eigenaar wil zijn huurappartement zelf betrekken

ZENGIN
Topic Starter

eigenaar wil zijn huurappartement zelf betrekken

#1 , 31 okt 2008 10:51

Ik heb zojuist mijn aangetekende opzeg ontvangen. Ik woon in dit huurappartement sinds 1 december 2007, dus nu 11 maand. Ik heb een geregistreerd contract 3-6-9, met einddatum na 9 jaar) In april (dus na 5 maand !) werd ik verwittigd dat het appartement ging verkocht worden. Op al die tijd zijn slechts 2 mensen komen kijken. Ik veronderstel dat er zo weinig zijn omdat de vraagprijs véél te hoog ligt. Soit. inmiddels word ik constant lastig gevallen door de verhuurder (om de twee dagen een telefoon) of ik al iets anders gevonden hed. Ik ben een alleenstaande met twee hogeschool-studenten. Elke keer opnieuw krijg ik te horen dat de eigenaars gekozen hebben voor een koppel, ofwel dat ze geen twee tieners in hun huis willen (!). Ik begin hier echt moedeloos van te worden. Ik ben ambtenaar, heb een serieus vast inkomen, kindergeld en alimentatie en echt geen enkel probleem om 700 € te betalen voor een woning/appartement.
Wat zijn mijn rechten ? Ik heb tot april 2009 gekregen. Wat als ik nog geen andere huisvesting gevonden heb tegen die tijd ? Kan men mij verplichten toch iets te nemen dat minder is (hij geeft mij constant hints van huurpanden die absoluut niet te vergelijken zijn met dit appartement)
Ik heb ook bedenkingen bij het "eerst wil hij het appartement verkopen, dan gaat hij er zelf in wonen". Ik vermoed dat dit een manoever is om mij er gewoon uit te zetten.
alvast bedankt voor mogelijke antwoorden/oplossingen !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight

#2 , 31 okt 2008 11:04

Als hij je buiten zet om er zelf in te wonen, dan moet hij daar ook 2 jaar wonen. Doet hij dat niet, dan heb jij recht op 18 maanden huur als schadevergoeding (aan 700 euro in de maand komt dat dan neer op een 12600 euro ! ). Als dit dus werkelijk een truck is om je buiten te zetten, en hij gaat er geen 2 jaar wonen, dan kan dit nog in je voordeel zijn!

Stel dat jij niets vindt, dan kun je nog altijd uitstel vragen (3 maand). Doe dat via aangetekend schrijven ten minste 1 maand voor het verlopen van de opzegtermijn. De kans is klein dat hij daarmee akkoord gaat natuurlijk, dus in dat geval is het dan de verderechter die beslist. De vrederechter kan tot 2 keer toe uitstel geven. Maar...je moet dan wel bewijzen dat je echt geen andere woonst vindt. In uw geval moeilijk te staven denk ik.

ZENGIN
Topic Starter

#3 , 31 okt 2008 11:14

dat van die twee jaar er zelf in wonen, had ik al begrepen uit andere onderwerpen in dit forum. Fijn, maar dit lost mijn probleem nu natuurlijk niet op. Ik moet een nieuwe woning vinden....
Waarom zou ik niet kunnen bewijzen dat ik al lang op zoek ben naar een nieuwe woonst ? Ik heb alle afspraken op mail. Weliswaar niet het antwoord dat de eigenaars geven waarom ik het niet geworden ben, maar uiteindelijk kunnen de immo-kantoren wel bevestigen dat ik mijn best doe hé ! Een mogelijk probleem zou kunnen zijn natuurlijk dat ik dan maar een 'mindere' woonst moest genomen hebben !
Ik heb nu een duplex, volledig uitgerustte keuken (tot vaatwasser toe), garage, 3 slaapkamers, prachtige badkamer met bad en afzonderlijke douche.
Ze kunnen mij toch niet verplichten om ergens te huren waar ik geen garage heb, of alleen maar een douche, een keuken zonder toestellen...

Reclame

limelight

#4 , 31 okt 2008 11:28

Dat is precies wat ik bedoel. Ik vrees dat de vrederechter eventueel zou kunnen zeggen dat u te selectief bent.
Nu, als je op die datum echt nog geen andere woonst hebt en je kan bewijzen dat je wel degelijk gezocht hebt naar een woning, dan zou ik het vreemd vinden dat de vrederechter je geen uitstel zou geven. Maar persoonlijk zou ik daar niet op rekenen. Dit is toch een grote onzekerheid.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2008 12:14

Woninghuurwet
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.

Het zou me zeer verbazen dat een rechter de door u vermelde omstandigheden zou beschouwen als buitengewone omstandigheden die een verlenging kunnen verantwoorden.

scorpioen

Efjoma

#6 , 31 okt 2008 13:53

Is er effectief een opzeg gedaan met vermelding van de reden en wanneer?

ZENGIN
Topic Starter

#7 , 31 okt 2008 14:22

30/10/2008, aangetekend en per gewone post

'...zie ik mij genoodzaakt via dit schrijven U te melden dat ikzelf terug zal gaan naar mijn appartement.
U heeft dan vanaf heden maximum 6 maand (April 2009) de tijd om een andere woon gelegenheid te vinden, uiteraard indien u vroeger vertrekt, vermits u nu reeds sinds geruime tijd aan het zoeken bent, zal u onmiddellijk uw borg worden terugbetaald.'

Dit stond in de brief; hopelijk is dit duidelijk genoeg voor U

scorpioen

#8 , 31 okt 2008 14:39

Let wel op.

De eigenaar zal niet liever willen dan dat u vervroegd vertrekt. Volgens rechtspraak van het Hof van Cassatie (die weliswaar niet door alle rechters gevolgd wordt) kan de huurder geen aanspraak maken op de vergoeding van 18 maanden huur die de verhuurder moet betalen als hij niet in de woning gaat wonen, als de huurder een tegenopzeg doet en dus vervroegd vertrekt.

scorpioen

JohnD

#9 , 02 nov 2008 16:57

Volgens rechtspraak van het Hof van Cassatie (die weliswaar niet door alle rechters gevolgd wordt) kan de huurder geen aanspraak maken op de vergoeding van 18 maanden huur die de verhuurder moet betalen als hij niet in de woning gaat wonen, als de huurder een tegenopzeg doet en dus vervroegd vertrekt.
Die uitapraak van het Hof van Cassatie is toch je reinste onzin die mogelijk is. De huurder is dus met een bijkomend probleem opgezadeld: nl een woning vinden die in tijd naadvrij aansluit bij de beeindiging van de vooropzeg. Het is toch de verhuurder die bedrog pleegt en volgens mij niet zwaar genoeg kan bestraft worden.

Nog dit: is het tegenwoordig verplicht om een AS te laten vergezellen van een gewoon schrijven zoals ik hierboven lees ?

scorpioen

#10 , 02 nov 2008 17:47

Nog dit: is het tegenwoordig verplicht om een AS te laten vergezellen van een gewoon schrijven zoals ik hierboven lees ?
Neen

scorpioen

JohnD

#11 , 02 nov 2008 18:58

Dank U, het schijnt echter meer en meer "in" te zijn tov vroeger.

ZENGIN
Topic Starter

#12 , 05 nov 2008 16:11

nieuwe info. Ik had aan immokantoor via mail laten weten dat het app. niet meer te koop stond vermits de eigenaar mij opgezegd had, om er zelf komen in te wonen. Ik had ook gevraagd om het 'reclame'bord 'TE KOOP' van mijn raam te komen halen. Dit is nog altijd niet gebeurd, zelfs geen reactie op mijn mail. Ondertussen gaan piepen op hun site, immoweb, vlan en hebbes... rarara het appartement staat nog altijd te koop. Is dit voorlopig al geen teken dat hij niet zinnens is om er zelf in te trekken ? dacht het wel hé ! Hou jullie wel op de hoogte, en nogmaals bedankt voor de reacties !

JohnD

#13 , 06 nov 2008 03:00

Ik had aan immokantoor via mail laten weten dat het app. niet meer te koop stond vermits de eigenaar mij opgezegd had om er zelf komen in te wonen
Waarom ? Dat is toch de zaak van de eigenaar om dit aan hun te laten weten. Ik zou me daar niet in moeien. Opgelet begrijp me niet verkeerd. De eigenaar geeft meestal theoretisch de volmacht aan het immokantoor en word in feite zonder dat hij het beseft zelf gepluimd. Ondertussen pluimt het imokantoor de huurder ook daar waar het kan.
Ik had ook gevraagd om het 'reclame'bord 'TE KOOP' van mijn raam te komen halen.
Dan haal je dat doodgewoon zelf weg. Moesten ze klagen, zeg je gewoon dat het gevallen was of zo of dat de eigenaar je gezegd had dat hij er zelf zou komen wonen.
...zelfs geen reactie op mijn mail.
Volledig standard procedure van de meeste immokantoren. Wat brengt het hen op om U al of niet te antwoorden ? Niets. Ze zijn gewoon van met vele duizenden Euro's te werken. Ze hebben dus andere zaken aan hun hoofd.
Ondertussen gaan piepen op hun site, immoweb, vlan en hebbes... rarara het appartement staat nog altijd te koop. Is dit voorlopig al geen teken dat hij niet zinnens is om er zelf in te trekken ? dacht het wel hé !
Neen, absoluut niet. Zij zijn misschien nogal traag in hun reakties. De eigenaar zal bvb op voorhand betaald hebben voor een aantal advertenties, en of hij daar nu zelf komt inwonen of niet dat maakt voor hen totaal niets uit. De advertentie blijft lopen en ze maken aldus nog wat reklame voor hun bureel op kosten van de eigenaar.
Ik denk dat ik ook een immokantoor ga openen.

ZENGIN
Topic Starter

#14 , 22 jul 2009 15:17

Belofte maakt schuld, dus hier een update van mijn situatie.
Ik ben verhuisd in het weekend van 1 mei. De huurwaarborg teruggekregen, de sleutels afgegeven.
Mijn huisbaas was zo blij dat ik vertrokken was, want dan konden ze direct beginnen schilderen en verhuizen tegen de grote vakantie...
Inderdaad, de daaropvolgende week is het hele appartement geschilderd, de ramen aan de buitenkant eens goed 'aangepakt', alleen jammer dat ze er wel het bord 'te koop' laten ophangen hebben...
De site van het immokantoor, en op hebbes, staat ondertussen het appartement nog steeds te koop, MET nieuwe foto's van het nieuw geschilderde appartement...
Dus 'no way' dat hij mij er uit gezet heeft om er zelf in te komen wonen, maar om het gemakkellijker te verkopen.
Ik weet dat ik een jaar moet wachten vooraleer ik naar het vredegerecht kan stappen om schadevergoeding te vragen omdat hij er zelf niet komen in wonen is, maar zou ik met de bewijzen van de internetsite's, reclamekrantje van immokantoor (met datum in juni 2009 !) niet nu al naar het vredegerecht kunnen stappen ?
Kijk uit naar jullie comments !
groetjes en alvast bedankt :)

Vandebos

#15 , 22 jul 2009 16:36

U kan het volgende wel doen:

Ga eens per week langs op de sites waar het pand te koop staat. Druk dit braafjes af. Eens per maand verzend u deze documenten aangetekend aan uzelf. (Brief niet openen bij aankomst en fiches bewaren). Ga zeer regelmatig (als in 2-3 maal per week) eens langs uw oude woonst en neem een paar foto's met daarop het tekoop bord en de omgeving. Voeg deze bij uw maandelijkse brief. (op cd of afgedrukt. voorkeur cd)

Als het hier gaat om een commerciële immo, en de meesten zijn dat wel in de "crisis", zal er zodra het pand is verkocht op de affiche een grote rode sticker komen te hangen met de tekst "VERKOCHT!"... (lang leve de reclame voor het commercieel acumen van immo's) Deze keer veel foto's nemen...

Persoonlijk zou ik het zelfs overwegen om onmiddelijk na het bespeuren van de sticker eens terug te gaan met een gerechtsdeurwaarder op sleeptouw om de "verkoop" te constateren.

Dan is het tijd om wakker te schieten...

PS: op het geding niet vergeten om de vrederechter te verzoeken de door u noodzakelijk gemaakte onkosten van de constatatie van de verkoop door een deurwaarder en aangetekende schrijvens aan uzelf terugvorderbaar van de verkoper te maken... (geen garantie, maar een precedent zou welkom zijn en het ergste wat die vrederechter kan doen is het verzoekniet inwilligen...)

Terug naar “Huren”