Verlenging huurcontract

luk36912
Topic Starter

Verlenging huurcontract

#1 , 01 jul 2009 16:24

Hallo,
Ik ben eigenaar van een woning die ik als particulier verhuur (3 - 6 - 9) als woonhuis. De eerste termijn van 3 jaar van het huurcontract eindigt op 14 oktober mits een opzegtermijn van 3 maanden. Dus dit dient voor 14 juli aangetekend bevestigd te worden. Zowel ikzelf als de huurder (met wie ik trouwens een goed contact heb) wil een einde aan het contract stellen. Ikzelf omdat ik de woning wil verkopen, de huurder omdat hij intensief op zoek is naar een koopwoning.
Nu wensen we allebei dat de huurder kan blijven wonen tot ofwel ik een koper gevonden heb of tot de huurder een koopwoning gevonden heeft. In beide gevallen is er nog een termijn van maximum 4 maanden tot de akte zal geschreven worden bij een notaris om de woning te ontruimen. Nu is de vraag hoe we dit officieel en wettelijk op papier kunnen zetten zodat onze beider rechten behouden blijven, zonder dat de schijn bestaat dat het huurcontact verlengd is en zodat beide partijen de definitieve opzegging kan laten ingaan. Wij denken aan een opzegtermijn van 3 maanden. Aangezien ik bijna op vakantie vertrek zou ik dit graag zeer snel op papier gezet zien. De verkoop van de woning zal snel georganiseerd worden.

Alvast bedankt
Luk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 jul 2009 16:37

Alhoewel een huurcontract kan beginnen halfweg een maand begint een opzeg ALTIJD de eerste van de maand volgend op de opzegging. Als u nu dus nog de brief in kwestie dient te schrijven gaat de opzeg pas in op 01/08 om te eindigen op 31/10/2009...

Jullie kunnen onderling een akkoord sluiten op papier, correct gedateerd en ondertekend door beiden dat jullie onderling besloten hebben de huurovereenkomst op te zeggen onder de volgende voorwaarden enz enz.

Opmaken in 2 exemplaren en laten bijvoegen aan huurcontract in registratiekantoor. (kan een kleine kost aan verbonden zijn, hangt af van bediende..)

Aangezien het hier gaat over een onderling akkoord en beide partijen mekaar lijken te begrijpen zou dit voldoende moeten zijn.

De termijnen in de wetgeving zijn er om willekeur en uitbuiting van de ene door de andere partij te voorkomen. Normaal gezien zijn deze niet vrij te interpreteren, maar een dergelijke ondertekende verklaring laat toch duidelijk de intentie van zowel huurder als verhuurder zien en zal bij conflict ook door de vrederechter in een dergelijk daglicht bekeken worden.

Hopelijk help dit je verder?

luk36912
Topic Starter

#3 , 01 jul 2009 19:03

Bedankt,

Ik heb naar aanleiding van uw uitleg een afspraak gemaakt om dat deze avond samen nog op papier te zetten

Luk

Reclame

artemis

#4 , 02 jul 2009 10:15

Alhoewel een huurcontract kan beginnen halfweg een maand begint een opzeg ALTIJD de eerste van de maand volgend op de opzegging. Als u nu dus nog de brief in kwestie dient te schrijven gaat de opzeg pas in op 01/08 om te eindigen op 31/10/2009...
Sorry voor het thread-jacken Luk maar ik wou even inpikken op deze quote :)

VDB, wij hebben een huurcontract van beperkte duur lopen (1 jaar) dat ingegaan is op 16 november 2008. Als de huurder of verhuurder het contract wenst te beëindigen, wanneer dient dan de opzeg van 3 maanden in te gaan? En wanneer kan het contract dan aflopen?
En welke datums dienen - in dezelfde context - gerespecteerd te worden indien 1 van beide partijen het contract wenst te verlengen met 1 jaar?

groetjes

Vandebos

#5 , 02 jul 2009 10:36

Contract van korte duur.

Een van de eerste posts die ik hier maakte sloeg ook op een huurcontract dat halfweg de maand begon. Ik geloof dat het toen J. demoor was die mij erop wees dat een opzeg wettelijk begint de eerste van de maand volgend op opzeg. Staat zo effectief in de huurwet...

Normaal gezien eindigt dat contract op 15/11/2009. Voor de wet zal de opzeg dan ook eindigen op het einde van de lopende maand, dus 30/11/2009. ( lijkt me logisch aangezien een opzeg moet beginnen op de eerste van een maand)
De opzeg zou dus betekend moeten worden om aan te vangen op 01/09/2009.

artemis

#6 , 02 jul 2009 11:14

Bedankt VDB maar zou er wat dit betreft geen verschil kunnen zijn tussen een contract van beperkte duur (met een reeds contractueel vastliggende einddatum) en een contract van 9 jaar/onbeperkte duur (waarbij opzegmogelijkheden, althans voor de huurder, flexibeler zijn) ?

En wanneer precies dan het contract met 1 jaar verlengen, indien dat wenselijk is? Het gaat dan immers niet over een opzeg....

Vandebos

#7 , 02 jul 2009 11:35

Even gaan spieken bij de wetsartikels:

Art 3.
§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W>
Afgaand op de in het vet geplaatste tekst is het bij een contract van bepaalde duur dus voldoende om tenminste drie maanden voor het vervallen van het contract te bevestigen dat het contract eindigt op de vastgelegde datum.

Mijn vorige post is dus NIET correct. :oops: (enkel voor opzeggen in 3-6-9 en dan nog de ten allen tijde..)

Voor het verlengen van een contract van korte termijn met een ander contract van korte duur dien je dus de verlenging af te spreken voordat de laatste drie maanden van het contract ingaan, anders gaat het over in een 3-6-9. Daarbij dien je er tevens rekening mee te houden dat een contract van bepaalde duur slechts éénmaal verlengd kan worden en dat de totale huurperiode van beide contracten de drie jaar niet mag overstijgen...

Moraal van het verhaal: altijd nog eens de wetteksten bekijken vooraleer te antwoorden VDB...

artemis

#8 , 02 jul 2009 12:24

Bedankt voor het opzoeken.
Zo lijkt het me ook logischer want anders verschuift die einddatum mee...

Moraal van het verhaal: altijd nog eens de wetteksten bekijken vooraleer te antwoorden VDB...
Het is je vergeven hoor. Het kan aan de koffie liggen maar ook aan de warmte.... ;-)

Vandebos

#9 , 02 jul 2009 12:29

Nog geen koffie gehad vandaag.. dat zal het zijn...

Terug naar “Huren”