voor deze reden kan ik me niet uitlaten aangezien dit een situatie is die ik nog niet ben tegengekomen.

De woningdienst zelf kent bij een ondergelopen kelder ten hoogste slechts drie strafpunten toe. Het feit dat deze electrocutie gevaar met zich meebrengt kan wel verzwarend worden meegeteld.

Is het binnenstromend water van de straat of stijgend grondwater?

Is het een appartement in een rijhuis of een echt flatgebouw?

Waar bevindt zich de gasteller en de stroominleiding?

Mat
Topic Starter

#3 , 08 okt 2009 22:21

Beste Vandenbos,
Dank u voor de snelle antwoord.
Het is stijgend grondwater. Het is een appartement op de 1ste verdiep in een rijhuis op een hoek gelegen.
Nu ik er aan denk: het was idd een zeer gevaarlijke situatie aangezien de stroominleidng zich in de kelder bevind. Er is geen gastoevoer denk ik aangezien we met stookolie verwarmen.
Zoiets kan toch niet? Nu zouden we bij elke regenval zo'n scenario moeten meemaken? :evil: Stel u voor met de naderende winter?
Raad u mij aan om de klachten per AS te behandelen of zijn e-mails voldoende?

Reclame

JohnD

#4 , 09 okt 2009 09:58

Sorry, maar dit is sowieso een verborgen gebrek.

Ik heb ooit een huurkontrakt getekend waarin duidellijk vermeld stond dat er water in de kelder kon ontstaan.

Hoedanook moet je verhuurder die verwarming terug in orde brengen. Of het hem nu veel of weinig geld kost speelt geen rol. Ik verwijs hierbij naar je regel "Ik belde naar de eigenaar die mij weer vertelde dat er weinig aan gedaan kan worden buiten het herstellen of vervangen van de brander"

Een klein foutje dat jezelf gemaakt hebt is natuurlijk dat je niet gezien hebt dat het af en toe een waterkelder "kan" zijn. Meestal zie je dat doordat het water een "rand" achterlaat op de muur als het water weer gezakt is. Is je dat dan niet opgevallen ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#5 , 09 okt 2009 10:14

Emails kunnen als voldoende beschouwd worden mocht er een geding van komen (wet peeters etc), een AS Is altijd geldig. Bovendien niet vergeten dat een AS nog steeds meer symbolisch gezag draagt dan een mail. Die dingen krijgen gewoon meer aandacht.

In tegenstelling tot wat het immokantoor beweerd is er wel een eenvoudige oplossing die ik zelf reeds in het verleden heb toegepast in huurwoningen en het pand van mijn zusje...

Zoek het diepste punt in de kelder, daar wordt een put gemaakt van van 60cm op 60cm en 1m20 diep. Leg hierin 20 cm kiezel. Laat 2 dagen gewoon het putje vollopen met grondwater zodat alle resten losse grond/leem/klei bezinken op en tussen die kiezel. Ondertussen kan er een, indien gewenst een flexibele, buis geïnstalleerd worden die gaat van de put die gaat naar het afvoerkanaal regenwater of riool. Indien gewenst kan je rond dat putje nog een rand metsen. Laat dan wel op vloerniveau enige openingen in de rand; bij een eventuele overstroming kan het water dan automatisch weggepompt worden. Na 2 dagen plaats je in de put een dompelpomp en stel je het niveau waarop deze moet starten in op 90cm.

Bij een kelder groter dan 40m² maak je de put 1m op 1m Dan kan je bijna 1m³ water opvangen voordat de pomp in werking schiet.

Maak de put onder geen beding dieper dan 1m20. anders kan je wel eens een echte waterput gaan maken...

Een degelijke loodgieter klaart die klus inclusief materiaal voor minder dan € 1500 en lost aldus een probleem permanent op.

Het is goed dat het om een rijhuis gaat, geen VME nodig om beslissingen te nemen geen discussie tussen eigenaars en syndicus enz...

Ik zou het immokantoor en de eigenaar in gebreke stellen per AS, hen de keuze geven tussen deze oplossing of een geding na controle van het pand door de woningdienst. Hen er vriendelijk op wijzen dat als deze dienst elektrocutie gevaar voor de bewoners vaststelt, wat vanzelfsprekend is met een stroominleiding in een ondergelopen kelder, ze meestal tot onmiddellijke onbewoonbaarheid overgaan met alle kosten in reparatie en gedingen tot schadeloosstelling die dit met zich meebrengt.
Vraag om een voorstel tot reparaties binnen de 10 werkdagen na kennisname van het schrijven aangezien u anders verplicht zal zijn zelf verdere stappen zoals beschreven te nemen.
Vriendelijk houden natuurlijk.

Hopelijk helpt dit je verder?

Mat
Topic Starter

#6 , 09 okt 2009 18:21

Beste Vandebos en JohnD, Dank u voor de duidelijke antwoorden. Ik ga het AS zsm opsturen. Ik moet toegeven dat het de eerste keer is dat ik zoiets meemaak. Ik heb tot nu toe altijd in appt. op hogere verdiepingen gewoond zonder kelder. Bij de eerste bezoek zag ik idd een waterlijn maar alles was zeer droog en vrij proper dus dacht ik dat het over een schade ging van lang geleden. Ik had beter moeten weten. :oops:
Mijn probleem is dat ik deze woning uitkoos voor de grootte v/d kelders om een soort van opnamestudio te kunnen maken maar aangezien de omstandigheden ben ik zwaar teleurgesteld. :evil:
Zelfs met de zo goed beschreven herstelling /oplossing van Vandebos zou ik er nooit mijn duur muziekinstrumenten / materiaal durven stockeren. Ik vrees dat we zullen moeten verhuizen. :cry:
Hopelijk met een compensatie voor alle kosten.

Ik zal jullie op de hoogte houden v/d evolutie.
Nogmaals bedankt.
Mat

j.demoor

#7 , 10 okt 2009 20:56

“Art.1720.De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren. Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.”(Burgerlijk Wetboek).

"De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen(inbegrepen betalen van huur) na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt"(Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226).

Maan uw verhuurder vooraf aangetekend aan de kelder afdoende te herstellen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”